مولوی عبدالحمید: چه کسی باور می‌کند امنیتی‌ها ندانند مسموم‌سازی دختران کار کیست؟

«وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی واضح دروغ می‌گوید که کسی در اعتراض‌ها کشته و دستگیر نشد»

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۲ اسفند، به «جریان سنگین مسموم‌سازی دختران ایران» پرداخت و هشدار داد که هدف قرار دادن دختران، برای ملت پریشانی عمومی به وجود آورده و همه را نگران کرده است.

مولوی عبدالحمید به مسئولان جمهوری اسلامی که ادعا می‌کنند عوامل مسموم‌سازی دختران را شناسایی نکرده‌اند، کنایه زد و گفت: «سه ماه از این جریان می‌گذرد، به تهران و دیگر شهرها سرایت کرده است و صدها دختر مسموم شده‌اند، چه کسی باور می‌کند که مسئولان و امنیتی‌ها ندانند این کار چه کسانی است.»

او ادامه داد: «بسیاری از مسائل کوچک و جزئی فوری شناسایی می‌شوند، چطور ممکن است مسئله‌ای به این بزرگی تاکنون شناسایی نشده باشد، در حالی ‌که دولت همه امکانات را برای شناسایی عوامل دارد.»

امام جماعت مسجد مکی با تایید دست داشتن حامیان حکومت در ماجرای مسموم‌سازی دختران گفت: «بسیاری بر این باورند و این به واقعیت هم نزدیک است که این یک نوعی از سرکوب اعتراض‌ها است که با روش مسموم کردن، دختران را هدف قرار داده‌اند و آن‌ها که اطلاع دارند کار چه کسانی است، جلویشان را نمی‌گیرند.»

او با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعتراض سالم حق دختران و پسران نوجوان و دیگر اقشار جامعه است، ابراز امیدواری کرد ماجرای مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز و دانشجو هرچه سریع‌تر تمام شود.

مولوی عبدالحمید با ابراز تردید درباره اینکه مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز ادامه سرکوب اعتراض‌های آنان است، گفت: «به‌جای اینکه مسئولان اعتراض‌های مردم و دختران و پسران جوان را بشنوند نباید مشکلاتی ایجاد شود.»

او به حکومت ایران هشدار داد که مسمومیت دانش‌آموزان «نارضایتی عمومی» ایجاد می‌کند و مسئولیت تامین امنیت تمام مردم ایران از جمله دانش‌آموزان برعهده حاکمیت و دولت است.

مولوی عبدالحمید همچنین با انتقاد شدید از دروغ‌های حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما تعجب کردیم که مسئولی در خارج از کشور گفت در اعتراض‌ها هیچ‌کس کشته و شکنجه نشد. چه واضح دروغ می‌گوید در حالی‌ که ما شاهد بودیم در اعتراض‌ها بسیاری کشته شدند و افراد زیادی زندانی‌اند.»

امام جماعت‌ مسجد مکی زاهدان به کشتار معترضان بلوچ در جمعه خونین زاهدان اشاره کرد و گفت: «در همین مصلای زاهدان چندین نفر کشته شدند.»

او دروغ‌های مسئولان را «بدترین نوع کشورداری» خواند و خطاب به آنان که داعیه دین‌ دارند، گفت: «کسی که دروغ می‌گوید دین ندارد. وقتی مردم کسی را به‌عنوان مسئول امر یا رئیس انتخاب کنند و مردم به او اعتماد کنند و او به مردم و ملت دروغ بگوید، این بدترین دروغ است.»

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه هیچ حکومتی حق ندارد حتی به نام دین دروغ بگوید، گفت: «هیچ نظامی که بر ملت ظلم کرده تا قیامت ادامه نداشته است. همه می‌روند، هیچ‌کس جاودانه نیست، چیزی که می‌ماند صداقت و خدمت به خلق است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام جماعت مسجد مکی زاهدان، در ادامه خطبه‌های نماز جمعه به طرح مولد‌سازی دارایی‌های دولت اشاره کرد و ضمن اشاره به نامه‌ هشدارآمیز شش وزیر سابق آموزش‌وپرورش درباره فروش فضاهای آموزشی گفت: «فروش فضاهای آموزشی نقصان غیرقابل جبران در کشور ایجاد می‌کند. مراکز آموزشی نیاز و کانون توسعه کشورند و نباید فروخته شوند به خصوص در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که نیاز زیادی به فضای آموزشی در آن وجود دارد.»

