آزمون علمای دینی در افغانستان؛ طالبان به روحانیان مدرک تحصیلی رسمی می‌دهند

طالبان: روحانیان می‌توانند از مدرک قبولی در این آزمون برای کار و تحصیل استفاده کنند

آزمون علوم دینی از ملاها در دانشگاه کابل - @afmohe/twitter

وزارت تحصیلات عالی طالبان، روز پنجشنبه بیستم بهمن (۹ فوریه)، برگزاری آزمون علوم دینی از روحانیان در افغانستان را آغاز کرد. نخستین بخش این آزمون با حضور مقام‌های وزارت تحصیلات عالی طالبان در دانشگاه کابل برگزار شد.

وزارت تحصیلات عالی طالبان در توییتی نوشت که این آزمون در چندین مرحله برگزار شد و در مرحله نخست آن، «کارکنان وزارت تحصیلات عالی، استادان و دانشجویان مقطع ماستری (فوق لیسانس) شرکت کرده بودند.» بر اساس توییت این نهاد، به کسانی که در آزمون دینی موفق شوند، مدارک رسمی تحصیلی داده می‌شود که «علمای دینی می‌توانند از آن در داخل و خارج از کشور در زمینه‌های تحصیلی و کاری استفاده کنند.»

به نظر می‌رسد که این اقدام طالبان، گامی برای مشروعیت دادن به استخدام روحانیان به‌عنوان استاد در دانشگاه‌ها یا به‌عنوان کارمندان تحصیل‌کرده در دیگر نهادهای دولتی است. طالبان پیش از این نیز به‌صراحت اعلام کرده بودند کسانی که پیشینه همکاری با طالبان دارند و در جنگ ۲۰ سال گذشته حضور داشته‌اند، برای کار در دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای دولتی از اولویت برخوردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تلاش می‌کنند طرح ایجاد هزاران مدرسه دینی کوچک و بزرگ در شهرها و روستاهای افغانستان را نیز اجرا کنند. این در حالی است که مدارس دخترانه در ۱۸ ماه گذشته به روی دختران بالاتر از کلاس ششم مسدود بوده و مدارس پسرانه هم به‌دلیل کمبود معلم و امکانات مورد نیاز، با کیفیت پایین فعالیت می‌کنند.

افزون بر آن، مقام‌های طالبان ازجمله ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی این گروه، بارها به‌صراحت مخالفتشان را با علوم جدید و فناوری اعلام کرده‌اند. به باور طالبان، تنها علمی که بشر نیاز به آموختن آن دارد علوم دینی است.

طالبان پیش‌تر، از معلمان مدارس در برخی از استان‌های افغانستان آزمون دینی گرفتند و کسانی را که ظاهرا در آزمون موفق نشدند، از کار برکنار کردند.

این در حالی است که در ۱۸ ماه گذشته درباره حذف کارکنان تحصیل‌کرده و متخصص از دانشگاه‌ها، ادارات دولتی، نهادهای قضایی و دیگر موسسات فنی، انتقادهای زیادی وجود دارد. مردم به‌طور گسترده از جایگزین شدن افراد طالبان که هیچ‌گونه تحصیل و تخصصی ندارند در اداراتی همچون اداره توزیع شناسنامه و گذرنامه، دادگاه‌ها و دادستانی‌ها و حتی دانشگاه‌ها شاکی‌اند.

اکنون طالبان تلاش می‌کنند تا با ارائه مدرک تحصیلی به افرادشان، جابه‌جایی آنان با دیگر افراد دارای تخصص در بخش‌های مختلف را تسهیل کنند.