کشف ویرانه‌های میخانه‌ای پنج هزار ساله در عراق

پژوهشگران گمان می‌کنند مردم عادی از شهر باستانی برای صرف غذا به اینجا می‌آمده‌اند

باستان‌شناسان ویرانه‌های میخانه‌ای باستانی با قدمت پنج هزار سال را در محل یکی از نخستین شهرهای تمدن سومری کشف کردند.

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا (یوپن/UPenn) ویرانه‌های یک سیستم خنک‌کننده بدوی، نیمکت‌های مخصوص غذاخوری، یک اجاق بزرگ و نیز دستور تهیه باستانی آبجو را در جنوب عراق کشف کردند.

آن‌ها حدود ۱۵۰ کاسه بزرگ غذا پیدا کردند که برخی از آن‌ها حاوی استخوان ماهی و حیوانات دیگر بود که نشان می‌داد احتمالا محلی بوده است که مردم عادی از شهر باستانی برای صرف غذا به آنجا می‌آمدند.

خلاصه‌ای از این کاوش که در وب‌سایت دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده، شرح می‌دهد که باستان‌شناسان معتقدند اینجا احتمالا معبد و میخانه‌ شهر باستانی بوده است.

هالی پیتمن، باستان‌شناس و مدیر پروژه، به خبرگزاری فرانسه گفت:«ما به آن میخانه می‌گوییم چون آبجو برای سومری‌ها نوشیدنی به‌مراتب متداولی بوده است، حتی بیشتر از آب.»

پژوهشگران اجاق‌های متعددی نیز پیدا کردند که بر اساس آن‌ها، گمان می‌کنند این سازه احتمالا آشپزخانه معبد نیز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتمن گفت در یکی از این مناطق حفاری‌شده، طرز تهیه باستانی آبجو روی لوحی به خط میخی حک شده بود.

آ‌ن‌ها بقایای یک بنای باستانی دیگر را نیز یافتند که در آن، یک اجاق بزرگ، حوضچه‌ای از جنس آجر پخته و چندین خمره سرامیکی وجود داشت که به گمان حفارها، احتمال می‌رود بخشی از یک آبجوسازی بوده باشد.

باستان‌شناسان مجموعه دیگری را نیز در جنوب شرقی این منطقه کشف کردند که تعداد زیادی مهر و لوح در آن بود.

آن‌ها ابتدا گمان کردند کاربری این مجموعه احتمالا اداری بوده است.

بررسی‌های بعدی نشان داد که اینجا کارگاه صنایع دستی با بخش‌های اختصاصی برای فلزکاری، فراوری پشم، نی‌پوش‌کاری و احتمالا «آموزش کاتبان» بوده است.

یافته‌های جدید هنوز داوری علمی نشده است و پژوهشگران گفتند امید دارند با تجزیه و تحلیل بیشتر این بقایا درباره زندگی کاری مردمانی که از این میخانه استفاده می‌کردند، بیشتر بدانند و درباره ساختار اجتماعی این شهرهای نخستین اطلاعات بیشتری ارائه دهند.

دکتر پیتمن گفت: «چیزهای زیادی هست که درباره این دوره نخستین پیدایش شهرها نمی‌دانیم و این همان چیزی است که در حال بررسی‌ آن‌ایم.»

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، این پژوهشگران امیدوارند روی نمونه‌های برداشته‌شده در حفاری‌های نوامبر سال گذشته تجزیه و تحلیلی دقیق انجام دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان