سی‌گار: اوکراین افغانستان دوم نخواهد شد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که بسته جدید دو میلیارد دلاری برای ارسال مهمات بیشتر و انواع پهپادهای کوچک و پیشرفته به اوکراین می‌فرستد

جان سوپکو وضعیت افغانستان را با اوکراین را مقایسه می‌کند- SARAH SILBIGER /GETTY IMAGES VIA AFP

جان سوپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) با اشاره به اشتباهات واشنگتن در امور بازسازی افغانستان، گفت که این اشتباهات نباید در اوکراین تکرار شود.

او در مصاحبه با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز، خواستار نظارت بیشتر برای جلوگیری از فساد در کمک ۱۳۳ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین شد. 

جان سوپکو که سابقه ردیابی و نظارت بر مصرف میلیاردها دلار پول در افغانستان دارد، فاش کرد که مبالغ چشمگیری از بودجه کمکی واشنگتن هدر رفته است. 

او در این مصاحبه گفت: «ما در برخورد با افغانستان اشتباهات مهمی مرتکب شدیم. پول زیادی در این کشور [اوکراین] هزینه می‌کنیم و هر زمان این مقدار پول در هر کشوری هزینه شود، مطمئنا هدر خواهد رفت.»

او تاکید کرد که باید با عوامل فساد احتمالی هم مبارزه شود: «عناصر فاسد نه‌تنها در اوکراین یا دولت میزبان، بلکه در میان پیمانکاران دولت ایالات متحده یا سایر پیمانکاران ثالث نیز برای سرقت پول یافت می‌شوند. پول زیادی وارد می‌شود و نگه داشتن آن دشوار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نخستین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، بار دیگر تعهد کشورش را برای حمایت از کی‌یف اعلام کرد. همزمان، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا نیز خواستار حمایت بیشتر از حکومت اوکراین شدند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که بسته دو میلیارد دلاری جدیدی برای تامین مهمات بیشتر و انواع پهپادهای کوچک و پیشرفته برای اوکراین در نظر گرفته است. 

یافته‌های جان سوپکو از روند بازسازی افغانستان نشان می‌دهد که رقم قابل‌توجهی از کمک‌های خارجی، به جیب رهبران فاسد محلی سرازیر شده است. 

جان سوپکو گفت: «بدون نظارت کافی، کمک‌ها دزیده می‌شود یا در دسترس سیاستمداران محلی قرار می‌گیرد و از این امر فقط شهروندان عادی اوکراین متضرر خواهند شد.»

او به افغانستان اشاره کرد که کمک‌های واشنگتن به سیاستمداران متهم به فساد رسید و باعث کاهش حمایت مردمی از حکومت شد.

او گفت: «وقتی طالبان به سمت پایان [جنگ با دولت افغانستان] پیش می‌رفتند، سرباز یا افسر پلیس افغان یا کارمند عادی دولت می‌گفت که من جان خود را برای این دولت نمی‌دهم؛ آن‌ها [رهبران] همه چیز را می‌دزدند.»

جان سوپکو وضعیت افغانستان را با اوکراین را مقایسه کرد و گفت که اوکراین در نبردی دفاعی در برابر یک «دشمن» قدرتمند است، در حالیکه در افغانستان یک جنگ داخلی بود.

او تصریح کرد: «در اوکراین نیاز به نظارت سنگین در راستای کمک به کی‌یف دیده نمی‌شود. ما پول زیادی در این کشور هزینه می‌کنیم و هر زمان که این مقدار پول در هر کشور هزینه شود، مطمئنا بخشی از آن هدر خواهد رفت.» 

بخش زیادی از کمک‌های واشنگتن به اوکراین، مانند افغانستان، بر حمایت دفاعی متمرکز است. جان سوپکو گفت که بارها از پنتاگون خواسته بود که مقدار تجهیزاتی را که در اختیار نیروهای افغان قرار داده‌اند، مشخص کنند، اما وزارت دفاع آمریکا چنین نکرد.

واشنگتن در ماه‌های اخیر حجم تسلیحات ارسالی به اوکراین را افزایش داده است. همزمان، چندین عضو کنگره از حکومت بایدن خواسته‌اند که برنامه دقیق‌تری برای نظارت بر این روند تنظیم کند.

ایالات متحده امریکا دو دهه در افغانستان حضور داشت و از حامیان اصلی حکومت این کشور بود. نظام جمهوریت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان سرنگون شد و طالبان به تسلیحاتی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار دست یافتند. 

بیشتر از جهان