کشف دو توله شیر مومیایی شده در مصر

این مجموعه نادر همچنین شامل چند تمساح، پرنده، گربه، مار کبری و میمون است

نمایش گربه‌سانان کشف شده در موزه‌ای در جنوب قاهره ۲۳ نوامبر ۲۰۱۹/Khaled DESOUKI / AFP

در مجموعه حیوانات مومیایی شده که به تازگی در گورستان‌های منطقه «سقاره» مصر کشف شده، دو توله شیر نیز دیده می‌شود. 

این مجموعه نادر که همچنین شامل چند تمساح، پرنده، گربه، مار کبری و میمون است، روز شنبه در وزارت آثار باستانی مصر رونمایی شد.

مجسمه های چوبی و برنز کوچک  «سِخمِت»، خدای جنگ، در قالب زنی با سر شیر نیز در کنار مجسمه های گربه که نماد «باستِت» خدای خانه، زنانگی و باروری بوده به نمایش گذاشته شد.

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، در توصیف یک سوسک سنگی بزرگ گفت «این بزرگ‌ترین (از نوع خود) در جهان است.»

علائم روی این آثار که در هرم «زوسر» در سقاره به نمایش گذاشته شده، قدمت آن ها را ۳۳۲ تا ۶۶۴ سال پیش از میلاد مسیح تعیین می کند.

خالد عنانی، وزیر آثار باستانی مصر، گفت:«ما در این محل صدها شیئ کشف کرده‌ایم که همگی از نظر باستانی برای درک بهتر این منطقه بسیار جالب هستند.»

دو پیکر مومیایی شده «ایخنومون» یا میمون مصری نیز دست نخورده در پارچه های مومیایی به نمایش گذاشته شد.

در میان آثار کشف شده، ورق های پاپیروس قرار دارد که بر آن ها تصویر «تاوره» یکی از خدایان زن مصر باستان در هیئت یک اسب آبی با دم تمساح، نقش بسته است.

پیکر مومیایی شده دو توله شیر در کنار محل کشف اسکلت یک شیر بالغ در سال ۲۰۰۴ یافت شده است.

باستان شناسان از دستگاه اسکن مجهز به رادار برای تعیین نوع سه حیوان مومیایی شده دیگر استفاده کرده‌اند تا  ببینند آیا آنها هم شیر بوده‌اند یا نه.

در سقاره، دست‌کم یازده هرم و صدها قبر مقامات مصر باستان قرار دارد که قدمت آن ها از سلسله نخست فراعنه (۲۹۲۰ تا ۲۷۷۰ پیش از میلاد مسیح) تا دوره قبطی (۲۹۵ تا ۶۴۲) می‌رسد.

به دنبال جنگ داخلی سال ۲۰۱۱، دولت مصر با تبلیغ در مورد کشفیات باستانی‌اش سعی در زنده کردن گردشگری داشته که به شدت لطمه خورده است.

ماه گذشته، وزارت آثار باستانی مصر، از یک معبد ۲۲۰۰ ساله پردهبرداری کرد که در کناره رود نیل کشف شده است. در ماه ژوئیه نیز، هرم خم شده  ۴۶۰۰ ساله فرعون «اسنفرو» بروی عموم باز شد.

© The Independent

بیشتر از جهان