رزمایش مشترک آمریکا و ۵۰ کشور دیگر در خلیج فارس

در این رزمایش منطقه‌ای، در مجموع ۳۵ کشتی جنگی و بیش از ۳۰ سامانه هوش مصنوعی به‌کار گرفته می‌شوند

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، از آغاز رزمایش بزرگ دریایی ایالات متحده به‌همراه نیروهای نظامی ۵۰ کشور دیگر از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، بحرین، قطر، کانادا و هلند در آب‌های منطقه خبر داد. 

بر اساس اطلاعات فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، این رزمایش بزرگ نظامی تا دو هفته دیگر، تا ۱۶ ماه مارس، در آب‌های خلیج فارس، دریای عرب، دریای سرخ، خلیج عمان، اقیانوس هند و مناطقی از شرق آفریقا ادامه خواهد داشت.

به‌گفته مقام‌های نظامی آمریکا، در این رزمایش بزرگ دریایی حدود هفت هزار نیروی نظامی حضور خواهند داشت.

در این رزمایش منطقه‌ای، در مجموع ۳۵ ناو و کشتی جنگی، شناورهای بدون‌سرنشین، و بیش از ۳۰ سامانه هوش مصنوعی به‌کار گرفته می‌شوند.

به‌گفته فرماندهان ارشد سنتکام، این رزمایش مشترک عمدتا روی امنیت دریایی، اقدام‌های مقابله با مین‌ها، فرماندهی مشترک و ترکیبی، ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی و به‌کارگیری از سامانه‌های بدون سرنشین متمرکز است.

این دومین رزمایش مشترک آمریکا در آب‌های منطقه طی یک ماه گذشته به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمريکا در اوایل بهمن‌ماه نیز یک رزمایش بزرگ هوایی و دریایی با ارتش اسرائیل برگزار کرد. در این رزمایش مشترک، ۱۰۰ فروند هواپیمای جنگنده‌ بمب‌افکن و هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکا در کنار ۴۲ فروند هواپیمای اسرائیلی پرواز و تمرین کردند.

آمریکا حکومت ایران و گروهای نیابتی وابسته به ایران را به‌عنوان عامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه معرفی می‌کند.

چهارشنبه هفته گذشته، برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، بار دیگر حکومت ایران را به انجام «فعالیت‌های بدخواهانه» متهم کرد و گفت طی دو سالی که او به این سمت منصوب شده، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران افزایش یافته است.

تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و سایر آبراه‌های مهم بین‌المللی منطقه، از جمله کانال سوئز، میان دریای سرخ و مدیترانه و نیز تنگه باب المندب، میان دریای عدن و دریای سرخ، در سواحل جنوبی یمن، در حوزه ماموریت ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است و تلاش می‌کند با همکاری با کشورهای منطقه حوزه فعالیت خود را گسترده‌تر کند و بیشتر از گذشته از فناوری‌های نظامی نوین استفاده کند.

بیشتر از جهان