بایدن گفت با رییس‌جمهوری چین درباره موضوع بالن صحبت خواهد کرد

«دولت من از ابتدا به دنبال رقابت با چین بوده است نه درگیری و ما به دنبال یک جنگ سرد جدید نیستیم‌»

بایدن گفت سرنگون کردن بالن چینی این پیام شفاف را رساند که نقض حاکمیت آمریکا غیرقابل‌قبول است- MANDEL NGAN / AFP

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه در سخنانی گفت که قرار است به زودی با شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین، درباره بالن تجسسی آن کشور گفت‌وگو کند. 

بالن مناقشه‌برانگیز چینی که آمریکا می‌گوید اهداف جاسوسی داشت و برای پکن اطلاعات جمع‌آوری و مخابره می‌کرد، پیشتر در ماه فوریه در آسمان ایالات متحده شناسایی شد و بعد بر فراز سواحل کارولینای جنوبی در اقیانوس اطلس سرنگون شد. 

 جو بایدن در سخنانی که بعد از ظهر پنجشنبه ۱۶ فوریه ایراد کرد، گفت که کارشناسان آمریکایی توانستند جلوی مخابره شدن برخی از اطلاعاتی که بالن گردآوری کرده بود را بگیرند. 

 رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که آمریکا با سرنگون کردن بالن چینی این پیام شفاف را داده که «نقض حاکمیت ما غیرقابل قبول است و چنان که نشان دادیم، برای حفاظت از کشورمان اقدام می‌کنیم.» 

بایدن ضمن اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا در محدود کردن فعالیت شرکت‌هایی که با برنامه هواوفضای ارتش چین همکاری دارند و محدود کردن دسترسی آن به فناوری هواوفضای آمریکایی، و همچنین ارتباط با متحدان آمریکا در جهان گفت که اکنون می‌دانیم بالن‌های چینی به کجاها پرواز کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که همزمان با تمامی این تحولات، آمریکا با چین در ارتباط بوده است. جو بایدن، رییس‌جمهور دمکرات ایالات متحده آمریکا، گفت که دولتش از ابتدای کار خود به دنبال «رقابت با چین بوده است و نه درگیری،» و افزود «ما به دنبال یک جنگ سرد جدید نیستیم.» بایدن تاکید کرد که این رقابت ادامه خواهد یافت و افزود که وقایع اخیر حول پرواز بالن چینی بر فراز ایالات متحده و بعد شلیک و سرنگون کردن آن اهمیت باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی در عرصه دیپلماتیک و نظامی را نشان داد. 

این مفصل‌ترین سخنانی است که رییس‌جمهوری آمریکا تاکنون درباره بالن چینی و سه شیء ناشناس دیگری که اخیرا به دست نیروهای نظامی آمریکا در آسمان این کشور سرنگون شده‌اند، ایراد شده است. 

جو بایدن به زمان دقیق گفت‌گوی پیش روی خود با شی اشاره‌ای نکرد اما تاکید کرد که ارتباط دیپلماتیک با چین درباره این مسئله ادامه خواهد یافت. 

بایدن در این سخنان که در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران ایراد کرد، در واکنش به شکایت‌های چین که اقدام آمریکا در سرنگون کردن بالن را محکوم کرده است، گفت: «با رییس‌جمهور شی صحبت خواهم کرد و امیدوارم که بتوانیم این مسئله را به طور جدی حل‌وفصل کنیم، اما بابت سرنگون کردن بالن معذرت‌خواهی نمی‌کنم.»

پکن مصرانه می‌گوید که بالن  ۶۰ متری سرنگون شده برای تحقیقات هواشناسی بود اما واشنگتن می‌گوید که بالن جاسوسی بود و با محموله عظیمی که تجهیزات پیشرفته الکترونیک حمل می‌کرد، ماموریت نظارتی داشت. 

قانونگذاران آمریکایی، به ویژه جمهوریخواهان دولت بایدن را به مخفی‌کاری درباره بالن متهم کرده و از دولت خواسته بودند که اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیار مردم بگذارد.

بایدن گفت که جامعه اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده کماکان در حال تحقیق درباره سه شیء ناشناخته‌ای‌اند که پیشتر بر فراز آلاسکا، کانادا و دریاچه هوران سرنگون شدند. دولت آمریکا گفته بود که این سه شیء به دلیل داشتن خطر بالقوه برای هوانوردی غیرنظامی سرنگون شدند. 

بایدن گفت که کارشناسان امنیتی معتقدند که اشیا فوق «به احتمال زیاد با شرکت‌های خصوصی یا موسسات تحقیقاتی مرتبط بوده‌اند.» او همچنین گفت که این اشیا احتمالا پس از تقویت رادارها پس از واکنش به بالون چینی، شناسایی شدند. 

ماجرای شناسایی پرواز بالون تجسسی چینی بر فراز آمریکا و بعد اقدام ارتش آمریکا در شلیک به آن و سرنگون کردنش، موجب بروز تلاطم‌هایی در روابط دو طرف شد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن سفرش به پکن را به تاخیر انداخت. بلینکن قرار است این هفته در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یابد و ممکن است در آنجا با همتای چینی خود، وانگ یی، ملاقات کند. 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دولت دونالد ترامپ، در توییتی نوشت که روز چهارشنبه با کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا ملاقات کرده است. او نوشت که از «نحوه مواجهه دولت بایدن با این تهدیدهای بالقوه علیه امنیت ملی» ناراضی است. 

یک سخنگوی وزارت خارجه چین، روز پنجشنبه بار دیگر بالن مورد مناقشه را «غیرنظامی» توصیف کرد و گفت ورودش به آسمان ایالات متحده «اتفاقی» بود. 

وانگ ونبین، گفت که آمریکا باید با چین ملاقات کند، اختلاف‌ها را حل کند و اجازه ندهد که اتفاقاتی از این دست موجب سوتفاهم و سوتعبیر شود. او آمریکا را به احیای روابط سالم دو طرف ترغیب کرد.

پکن سرنگون کردن بالن چینی در آمریکا را، واکنش غیرمتناسب و بیش از حد واشنگتن توصیف کرده است. همچنین در روز پنجشنبه، چین شرکت آمریکایی لاکهید مارتین و یک واحد از شرکت فناوری ریتیون را به دلیل فروش اسلحه به تایوان در «فهرست نهادهای غیرقابل اتکا» دسته‌بندی کرد. 

بیشتر از جهان