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «شش وزیر گفته بودند که فروش فضاهای آموزشی غیرعاقلانه و غیرعلمی است و بنده عرض می‌کنم که این کار خلاف منافع ملی است.»

روحانی پرنفوذ اهل سنت در ایران در بخش دیگری از سخنان خود به سقوط ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت که سقوط پول ملی «ضرر و نقصان عام» در پی دارد و تمام کارها و برنامه‌ها را برهم می‌زند و کشور را فلج می‌کند.

او عملکرد اقتصادی دولت را نیز هدف قرار داد و خطاب به مسئولان که ادعا می‌کنند مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم‌ها است، گفت: «خیلی کشورها تحریم‌اند اما پولشان سقوط نکرده است. خیلی کشورها از ما فقیرترند اما ارزش پولشان از ما بیشتر است.»

مولوی عبدالحمید در ادامه نیز به تاثیر مشکلات اقتصادی در وضعیت معیشتی مردم اشاره کرد و افزود: «برای اینکه نان مردم قطع نشود باید به اقتصاد توجه شود و ارزش پول بازگردد و وظیفه مسئولان است که این کار را انجام دهند.»

او گفت که در شرایط کنونی همه طیف‌های مردم در رنج و عذاب‌اند و حقوق هفت تا ده میلیون تومانی کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

امام جماعت مسجد مکی، در بخش‌های پایانی سخنان خود نیز بار دیگر از اعتراض‌های مردمی دفاع کرد و گفت: «هم در عرف و قوانین بین‌الملل و هم در شرع و قوانین کشور انتقاد سازنده مفید و موثر است و همه باید از آن استقبال کنند.»

او به عطش مسئولان کشور برای شنیدن تعریف و تمجید نیز کنایه زد و گفت: «تعریف، تمجید و مداحی مضر است.»

مولوی عبدالحمید به مسئولان جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد که از «انتقاد نهراسند. حرف‌های مردم را بشنوند و از انتقادها استقبال کنند. چون اگر انتقاد نشود، استبداد وجود می‌آید و بزرگ‌ترین خطر برای بشر استبداد و خودکامگی است».

او همچنین بار دیگر خواستار تحقق خواسته اکثریت مردم ایران شد و گفت که باید مشکلات را از راه‌های متعارف، صحیح و بین‌المللی حل کرد.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در پایان به حضور یکی از مسئولان کشور در سیستان‌ و بلوچستان و صحبت‌های این فرد درباره برقراری امنیت در این استان اشاره‌ای کرد و افزود: «یکی از مسئولان از مرکز کشور آمده بود در رابطه با امنیت صحبت می‌کرد، امنیت چیزی است که مردم استان ما در نگه‌داری آن محوریت دارند و اگر همکاری مردم نبود، نیروهای حکومتی نمی‌توانستند برای حفظ امنیت کاری کنند. اینجا فاجه‌ای رخ داده و همه اذعان دارند که مردم بی‌گناه کشته شده‌اند. خوب بود مسئولانی که اینجا می‌آیند به مردم تسلیت بگویند.»

اختلال شدید در اینترنت موجب شد پخش زنده سخنرانی مولوی عبدالحمید از حساب اینستاگرامی منتسب به او متوقف شود. هم‌زمان برخی فعالان بلوچ از برقراری جو شدید امنیتی در زاهدان، تفتیش بدنی نمازگزاران، قطع کامل اینترنت و دستگیری برخی نزدیکان امام جماعت اهل سنت این شهر خبر داده‌اند.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد در‌این‌باره نوشت: «با احتمال تداوم اعتراضات مردم در زاهدان، اینترنت در این شهر با اختلال و قطعی کامل روبرو شد. لایو اینستاگرامی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه زاهدان، نیز به‌دلیل قطعی اینترنت نیمه‌تمام ماند.»

هفته‌ گذشته نیز در بیست‌ویکمین جمعه اعتراضی زاهدان، اینترنت این شهر به‌طور کامل قطع شد.