تداوم احضار و تعلیق دانشجویان؛ خبری از عفو نیست

۲۰ دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و ۳۰ دانشجوی دانشگاه خلیج فارس بوشهر به کمیته انضباطی احضار شدند

شوراهای صنفی دانشجویان گزارش داد که دانشجویان دختر خوابگاه دانشگاه علامه به اخراج از خوابگاه‌هایشان تهدید شده‌اند‌ــ Telegram/@senfi_uni_iran

با وجود انتشار اخباری مبنی بر مشمول عفو عمومی شدن دانشجویان، موج احضارها، اخراج‌ها و تعلیق دانشجویان کماکان ادامه دارد و علی‌رغم وجود خبرهایی درباره بسته شدن پرونده‌های انضباطی دانشجویان، هر روز مواردی از صدور احکام تعلیق و محرومیت از تحصیل دانشجویان منتشر می‌شود.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارش‌هایی، به آخرین تهدیدها و فشارهای امنیتی علیه دانشجویان اشاره کرد. بر همین اساس، دست‌کم ۲۰ تن از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. حداقل ۲۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان هم با اتهام‌هایی چون «اخلال، ایجاد وقفه یا مزاحمت برای کلیه امور و برنامه‌های دانشگاه، رعایت نکردن شئون دانشجویی، توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی، ادیان رسمی کشور یا ارتکاب اعمالی ضد نظام جمهوری اسلامی (مانند فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک به طور شفاهی یا کتبی از طریق شعارنویسی، پخش اعلامیه و فضای مجازی و...) و ایجاد و شرکت در بلوا و آشوب» در یک هفته گذشته به کمیته انضباطی فراخوانده شده‌اند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشجویان این دانشگاه با شکایت حراست دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند. با این حال مسئولان برای احضارها و طرح اتهام علیه آن‌ها مستنداتی ارائه نکردند‌. دانشجویان همچنین گزارش دادند که لیلی حسنی اسکویی، دبیر کمیته انضباطی دانشگاه مدنی آذربایجان، با فحاشی، توهین و تهدید دانشجویان به تعلیق و اخراج، به ارعاب آن‌ها متوسل شده است.

از سوی دیگر، بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز به علت اعتراض به ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی و فرهنگی با اتهام عجیب «توهین به ریاست دانشگاه و حضور فعال در تجمع‌ها و تعطیلی کلاس‌ها» روبرو شدند. این دانشجویان حکم‌های یک تا دو ترم تعلیق از تحصیل هم دریافت‌ کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از این دانشجویان ترم گذشته در کمیته انضباطی، به منع موقت از تحصیل محکوم شدند که پرونده‌هایشان بسته شد. حالا معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در ترم جدید و با وجود انتشار خبر عفو عمومی دانشجویان، مجددا این پرونده‌ها را به جریان انداخته و حکم نهایی تعلیق را به دانشجویان ابلاغ کرده است.

دانشگاه شیراز نیز در اقدامی عجیب، برای دانشجویانی که با حجاب اجباری مقابله می‌کردند، احضاریه مشاوره اجباری ارسال کرده ‌است و دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه به شرکت در این جلسات وادار شده‌اند. این اقدام را «کمیته صیانت از شئون دانشگاهی دانشگاه شیراز» انجام داده است. پیش از این، دانشجویان دانشگاه سوره نیز با قوانینی در مورد رعایت حجاب و پوشش مواجه شدند که دانشگاه آنان را به رعایتشان ملزم کرده بود.

از سوی دیگر، شوراهای صنفی دانشجویان گزارش داد که دانشجویان دختر خوابگاه دانشگاه علامه به اخراج از خوابگاه‌هایشان تهدید شده‌اند. بر اساس این گزارش، دانشگاه علامه تعدادی از دانشجویان دختر را به سرپیچی از قوانین خوابگاه متهم و آن‌ها را به امضای تعهدنامه مجبور کرده است. دانشجویان تهدید شده‌اند که در صورت امتناع از پذیرش این اتهام‌های بی‌پایه، از خوابگاه اخراج می‌شوند، با خانواده‌هایشان تماس گرفته می‌شود و دسترسی آنان به سامانه برای تمدید اتاق‌هایشان قطع می‌شود.

ثمین چراغی، وکیل علی اسداللهی، نیز اعلام کرد که پرونده این دانشجوی زندانی سرانجام به شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شده است. علی‌ اسداللهی، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران و عضو کانون نویسندگان، از تاریخ ۳۰ آبان در بازداشت است.