تلاش جمهوری‌خواهان برای ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا

جمهوری‌خواهان لایحه‌ای برای ممنوعیت تیک‌تاک ارائه کردند که به نظر می‌رسد از حمایت دموکرات‌ها برخوردار نیست

دیوید سیسیلین، نماینده دموکرات در کمیته روابط خارجی، گفت این لایحه بد نوشته شده است و به نظر او هیچ دموکراتی به آن رای نخواهد داد -- REUTERS/Florence Lo

برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه در آمریکا لایحه‌ای به میان آورده‌اند که تصویب و اجرای آن، به ممنوعیت کامل شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» منجر خواهد شد. مالکیت این برنامه نرم‌افزاری در اختیار یک شرکت چینی است و همین امر به بروز نگرانی‌های امنیتی در مورد آن انجامیده است. در حال حاضر هم محدودیت‌هایی بر استفاده از تیک‌تاک وجود دارد. دولت بایدن اخیرا ۳۰ روز به کارمندان دولت فدرال وقت داده بود تا این نرم‌افزار را از تمامی دستگاه‌های دولتی خود حذف کنند. 

دولت آمریکا از سال‌ها پیش در حال بررسی امنیتی‌ «تیک‌تاک» بوده و حالا انگار صبر مخالفان نفوذ چین در آمریکا در کنگره ایالات متحده به سر آمده است و خواهان اقدامی جدی در این زمینه‌اند. اما برخی از نمایندگان ارشد حزب دموکرات بعید می‌دانند که لایحه جمهوری‌خواهان به حمایت گسترده دوحزبی برسد. این لایحه، «بازدارندگی در مقابل مخالفان آمریکا در عرصه فناوری»، یا به اختصار «دیتا»، نام دارد و روز سه‌شنبه، ۲۸ فوریه (۹ اسفند)، در کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان به صحن آمد. 

این لایحه قانونی در صورت تصویب، اختیارات رئیس ‌جمهوری را برای ممنوعیت واردات «مواد اطلاعاتی» افزایش می‌دهد. 

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی، گفت: «دادگاه‌ها در حال حاضر اختیارات دولت را برای ممنوع کردن تیک‌تاک زیر سوال برده‌اند. لایحه من به دولت قدرت می‌دهد تا تیک‌تاک یا هر نرم‌افزار دیگری را که امنیت ملی آمریکا را به خطر اندازد، ممنوع کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کال تاکید کرد: «هر کس که تیک‌تاک را بر تلفن خود نصب کرده باشد، راهی برای دستیابی به تمام اطلاعات شخصی خود در دسترس حزب کمونیست چین قرار داده است.»

اما معلوم نیست لایحه مک‌کال بتواند به حمایت کافی برای تصویب شدن دست یابد؛ به‌ویژه در مجلس سنا که اکثریت کرسی‌ها در اختیار حزب دموکرات‌ است. گرگوری میکز، نماینده دموکرات از ایالت نیویورک و نماینده ارشد حزبش در کمیته روابط خارجی، به وب‌سایت «آکسیوس» گفت احتمالا دموکرات‌ها، هم در این کمیته و هم در مجلس سنا، با این لایحه مخالفت خواهند کرد. 

مخالفان دموکرات لایحه می‌گویند پیش از تدوین آن، فرصت کافی برای بررسی جدی مفاد آن در دست نبوده و در حالت کنونی، می‌تواند به تحریم شرکت‌هایی در کشورهای متحد آمریکا در آسیا و اروپا بینجامد. 

دیوید سیسیلین، دیگر نماینده دموکرات در کمیته روابط خارجی، گفت این لایحه بد نوشته شده است و به نظر او هیچ دموکراتی به آن رای نخواهد داد. 

بیشتر از جهان