تیک‌تاک برای حذف ویدیو درباره مسلمانان اویغور، معذرت خواست

فیروزه عزیز در این ویدئوی آرایشی درباره وضعیت اویغورها اطلاع‌رسانی می‌کند

عکس از صفحه اینستاگرام فیروزه عزیز

رسانه اجتماعی، تیک‌تاک به خاطر حذف ویدیویی که پیام‌هایی مخفیانه درباره نحوه رفتار دولت چین با مسلمانان داشت، معذرت خواهی کرده است و تلاش کرد توضیح دهد چرا آن ویدیو را حذف کرده بود.

آن ویدیو از قرار معلوم آموزش آرایش بود، ولی در واقع اشاراتی داشت به اویغورها در چین و توضیح می‌داد که چگونه افراد می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره اقدامات دولت چین کسب کنند.

اما ویدیوی مذکور کمی بعد از انتشار، حذف شد، و آن اقدام موجب شد که بسیاری نگران شوند که تیک‌تاک، که متعلق به شرکت چینی «بایت‌دنس» است، به نیابت از دولت چین در سانسور شهروندان فعال شده باشد.

اکنون این رسانه اجتماعی می‌گوید که ویدیو حدود یک ساعت بعد از حذف، به سایت برگردانده شده است و حذف آن تنها به خاطر «اشتباه انسانی در بازبینی» ویدیوها بوده است.

جنجال بر سر این ویدیو که بیش از ۱.۶ میلیون بازدید داشته است، مصادف با تحقیقات گروه امنیت ملی ایالات متحده بر بایت‌دنس، مالک چینی تیک‌تاک، به خاطر نحوه اداره اطلاعات شخصی کاربران است. قانون‌‌گذاران امریکایی همچنین نگرانند که این شرکت، محتواهای سیاسی حساس را سانسور کند.

یک کاربر تیک‌تاک که خود را فیروزه عزیز معرفی می‌کند، در ویدیویی که هفته گذشته منتشر کرد، نحوه فر دادن مژه را آموزش می‌دهد و در همین حین، به صحبت از نحوه برخورد با مسلمانان در چین می‌پردازد و می‌گوید که می‌خواهد درباره این وضعیت، اطلاع‌رسانی کند.

اما او هفته جاری در توییتر خبر داد که دسترسی وی به انتشار در تیک‌تاک برای یک ماه مسدود شده است و آن ویدیوی قبلی وی هم حذف شده است؛ هرچند، کمی بعد مجددا در سایت ظاهر شد.

تیک‌تاک در سایت خود اظهار داشته است که آن ویدئو فقط ۵۰ دقیقه از روی سایت برداشته شده است.

اریک هان، دبیر امنیت این «اپ» در ایالات متحده گفت: «ما از این کاربر به خاطر اشتباه خود معذرت می‌خواهیم. به خاطر اشتباهی انسانی در بازبینی، این ویدیوی محبوب در تاریخ ۲۳ نوامبر حذف شد. لازم به ذکر است که در قواعد انتشار در شبکه ما، هیچ مانعی برای انتشار ویدیوهایی از این دست وجود ندارد و آن ویدیو نمی‌بایست حذف می‌شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربر تیک‌تاک هنوز به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.

وزارت امور خارجه چین، هنگامی که در روز چهارشنبه از سوی رویترز درباره این ماجرا مورد سوال قرار گرفت، پاسخ داد که هیچ اطلاع دقیقی در این باره ندارد. 

ولی افزود که از شرکت‌های چینی خواسته است که در اقدامات و کارهای خود، قوانین بین‌المللی و قانون و قواعد محلی را محترم شمارند، و اظهار داشت که امیدوار است کشورهای دیگر نیز در برخورد با شرکت‌های چینی، محیطی منصفانه و بدون تبعیض فراهم آورند.

تیک‌تاک در چین در دسترس نیست، ولی بایت‌دنس یک نسخه شبیه و محلی برای چینی‌ها دارد با نام «دویین».

آن کاربر تیک‌تاک در ویدیوی خود نامی از اویغورها نمی‌آورد، ولی بعدتر در توییتر گفته است که به این اقلیت قومی اشاره داشته است.

گروه‌های حقوق‌بشری سازمان ملل تخمین زده‌اند که بیش از یک میلیون اویغور و اعضای سایر اقلیت‌های قومی، در منطقه غربی شین‌جیانگ در چین، در کمپ نگاه‌ داشته می‌شوند. این امر، باعث محکوم کردن آن برخورد (چین با اویغورها) از سوی جامعه بین‌المللی شده است.

چین می‌گوید که آن کمپ‌ها، مراکز بازآموزی و تعلیم هستند.

به گزارش رویترز در روز پنج‌شنبه، بایت‌دنس تلاش‌های خود را افزایش داده است تا تیک‌تاک را که بین جوانان و نوجوانان امریکایی محبوب است، از فعالیت‌ها و پروژه‌های خود در چین جدا سازد.

در پستی در سایت خود، تیک‌تاک گفته است که حساب کاربری دیگری را که توسط خانم عزیز باز شده بود، مسدود کرده است، چرا که تصویری از اسامه بن‌لادن را منتشر کرده بوده است که نقض سیاست این شرکت مبنی بر عدم انتشار «تصاویر تروریستی» است.

بنا به آن اظهارات، این شرکت در روز دوشنبه گوشی‌ها و دستگاه‌هایی را که متعلق به حساب‌های خاطی بودند، مسدود کرد. همین ماجرا حساب کاربری اصلی خانم عزیز و ویدیوی آموزش فر دادن مژه او را نیز تحت تاثیر قرار داد، چرا که وی آن ویدیو را هم با همان دستگاهی منتشر کرده بود که حساب قبلی را اداره می‌کرد.

این شرکت همچنین گفته است که تصمیم دارد انسداد گوشی و دستگاه‌های کاربران را لغو کند، و در همان راستا نیز مستقیما با خانم عزیز تماس گرفته است.

خانم عزیز در توییتر تایید کرد که تیک‌تاک دسترسی او را به حساب کاربر‌ی‌اش مجددا برقرار کرده است، ولی اظهار داشت که بعضی از ویدیوهای قبلی وی پاک شده‌اند.

او در توییتر نوشت: «آیا باورم می‌شود که این ویدیو را به خاطر ویدیوی طنزآمیز و غیرمرتبط دیگری که با حساب کاربری دیگرم منتشر کردم و از روی آن پاک شده بود، برداشته‌اند؟ دقیقا درست بعد از آن که ویدیویی سه قسمتی درباره اویغورها ساختم؟ نه.»

© The Independent