تیغ سانسور طالبان بر کتابفروشی‌ها و ناشران

معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان تا کلاس ششم درس خوانده و از یک مدرسه دینی در استان قندهار در جنوب افغانستان «فارغ‌التحصیل» شده است

اعضای کمیسیون ارزیابی طالبان، بیشترشان نیروهای طالبان اند که تحصیلات دانشگاهی ندارند و تنها در مدارس دینی آموزش دیده‌اند- NICOLAS ASFOURI / AFP

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز دوشنبه، ۱۵ اسفند (۶ مارس) گزارش داد که نشست اعضای کمیسیون ارزیابی کتاب طالبان برگزار، و مقرر شده است که کتاب‌هایی با محتوای مغایر با ارزش‌های اسلامی و فرهنگ افغانستان، جمع‌آوری شود.

این نشست به ریاست مهاجر فراهی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان برگزار شد و در آن بیش از ۲۰ عنوان از کتاب‌هایی که در شهر کابل به فروش می‌رسد، مورد ارزیابی قرار گرفت. 

بیشتر اعضای کمیسیون ارزیابی طالبان تحصیلات پایه و دانشگاهی ندارند و فقط در مدارس دینی آموزش دیده‌اند، و چنین افرادی اینک قرار است در مورد محدوده انتشار و فروش کتاب‌ در بازار، تصمیم‌گیرنده نهایی باشند.

مهاجر فراهی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های خصوصی افغانستان گفته است که تا کلاس ششم درس خوانده و از یک مدرسه دینی در استان قندهار در جنوب افغانستان «فارغ‌التحصیل» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فراهی در دوران جنگ طالبان با حکومت پیشین افغانستان، عضو این گروه در استان‌های غربی بود. پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، او نخست به مسند شهرداری هرات، و سپس به‌ معاونت وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گمارده شد.

در گزارش باختر آمده است که در این نشست در مورد برنامه و شیوه کار کمیسیون ارزیابی کتاب بحث شده و قرار است که نشست‌هایی نیز با ناشران و مسئولان چاپخانه‌های خصوصی برگزار کنند.

بنا به این گزارش، اعضای این کمیسیون پیش از شرکت در نشست، کتاب‌های موجود در کتابفروشی‌های شهر کابل را بررسی می‌کنند و سپس در مورد فروش یا ممنوعیت آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

در این گزارش آمده است که ارزیابی این کمیسیون نشان می‌دهد که محتوای بیش از ۱۶۰ عنوان کتاب با تیراژ بالا، با ارزش‌های جامعه در تضاد است.

اما کمیسیون ارزیابی کتاب طالبان مشخص نکرده که با چه معیاری محتوای این کتاب‌ها را در تضاد با ارزش‌های جامعه ارزیابی کرده‌اند.

طالبان به آزادی بیان و عقیده باور  ندارند و به بهانه اجرای شریعت اسلامی، سختگیری و فشار بر فرهنگیان و نویسندگان را افزایش می‌دهند.

بیش از ۱۸ ماه است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و در پی تحمیل سانسور و اختناق شدید بر رسانه‌های داخلی، اینک بخشی از انرژی خود را به سانسور کتاب معطوف کرده‌اند.

با روی کار آمدن حکومت طالبان، بخش زیادی از فرهنگیان و نویسندگان افغانستان کشور را ترک کردند و بازار کتاب و کارو‌بار بیشتر کتابفروشی‌ها راکد است. بیم آن می‌رود که با ممنوعیت فروش برخی از کتاب‌های موجود، از شمار کتابفروشی‌های فعال به میزان چشمگیری کاسته شود.

بیشتر از جهان