رزمایش ضدپهپادی مشترک آمریکا و عربستان سعودی

هدف اصلی این رزمایش را می‌توان مقابله با پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران دانست 

رزمایش «شن‌های سرخ» از ابتکارهای ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده «سنتکام»، ستاد نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای جنوبی و مرکزی، است- Khalil MAZRAAWI / AFP

آمریکا و عربستان سعودی قرار است به زودی نخستین رزمایش نظامی مشترک خود را در هفته پایانی ماه مارس برگزار کنند. وب‌سایت «المانیتور» روز یکشنبه، ۵ مارس (۱۴ اسفند)، ضمن انتشار گزارش اختصاصی این خبر، نوشت تمرکز این رزمایش بر آزمودن تسلیحات و تاکتیک‌های ضدپهپادی مختلف خواهد بود. 

این رزمایش قرار است نخستین رونمایی از سلسله رزمایش‌هایی باشد که «شن‌های سرخ» نام گرفته‌اند و در آن‌ از سامانه‌های پدافند هوایی ارتش‌های آمریکا و عربستان سعودی استفاده خواهد شد. چهار مقام نظامی آمریکا در گفت‌وگو با المانیتور گفتند سایر ارتش‌های منطقه در این رزمایش مشارکت نخواهند داشت، اما امیدوارند که در رزمایش‌های بعدی «شن‌های سرخ» که طی ماه‌های آینده در عربستان سعودی برگزار می‌شود، این ارتش‌ها نیز شرکت کنند. از آنجا که عربستان سعودی با اسرائیل روابط رسمی ندارد، بعید است که این کشور در این رزمایش‌ها حضور یابد. با این حال، آمریکا می‌کوشد این دو کشور را در مقام متحدان اصلی خود در منطقه، به یکدیگر نزدیک‌تر کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رزمایش «شن‌های سرخ» از ابتکارهای ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده «سنتکام»، ستاد نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای جنوبی و مرکزی، است. این رزمایش را می‌توان مهم‌ترین تلاش تاکنونی آمریکا به‌منظور مقابله با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در زمینه جنگ‌افزار پهپادی به‌شمار آورد که جزو شگردهای سال‌های اخیر حکومت ایران بوده است.

بیش از سه سال پیش، حمله حوثی‌های یمن به تجهیزات نفتی عربستان سعودی، آن هم با استفاده از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از ناظران را غافلگیر کرد. از آن پس نیز پهپادهای ساخت حکومت ایران در نبردهای مختلف، از جمله در جنگ روسیه علیه اوکراین، به کار رفته‌اند. 

آمریکا در سال‌های اخیر توجه بیشتری به دو ابرقدرت جهانی روسیه و چین مبذول داشته است و همین نیز باعث شده که سامانه‌های پدافند هوایی خود را از خاورمیانه خارج کند. بسیاری از دولت‌های منطقه می‌خواهند سامانه‌های ساخت آمریکا را دریافت کنند، اما هنوز آن‌ها را تحویل نگرفته‌اند.

بیشتر از جهان