محمد محقق: فشار و تبعیض بر هزاره‌ها تشدید شده است

«ادعای طالبان مبنی بر نبود تبعیض و فشار قومی – مذهبی بر هزاره‌ها بی‌پایه است»

محمد محقق در فیسبوک خود نوشت که ادعای طالبان مبنی بر نداشتن تبعیض و فشار قومی – مذهبی بر هزاره‌ها بی‌بنیاد است- صفحه رسمی فیسبوک محمد محقق

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، یکشنبه، ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه)، گفت در دوران حکومت طالبان، فشار امنیتی و تبعیض علیه مناطق هزاره‌نشین تشدید شده است. 

محمد محقق ریاست «کمیته سیاسی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» را بر عهده دارد. 

او در فیسبوک خود نوشت ادعای طالبان مبنی بر روا نداشتن تبعیض و فشار قومی – مذهبی بر هزاره‌ها بی‌‌پایه است، و سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق‌بشر باید از فشار بر جامعه هزاره و تشیع افغانستان جلوگیری کنند. 

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، به شهرستان‌های دره صوف، بلخاب و چهار کنت اشاره می‌کند که فشار طالبان بر ساکنان این مناطق افزایش یافته است: «در شرایط فعلی در این سه ولسوالی (شهرستان) هیچ قیام مسلحانه‌ای علیه طالبان وجود نداشته و این فشارها انتقام‌جویانه، و بر اساس خصومت‌های قومی و مذهبی است که اعمال می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محقق گفت که در شهرستان دره صوف که ۴۵ سال قبل خاستگاه مقاومت علیه هجوم اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان بود و پیش از حکومت طالبان، در مقابل طالبان و تروریسم بین‌الملل مقاومت می‌کرد، انتقامجویی طالبان ادامه دارد.

او افزود که بر خلاف ادعای عفو عمومی رهبر طالبان، بازداشت، شکنجه و درخواست پول و سلاح از ساکنان دره صوف جریان دارد. 

محمد محقق ادعا کرد که طالبان معادن ذغال‌سنگ شهرستان بلخاب را از ساکنان بومی که به شکل پیمانکار با حکومت کار می‌کردند، مصادره کرده و کار آن‌ها را به پشتون‌تباران واگذار کرده‌اند.

مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان، پس از برکناری از ریاست استخبارات (اطلاعات) شهرستان بامیان، به بلخاب رفت و ادعا کرد که تا زمانی‌ که سهم هزاره‌ها در حکومت طالبان داده نشود و تبعیض علیه این قوم پایان نیابد، دوباره به گروه طالبان ملحق نخواهد شد. 

شمار زیادی از نیروهای طالبان برای سرکوب مولوی مهدی به شهرستان بلخاب اغزام شدند و او مجبور شد  آن محل را ترک کند. 

طالبان در اواخر مرداد سال جاری خورشیدی ادعا کردند که مولوی مهدی هنگام فرار به ایران، در استان هرات در غرب افغانستان کشته شده است.

محمد محقق ماجرای ازدواج رجب، مرد هزاره، و گل‌اندام، زن پشتون‌تبار و پیرو مذهب تسنن، را روایت می‌کند که ۱۵ سال پیش با هم ازدواج کردند و چهار فرزند دارند، و بیش از ۹ ماه است که هر دو زندانی شده‌اند. 

او می‌گوید: «طالبان به رجب فشار می‌آوردند که همسر خود را طلاق دهد، چون شیعه کافر است و نباید با یک زن مسلمان ازدواج کند. طالبان خلیفه حسین، برادر رجب، را نیز که آذوقه‌رسان رجب در زندان بود، روز روشن در ملاء‌عام تیر باران کردند.»

به گفته محمد محقق، یک مقام طالبان در استان بدخشان، شیعیان را کافر دانسته و هشدار داده است که هیچ کس اجازه ندارد با با شیعیان ازدواج کند، مگر اینکه آن‌ها «مسلمان» شوند.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان چندین مورد قتل از ساکنان هزاره هم یادآوری می‌کند.  

یک سال و نیم از حکومت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت افزون بر گزارش‌هایی مبنی بر کشتار غیرنظامیان، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) نیز مسئولیت چندین حمله بر قوم هزاره افغانستان را بر عهده گرفته است. 

مقام‌های ارشد طالبان در چندین دیدار با برخی از نمایندگان قوم هزاره بر تامین امنیت آن‌ها تاکید کردند، اما حمله‌ها و فشارها علیه هزاره‌ها همچنان ادامه دارد. 

بیشتر از جهان