تفتیش خانه جو بایدن در ایالت «دلاور» در ارتباط با اسناد طبقه‌بندی‌شده

به گزارش سی‌بی‌اس، این بازرسی به تحقیقات گسترده‌تری برای رسیدگی به اسناد طبقه‌بندی‌شده در اختیار جو‌بایدن مربوط می‌شود

اف‌بی‌آی روز چهارشنبه خانه ساحلی رئیس‌جمهوری ایالات متحده را بازرسی کرد -- AFP

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، روز چهارشنبه، یکم فوریه (۱۲ بهمن)، خانه ساحلی جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، را در رهاوبوت در ایالت دلاور، به منزله بخشی از تحقیقات درباره اسناد طبقه‌بندی‌شده، مورد بازرسی قرار داد.  به گفته وکیل شخصی جو بایدن، این تفتیش بخشی از تحقیقات درباره کشف قبلی اسناد طبقه‌بندی‌شده در مکان‌های دیگر مرتبط با رئیس ‌جمهوری است.

باب بائر، وکیل جو بایدن، همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد این تفتیش با حمایت کامل رئیس‌ جمهوری «برنامه‌ریزی» شده است.

به گزارش سی‌بی‌اس، این بازرسی به تحقیقات گسترده‌تری برای رسیدگی به اسناد طبقه‌بندی‌شده در اختیار جو‌بایدن، مربوط می‌شود.

باب بائر افزود این جست‌وجو «بدون اطلاع قبلی عمومی» به منظور رعایت «امنیت عملیاتی و انجام دقیق کارها» انجام شده است. او افزود: «جست‌وجوی امروز گامی بیشتر در یک فرایند کامل و به‌موقع وزارت دادگستری است که ما به حمایت کامل و تسهیل آن، ادامه خواهیم داد.»

باب بائر پیش‌تر گفته بود برخی از این اسناد محرمانه‌اند، و «موارد دیگر» به دوران حضور بایدن در سنای ایالات متحده در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ مربوط است. سایر اسناد نیز به دوران حضور جو بایدن در مسند معاون رئیس ‌جمهوری در دولت اوباما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ تعلق دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جست‌وجو آخرین مورد از مجموعه جست‌وجو‌هایی است که در مکان‌های مختلف و پس از کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده در «مرکز پن بایدن» در واشنگتن دی‌سی در نوامبر گذشته، انجام شد. موضوع جست‌وجو در «مرکز پن بایدن»، در آن زمان علنی نشد.

در بازرسی‌های بعدی که در دسامبر ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳ انجام شد، اسناد بیشتری در یکی دیگر از خانه‌های جو بایدن در ویلمینگتون در ایالت دلاور کشف شد.

تعداد دقیق اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای که در مکان‌های مرتبط با جو بایدن کشف شده، نامشخص باقی مانده است. با این حال، بنا به گزارش‌ها، دست‌کم ۱۲ سند طبقه‌بندی‌شده فقط در جریان بازرسی‌های ژانویه کشف شد.

جو بایدن گفته است که تیم او «آنچه باید انجام می‌داد»، انجام داده است و «کاملا» با این تحقیقات همکاری می‌کند.  

این بازرسی یک روز پس از آن اعلام می‌شود که رابرت هور، بازرس ویژه، رسما کار خود را برای نظارت بر تحقیقات مرتبط با این اسناد آغاز کرد.

پس از کشف اولین سری از اسناد در نوامبر گذشته، وکلای جو بایدن بلافاصله روز دوم نوامبر به دفتر مشاور کاخ سفید اطلاع دادند، و اسناد کشف‌شده روز بعد به آرشیو ملی تحویل داده شد. مقام‌های وزارت دادگستری نیز بلافاصله مطلع شدند.

ریچارد ساوبر، مشاور ویژه رئیس‌ جمهوری، اسناد کشف‌شده در نوامبر را «تعداد کمی» توصیف کرد.

با تمام این اوصاف، خبرگزاری فرانسه نوشت پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که در نهایت هیچ سند طبقه‌بندی شده و محرمانه‌ای در خانه ساحای جو بایدن پیدا نشده است. 

بیشتر از جهان