شهروند ایرانی آمریکایی به‌جرم دور زدن تحریم‌ها به ۲۰ سال زندان محکوم شد

عطار کاشانی از طریق دو شرکت در امارات متحده عربی برای انتقال محصولات الکترونیکی آمریکایی به ایران اقدام کرده است

 عطار کاشانی به‌عنوان عامل بانک مرکزی ایران عمل کرد که از شهریور ۱۳۹۸ در آمریکا تحریم است - Sarah Silbiger / POOL / AFP

یک دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک، کامبیز عطار کاشانی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی را به‌جرم اقدام برای دور زدن تحریم‌ها و توطئه برای صادرات غیرقانونی مجموعه‌ای از کالاهای الکترونیکی و فناوری دیجیتال به ایران، به تحمل ۲۰ سال زندان و پرداخت ۵۰ هزار دلار جریمه محکوم کرد.

در رای روز پنجشنبه نهم فوریه (۲۰ بهمن‌ماه) دادگاه فدرال آمریکا آمده است که دولت ایران یکی از خریداران کالاها و فناوری‌هایی بوده است که عطار کاشانی سعی می‌کرد آنها را مخفیانه بفروشد.

براساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، عطار کاشانی و همدستانش سعی کرده‌اند در فاصله فوریه سال ۲۰۱۹ تا ژوئن سال ۲۰۲۱، از طریق دو شرکت فعال در امارات متحده عربی با تهیه شماری از کالاهای الکترونیکی از شرکت‌های فناوری آمریکایی این کالاها را در اختیار خریدارانی در ایران از جمله نهادهای دولتی قرار دهند.

در رای روز پنجشنبه دادگاه فدرال بروکلین به این نکته هم اشاره شده است که عطار کاشانی به‌عنوان عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کرد و بدون دریافت مجوزهای لازم از اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا برای خرید کالاها و تجهیزات الکترونیکی با هدف انتقال به ایران اقدام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا در سال ۱۳۹۸ در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به‌واسطه تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و برخی از گروه‌های نیابتی وابسته به‌حکومت ایران تحریم کرد.

به‌نوشته وزارت دادگستری آمریکا، پرونده کیفری این شهروند ایرانی آمریکایی ۴۴ ساله در اداره امنیت ملی و جرایم سایبری بررسی شده است و نمایندگانی از بخش ضد جاسوسی و کنترل صادرات وزارت دادگستری هم روی این پرونده نظارت داشته‌اند.

در بیانیه روز پنجشنبه وزارت دادگستری آمریکا، به نام همدستان یا شرکت‌هایی که در امارات متحده عربی با عطار کاشانی همکاری داشته‌اند اشاره‌ای نشده است.

بیشتر از جهان