آیا عراق می‌تواند تا سه سال آینده به واردات انرژی از ایران پایان دهد؟

به‌باور بسیاری از کارشناسان، اگر دولت عراق واقعا بخواهد به‌لحاظ فنی این امکان را دارد که به واردات گاز از ایران پایان دهد

عراق با شرکت آمریکایی «بیکر هیوز» برای برداشت گاز طبیعی از میدان‌های نفتی غراف و ناصریه قرارداد دارد - Asaad NIAZI / AFP

دولت عراق اعلام کرد که قصد دارد در ظرف سه سال به واردات گاز طبیعی پایان دهد. 

اگر این تصمیم عراق عملی شود، به‌معنای پایان وابستگی طولانی‌مدت عراق به ایران برای تامین برق و سوخت نیروگاه‌ها است. سیاستی که دولت آمریکا طی سال‌ها در قبال ارائه امتیاز به عراق دنبال کرده است.

در حال حاضر عراق برای تامین حدود ۴۰ درصد از برق خود به ایران نیاز دارد. در طول این سال‌ها، دولت آمریکا مجموعه معافیت‌هایی را برای عراق در نظر گرفته است تا بتواند همچنان از ایران برق و گاز وارد کند.

این معافیت‌ها، حتی بعد از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا برقرار ماند.

وب‌سایت خبری یاهو روز چهارشنبه اول مارس (۱۰ اسفند ماه) در گزارشی نوشت: در طول سال‌های گذشته، رویه دولت‌های مختلف عراق این بوده است که ضمن دریافت وام و سایر کمک‌های مالی از ایالات متحده، متعهد می‌شدند در قبال دریافت معافیت‌های تجارتی، واردات انرژی از ایران را کاهش دهند.

اما در عمل، هرچند عراق منابع مالی و معافیت‌های تجاری از آمریکا دریافت می‌کرد اما همچنان ‌مانند قبل به واردات انرژی از ایران ادامه داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌باور بسیاری از کارشناسان، اگر دولت عراق واقعا بخواهد به‌لحاظ فنی این امکان را دارد که به واردات گاز از ایران پایان دهد.

ذخایر ثابت‌شده گاز طبیعی عراق در مجموع حدود ۱۳۱ تریلیون فوت مکعب (Tcf) است. با این میزان، عراق دوازدهمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

بیشتر منابع گاز طبیعی عراق در جنوب این کشور، در میدان‌های نفتی، قرار دارد. عراق برای سال‌ها گاز طبیعی خود را در حین حفاری‌ها در میدان‌های نفت سوزانده است.

با این حال، عراق در چارچوب یک توافق‌نامه با سازمان ملل و بانک جهانی، متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ به این روند مخرب محیط‌زیست پایان دهند و در قبال آن امتیاز دریافت کند.

هم‌زمان وزارت نفت عراق اعلام کرده است که با شرکت نفت‌وگاز آمریکایی «بیکر هیوز» برای برداشت گاز طبیعی از میدان‌های نفتی غراف و ناصریه قرارداد امضا کرده است.

شرکت شل، غول نفت‌وگاز بریتانیا نیز در بصره فعال است و ۴۴درصد از سهام شرکت گاز بصره (BGC) را در اختیار دارد. به گزارش یاهو، یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت گاز بصره این است که به وابستگی واردات گاز عراق پایان دهد.

بیشتر از اقتصاد