بریتانیا: دستگیری ۱۵ نفر از جمله یک نوجوان در تظاهرات ضد مهاجران

گروه‌های مدافع پناهجویان می‌گویند که حمله‌‌کنندگان به گروه‌های راست افراطی وابسته بودند

هتل پناهجویان در منطقه نوزلی در شمال غربی انگلستان واقع است و وزارت کشور بریتانیا از سال گذشته از این هتل برای اسکان موقت پناهجویان استفاده کرده است -- AFP

پلیس بریتانیا روز شنبه، ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن)، اعلام کرد که ۱۵ نفر، از جمله یک نوجوان، را پس از پرتاب مواد آتش‌زا و آتش زدن خودروی پلیس در تظاهرات ضدمهاجرتی در محوطه بیرون یک هتل پناهجویان، دستگیر کرد.

هتل پناهجویان در منطقه نوزلی در نزدیکی شهر لیورپول و در شمال غربی انگلستان واقع است و وزارت کشور بریتانیا از سال گذشته از این هتل برای اسکان موقت پناهجویان استفاده کرده است. گروه‌های مدافع پناهجویان می‌گویند حمله‌کنندگان به گروه‌های راست افراطی وابسته بودند و مشخص نیست چه کسی پشت این خشونت‌ها است.

این خشونت‌ها زمانی آغاز شد که معترضان ضدمهاجرت، به تظاهرات فعالان حامی پناهجویان حمله‌ور شدند.

به‌گفته پلیس معترضان مواد آتش‌زا به سمت افسران پلیس پرتاب، و پیش از آتش زدن  یکی از خودروهای پلیس، با چکش به آن حمله کردند. به گفته پلیس، یک افسر و دو نفر از مردم به‌صورت سطحی مجروح شدند.

پلیس بریتانیا همچنین در روز یکشنبه، ۱۲ فوریه، اعلام کرد که یک نوجوان را به خشونت و حمله به پلیس متهم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعتراض‌ها در بحبوحه تشدید تنش‌ها برگزار شد، زیرا شمار بی‌سابقه‌ای از مهاجران می‌کوشند با قایق‌های کوچک‌ از کانال مانش عبور کنند و دولت محافظه‌کار بریتانیا در طرحی بحث‌برانگیر، می‌خواهد پناهجویان را به روندا بفرستد.

وزیر کشور بریتانیا در توییتی این اعتراضات را «بی‌نظمی وحشتناک» نامید و آن را محکوم کرد و نوشت: «رفتار انتسابی به برخی از پناهجویان، هرگز بهانه‌ای برای خشونت و ارعاب نیست.»

پلیس گفت افراد دستگیرشده بین ۱۳ تا ۵۴ سال سن دارند و دو زن نیز در میان آن‌ها بوده‌اند. پلیس گفته است که در حال بررسی ویدیوها برای شناسایی دیگر افراد دخیل در این خشونت‌ها است.

گفته شده است که معترضان ضدمهاجرت با شعارهایی مانند «آن‌ها را بیرون کنید» به اعتراض حامیان مهاجران حمله کردند. کلر موزلی، بنیانگذار موسسه خیریه پناهندگان «حمایت برای کاله» که در محل حضور داشت، به اسکای‌نیوز گفت که معترضان به یک ون پلیس حمله کردند و آن را آتش زدند و یک آتش‌سوزی بزرگ به راه افتاد و خودرو منفجر شد.

پلیس می‌گوید که این اعتراض‌ها را «شایعات و اطلاعات نادرست» در رسانه‌های اجتماعی تشدید کرد. پلیس گفت که پس از گزارش‌هایی مبنی بر «رفتارهای نامناسب با انگیزه جنسی» با یک دختر ۱۵ ساله در منطقه نوزلی، مردی ۲۰ ساله دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد. پلیس گفته است که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

یک گروه ضد نژادپرستی می‌گوید که این اعتراض در وضعیتی صورت می‌گیرد که «نفرت ضد مهاجران» افزایش یافته است.

گروه ملی‌گرای سفیدپوست «آلترناتیو میهنی» که هفته گذشته بیرون هتل پناهجویان تظاهرات برگزار کرده بود، سازماندهی اعتراضات روز یکشنبه را انکار کرد.

بیشتر از جهان