هزینه‌های تحقیقاتی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱؛ سه میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار

ولیعهد عربستان سعودی در ژوئن ۲۰۲۲ اهداف جدیدی را برای تحقیق و توسعه اعلام کرد

بیشتر تحقیقات بر امنیت آب و غذا و انرژی سبز متمرکز است ـ AFP

اداره کل آمار عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۸ فوریه (۱۹ بهمن)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مجموع سه میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار برای تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱ در این کشور هزینه شده است.

به گزارش العربیه، بر اساس این بیانیه، تعداد افراد شاغل در زمینه‌های تحقیقاتی به ۳۰ هزار و ۲۲۰ نفر رسید که ۲۴ هزار و ۸۰۸ نفراز آنان محقق‌اند.

سهم دولت ۵۰ درصد از کل مخارج تحقیق و توسعه است و بخش خصوصی و بخش آموزش به ترتیب ۳۵ درصد و ۱۵ درصد سهم دارند.

آمار منتشرشده بیانگر آن است که در این سال  بیشتر کارکنان عرصه تحقیق و توسعه (۸۳ درصد) در بخش آموزش مشغول به کار بودند که کارکنان دولتی ۱۰ درصد، و کارکنان بخش خصوصی هفت درصد از کل افراد شاغل در این زمینه را تشکیل می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولیعهد عربستان سعودی در ژوئن ۲۰۲۲ اهداف جدیدی را برای هزینه‌های تحقیق و توسعه اعلام کرد. هزینه‌های سالانه عربستان سعودی در زمینه تحقیقات قرار است تا سال ۲۰۴۰ به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی برسد که به گفته ولیعهد، ۱۶ میلیارد دلار به اقتصاد کشور اضافه خواهد کرد.

بیشتر تحقیقات بر امنیت آب و غذا، انرژی سبز و پروژه‌های عظیم دیگری متمرکز خواهد شد که مد نظر عربستان سعودی در مسیر توسعه است.

اقتصاد عربستان سعودی در سال‌های گذشته در عرصه‌های مختلف رشد چشمگیری داشته است. در این میان، زنان نیز توانسته‌اند جایگاه‌های بالایی را در شرکت‌های فناوری به دست آورند.

گزارشی که اواخر آوریل سال گذشته میلادی (اردیبهشت ۱۴۰۱) منتشر شد، نشان داد که درصد زنان شاغل در بخش شرکت‌های نوپای فناوری، در عربستان سعودی بیشتر از اروپا است. طبق گزارش شرکت تحقیقاتی اندیور، نرخ مشارکت زنان در بخش شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان در سه ‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ در عربستان سعودی ۲۸ درصد بود؛ بیش از ۱۰ درصد بالاتر از نرخ متوسط اروپا که در مدت مشابه ۱۷.۵ درصد بود.

به گفته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی، این کشور در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۳۹ هزار و ۷۵۴ مجوز تجاری جدید برای زنان صادر کرده است که یکی از بزرگ‌ترین نرخ‌های رشد جهانی را نشان می‌دهد.

بیشتر از علوم