پوتین ناتو را به مشارکت واقعی در جنگ اوکراین متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی می گوید نزدیک به دوهزار شهر و روستای اوکراینی در کنترل روسیه قراردارد

پوتین بار دیگر تکرار کرد که «غربی‌ها یک هدف دارند، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بخش اساسی آن: فدراسیون روسیه»- Sergei BOBYLYOV/ AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت ناتو به معنای واقعی کلمه وارد جنگ اوکراین شده است.

پوتین که با شبکه «روسیا۱» گفتگو می‌کرد، در بخشی از مصاحبه گفت که «ناتو ده‌ها میلیارد سلاح به اوکراین کمک کرده است و این اقدام برای روسیه، به معنای مشارکت واقعی در جنگ است.»

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، کاخ کرملین چاره‌ای جز « درنظرگرفتن توانایی‌های هسته‌ای کشورهای عضو ناتو ندارد. آنها اعلام کرده‌اند که هدف اصلی، شکست استراتژیک روسیه است، چگونه می‌خواهید در این شرایط به اقدامات هسته‌ای این کشورها علیه روسیه با نگرانی نگاه نکنیم.»

پوتین بار دیگر در این مصاحبه تکرار کرد که «غربی‌ها یک هدف دارند، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بخش اساسی آن: فدراسیون روسیه».

ولادیمیر پوتین هفته گذشته نیز در سخنرانی سالانه خود اوکراین را بخشی از سرزمین تاریخی روسیه خوانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز روز شنبه گفت که دست کم ۱۸۷۷ شهر و روستای اوکراینی همچنان در کنترل ارتش روسیه است.

زلنسکی اعلام کرد که شهر ماریوپل که توسط نیروهای روس اشغال شده است و قبل از جنگ نزدیک به نیم میلیون نفر جمعیت داشت، بیشتر از ۹۰ درصد ویران شده است.

گروه واگنر، شبه نظامیان نزدیک به کاخ کرملین، هم شنبه ادعا کردند که روستای یاهین در حومه شمالی شهر باخموت را تصرف کرده اند. هنوز هیچ منبعی غیر از ارتش روسیه، این خبر را تاکید نکرده است.

عدم محکومیت روسیه در جلسه وزیران دارایی کشورهای عضو گروه بیست

وزیران دارایی گروه بیست، روز شنبه در حالی به نشست خود در شهر «بنگلور» هند پایان دادند که نهایتا هیچ اعلامیه‌ای درباره جنگ اوکراین و محکومیت روسیه منتشرنشد.

در این نشست که با حضور مقام های روسیه برگزارشد، جنت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که «جنگ اوکراین غیرقانونی و غیرموجه» است.

او از کشورهای شرکت کننده در این نشست خواست روسیه را  به‌ دلیل این تهاجم، محکوم کنند. اغلب کشورهای عضو گروه بیست با این محکومیت و انتشار یک بیانیه مشترک به توافق رسیدند. اما نهایتا با سکوت وزیر دارایی چین و مخالفت همتای روس او، این بیانیه به تصویب نرسید.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا شنبه دهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کرد. در فهرست جدید نام ۱۲۱ شخصیت حقوقی و حقیقی آمده است و محدودیت های قابل توجهی در واردات و صادرات روسیه ایجاد خواهدشد. 

تحریم های جدید ۹۶ سازمان جدید را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بیشتر از جهان