فرش قرمز برلیناله به صحنه همبستگی با مردم ایران تبدیل شد

فیلمسازان و سینماگران حاضر در این رویداد، پلاکاردهایی با شعار «زن زندگی آزادی»‌ را در دست داشتند

مدیر برلیناله نیز در این رویداد حضور یافت- JOHN MACDOUGALL / AFP

ده‌ها بازیگر و فیلمساز روز شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه)، فرش قرمز برلیناله را به صحنه همبستگی با معترضان مخالف جمهوری اسلامی تبدیل کردند. 

سپیده فارسی، کارگردان ایرانی مقیم فرانسه، که در این رویداد حضور داشت، سقوط قریب‌الوقوع حکومت جمهوری اسلامی را پیش‌بینی کرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت:‌ «دوران رژیم [جمهوری اسلامی] گذشته و زمان تغییر فرار رسیده است. فکر می‌کنم مردم این را به‌خوبی درک می‌کنند.» فارسی با فیلم انیمیشن «آژیر» در جشنواره فیلم برلین حضور دارد. 

ماریت ریسنبیک، مدیر جشنواره، کریستن استوارت، بازیگر، گلشیفته فراهانی، زر امیرابراهیمی و فرزاد پاک، سینماگران ایرانی، و ده‌ها کارگردان و بازیگر دیگر در این رویداد حاضر بودند. ده‌ها فیلمساز و سینماگر حاضر در این رویداد پلاکاردهایی با شعار «زن زندگی آزادی»‌ و همچنین تصاویری از بازداشت‌شدگان از جمله توماج صالحی، خواننده رپ معترض، را در دست داشتند.

اعلام همبستگی شرکت‌کنندگان در برلیناله یک روز پس از آن است که خیابان‌های شهرهای مختلف در ایران بار دیگر صحنه تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برلیناله امسال موسسات سینمایی ایران را تحریم کرده است، اما فیلم‌هایی از کارگردان‌های مستقل ایرانی را به نمایش می‌گذارد و تلاش ایرانیان برای رسیدن به آزادی یکی از موضوعات اصلی جشنواره امسال است.

سپیده فارسی به رویترز گفت که ممنوعیت موسسات ایرانی «یک پیام بسیار قوی» داشت. نهادهای ایرانی همیشه اینجا بوده‌اند؛ نبود آن‌ها جا را برای دیگر نهادهای مستقل باز می‌کند.

در برلیناله امسال در پایتخت آلمان، فیلم «جایی که خدا نیست» ساخته مهران تمدن نیز شرکت دارد. 

پیش از اعلام همبستگی فیلمسازان حاضر در برلیناله با تجمع روی فرش قرمز جشنواره، مهران پاک، در میزگردی درباره نقش هنر در اعتراض‌ها، رژیم حاکم بر ایران را «رژیمی تمامیت‌خواه توصیف کرد که بیان را مجاز نمی‌داند».

جعفر پناهی، کارگردان منتقد حکومت در ایران، در ماه ژوییه به‌دلیل حمایت از اعتراض‌های مردمی علیه حاکمیت بازداشت شد و اخیرا، به قید وثیقه آزاد شده است. 

در آن زمان، مدیران جشنواره برلیناله بازداشت این برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را «نقض آزادی بیان» توصیف کردند. 

درجشنواره فیلم برلین، خیزش سراسری مردم ایران انعکاس پررنگی یافته است؛ از سخنرانی گلشیفته فراهانی و تشویق جهان به ایستادن در جای درست تاریخ، تا لباس‌هایی که ستاره‌های سینما روی فرش قرمز پوشیدند از جمله مرت بکر، هنرپیشه آلمانی که با ژاکت سفیدی که روی آن شعار «زن زندگی آزادی» نوشته شده بود، در مقابل دوربین‌ها قرار گرفت. 

هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از ۱۶ فوریه آغاز شد و تا ۲۶ فوریه ادامه خواهد داشت. 

بیشتر از فرهنگ و هنر