نگاهی به عمارت سلطنتی شاهزاده اندرو

پیش از آنکه خانواده شاهزاده اندرو در این لژ سلطنتی اقامت کنند، این ملک اقامتگاه شاه جورج ششم و ملکه مادر بود

خود این ملک ۳۰ اتاق دارد؛ شامل هفت اتاق خواب که در دو طبقه فوقانی آن قرار دارند - AFP

دوک یورک حدود ۲۰ سال است که در لژ سلطنتی واقع در پارک وینزر اقامت دارد اما طبق گزارش‌ها، ممکن است مهلت اقامت او در آنجا رو به پایان باشد.

شاهزاده اندرو اولین بار در سال ۲۰۰۴ به این املاک وسیع اسباب‌کشی کرد و آنجا اقامتگاه خانواده‌اش شد. او با سارا فرگوسن، همسر سابقش، در آنجا زندگی می‌کند.

اما حالا گزارش‌ها حاکی از آن است که شاید مجبور باشد از این اقامتگاه سلطنتی برود؛ زیرا برادرش، پادشاه، ممکن است ۲۴۹ هزار پوند مقرری سالانه‌اش را قطع کند.

طبق گزارش‌ها، دوک به دوستانش گفته است بدین ترتیب شاید نتواند از عهده هزینه‌های نگهداری این ملک ۹۸ جریبی برآید.

با این حال به گفته منابع آگاه، پادشاه قول داده نگذارد برادر کوچکش «بی‌خانمان و بی‌پول» شود و ظاهرا حالا از دوک و دوشس ساسکس خواسته کلبه فراگمور را تخلیه کنند و پیشنهاد داده است کلید آن را به اندرو بدهد.

گویا اندرو در برابر تخلیه این لژ سلطنتی «مقاومت» می‌کند. بیاییم به این ملک بزرگ که سال‌ها خانه این دوک بوده است، نگاه دقیق‌تری بیندازیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این لژ سلطنتی کجا ست؟

این لژ سلطنتی در فاصله حدود سه مایلی [۴.۸ کیلومتری] جنوب قلعه وینزر واقع شده است.

این ملک بخشی از املاک سلطنتی است و قبلا از سال ۱۹۵۲ تا زمان مرگ در سال ۲۰۰۲، اقامتگاه ملکه مادر در وینزر بود.

این ملک اواسط دهه ۱۶۰۰ ساخته شد و در طول سالیان برای اقامت کارکنان و اعضای مختلف دربار استفاده شد. نام‌های مختلفی بر آن گذاشته‌اند؛ از جمله لژ پایین‌دست و لژ بزرگ تا اینکه سرانجام به لژ سلطنتی معروف شد.

مساحت لژ سلطنتی چقدر است؟

مساحت زمین‌ لژ سلطنتی به ۹۸ جریب می‌رسد. خود این ملک ۳۰ اتاق دارد؛ شامل هفت اتاق خواب که در دو طبقه فوقانی آن قرار دارند.

این ملک همچنین یک اتاق نقاشی بزرگ موسوم به «اتاق رسمی» و یک تالار دارد. گلخانه اصلی به همان شکل حفظ شده است.

کلبه کوچکی موسوم به وای بوتین باخ هم در محوطه این اقامتگاه سلطنتی وجود دارد که مردم ولز در سال ۱۹۳۲ به هنگام کودکی شاهدخت الیزابت به او هدیه دادند.

سایر املاک کوچک‌تری که در اراضی این ملک قرار دارند، عبارت‌اند از کلبه باغبانی، لژ نمازخانه [کلیسا]، شش کلبه لژ و جایگاه ماموران امنیتی پلیس.

قبلا چه کسی آنجا زندگی می‌کرد؟

پیش از آنکه خانواده شاهزاده اندرو در این لژ سلطنتی اقامت کنند، این ملک اقامتگاه شاه جورج ششم و ملکه مادر بود؛ زمانی که هنوز دوک و دوشس یورک بودند.

شاهدخت‌ها الیزابت و مارگارت در این لژ سلطنتی که استراحتگاه روستایی این خانواده بود، اوقات زیادی را گذراندند.

اواسط قرن هجدهم توماس سندبی، نقشه‌بردار و هنرمند ارتشی، در مقام معاون محیط‌بان بوستان بزرگ در این لژ اقامت کرد و به همین دلیل نام این ملک را خانه معاون محیط‌‌بان گذاشتند.

بعدا به خانه جوزف فراست، ضابط پارک، تبدیل شد؛ کسی که پس بعد از مرگ سندبی به مقام سرپرستی کل مزارع رسید.

جورج، شاهزاده ولز که پس از آن شاه جورج ششم شد، در سال ۱۸۱۲ از این لژ به عنوان اقامتگاه موقت استفاده کرد.

این بنا در سال ۱۸۳۰، به دستور شاه ویلیام چهارم تقریبا به طور کامل (جز بخش گلخانه) تخریب و بازسازی شد. تا ۱۸۴۰ از آن به عنوان اقامتگاه مقام‌های مختلف درباراستفاده می‌شد.

شاهزاده اندرو چقدر برای این اقامتگاه هزینه کرده است؟

اندرو در سال ۲۰۰۳ این اقامتگاه سلطنتی را به مبلغ یک میلیون پوند با پرداخت یکجا از بنیاد املاک سلطنتی اجاره کرد و قرارداد اجاره ۷۵ ساله است.

طبق این قرارداد، دوک می‌بایست مخارج تعمیرات را از جیب خودش بدهد و گویا حدود هفت میلیون پوند برای بازسازی این ملک هزینه کرده است. در حالی که ارزش این ملک در بازار آزاد به ۳۰ میلیون پوند نمی‌رسد.

شاهدخت یوژنی، دختر کوچک اندرو و سارا، بعد از آنکه مراسم ازدواجش با جک بروکسبنک در قلعه وینزر برگزار شد، از مهمانان جشن عروسی در این لژ سلطنتی پذیرایی کرد.

© The Independent