یک نوجوان بلوچ در زندان و یک نوجوان کرد پس از آزادی موقت، خودکشی کردند

فعالان بلوچ و کرد می‌گویند دو نوجوان بازداشتی تحت شکنجه فیزیکی و جنسی قرار گرفته بودند

کمپین فعالین بلوچ اعلام کرد یک نوجوان زاهدانی در پی شکنجه‌های جسمی و جنسی در کانون اصلاح و تربیت زندان زاهدان، اقدام به خودکشی کرده است. نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در زاهدان این نوجوان ۱۶ ساله را که هویت او بنیامین کوهکن اعلام شده است، ۱۳ دی‌ دستگیر کرده بودند.

به گفته یک منبع مطلع، بنیامین در تماس تلفنی به مادرش خبر داده بود که برای اعتراف‌ اجباری تحت شکنجه‌های سخت جسمی و جنسی قرار گرفته است. این منبع افزود که بنیامین در پی تضعیف روحیه‌ در مواجهه با شکنجه‌های سخت، اقدام به خودکشی کرد اما خوشبختانه زنده ماند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو هم روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه از اقدام به خودکشی یک نوجوان ۱۶ ساله در ایلام خبر داد که در فاصله ماه‌های آبان و آذر، دو نوبت به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ربوده و تحت شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفته بود. بر اساس این گزارش، محمد کمیل زندخانی، نوجوان معترض بازداشتی اهل ایلام، پس از آزادی موقت اقدام به خودکشی کرد و اکنون در بیمارستان بستری و در کما است.

به گزارش هه‌نگاو، پیش از اقدام به خودکشی این کودک آثار شکنجه بر بدن او مشهود بود و از نظر روانی نیز در شرایط بسیار وخیمی قرار داشت. گفته می‌شود نیروهای اطلاعات پس از بازداشت دوم، پیکر نیمه‌جان کمیل را مقابل منزل به حال خود رها کردند.

پیش‌تر نیز چندین کودک و معترض جوان از جمله ایلیاد رحمانی، عرشیا امام‌قلی‌زاده و اشکان بلوچ در بازداشت یا پس از آزادی موقت اقدام به خودکشی کردند. فعالان حقوق بشر تاکید کرده‌اند بیشتر این موارد پس از تاثیر مخرب شکنجه‌های جسمی و جنسی رخ می‌دهند.

بنا بر گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، با شروع خیزش سراسری در ایران، ماموران امنیتی و انتظامی بالغ‌ بر ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر را دستگیر کردند. در این مدت، گزارش‌های متعددی در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد که شکنجه‌های جنسی، روانی و فیزیکی بازداشت‌شدگان خیزش سراسری را اثبات می‌کرد.

روزنامه گاردین روز دوشنبه گزارشی با موضوع تعرض‌های جنسی به معترضان بازداشتی در زندان‌های ایران منتشر کرد که بر اساس روایت‌های ۱۱ زن و مرد معترض که تحت این شکنجه‌ها بوده‌اند، تهیه شده بود. در این گزارش آمده است که تعدادی از زنان در پی شکنجه‌های جنسی به عفونت واژن مبتلا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه گاردین ۲۳ مهرماه (۱۵ اکتبر) هم در گزارشی، به موضوع آزار و شکنجه جنسی زنان در ایران پرداخته و نوشته بود که نیروهای حکومتی ایران در برخورد با زنان معترض از «عبارات جنسیت‌زده و ناسزاهای جنسی» استفاده می‌کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی، از تعرض‌های جنسی به معترضان در زندان‌های ایران پرده برداشته و از زبان یک زن معترض با نام مستعار هانا نوشته بود که ماموران با وعده آزادی به او تعرض کرده‌اند. در این گزارش به موارد متعددی از روایت‌های مستند اشاره شده است و راویان گفته‌اند که ماموران از صحنه‌های تجاوز به آنان فیلمبرداری کرده‌اند تا از این ویدیوها به‌عنوان اهرمی برای ساکت نگه‌ داشتن معترضان استفاده کنند.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.