اهدای جایزه صلح یونسکو به آنگلا مرکل

هیئت داوران به‌دلیل سیاست مهاجرتی‌ آنگلا مرکل در قبال مهاجران در سال ۲۰۱۵ او را شایسته این جایزه دانست

آنگلا مرکل هنگام دریافت این جایزه، طی سخنانی به بحران‌ کنونی پناهجویان به‌ویژه جنگ در اوکراین پرداخت- Issouf SANOGO / AFP

جایزه سال ۲۰۲۲ صلح یونسکو موسوم به «فلیکس هوفویت بوینی»، در اوت سال گذشته میلادی به آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان تعلق گرفت. این جایزه، روز چهارشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن)، در یاماسوکرو، پایتخت ساحل عاجل به آنگلا مرکل اهدا شد.

هیئت داوران به‌دلیل سیاست مهاجرتی‌ آنگلا مرکل در قبال مهاجران در سال ۲۰۱۵ که از آن به‌عنوان سیاست «درهای باز» یاد می‌شود‌، او را شایسته این جایزه دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدراعظم پیشین آلمان در سال ۲۰۱۵ و در گرماگرم جنگ‌ها و بحران‌های انسانی در سوریه، عراق، افغانستان و اریتره، درهای کشورش را به روی بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر گشود. او در حالی چنین تصمیمی گرفت که در داخل کشور با مخالفت‌های زیادی روبرو بود و شرکای اروپایی‌اش نیز در این زمینه به‌اندازه او گشاده‌رو نبودند.

آنگلا مرکل هنگام دریافت این جایزه، طی سخنانی به بحران‌ کنونی پناهجویان به‌ویژه جنگ در اوکراین پرداخت و گفت: «فکر می‌کردیم که دیگر دوران جنگ در اروپا به پایان رسیده است، اما از ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ و شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به این نتیجه غم‌انگیز رسیدیم که چنین چیزی صحت ندارد. این رویداد اروپا را از اساس به لرزه انداخته است.»

جایزه صلح «فلیکس هوفویت بوینی» از نام حاکم سابق ساحل عاج گرفته شده و شامل ۱۵۰ هزار دلار، یک مدال طلا و دیپلم صلح است. جایزه مذکور در سال ۱۸۹۸ و برای ادای احترام به افراد، نهادها، موسسات دولتی و خصوصی فعال که سهم چشمگیری در ترویج، جست‌وجو، حمایت یا برقراری صلح مطابق منشور ملل متحد و اصول یونسکو داشته‌اند پایه‌گذاری شده است.

از برندگان این جایزه می‌توان به نلسون ماندلا و اف دبلیو کلرک، به‌طور مشترک در سال ۱۹۹۱، یاسر عرفات، اسحاق رابین و شیمون پرز، به‌طور مشترک در سال ۱۹۹۳، اشاره کرد.

 

بیشتر از جهان