محمد خزاعی: معترضان حق انصراف از جشنواره فجر را ندارند

به‌ گفته محمد خزاعی، حق پخش آثار جشنواره خریداری شده است و حق انصرافی وجود ندارد

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اعتراض‌ یا کناره‌گیری برخی از فیلم‌سازان خارجی و داخلی از نمایش آثارشان در جشنواره حکومتی فجر، مدعی شد که «حق کپی این فیلم‌ها پرداخت شده است و آن‌ها حق انصراف از جشنواره را ندارند».

پیش‌تر، برخی از سینماگران خارجی، از جمله لوک و ژان پی‌یر داردن و کریستین مونجیو که آثارشان در برنامه جشنواره قرار گرفته است، با انتشار پیام‌های جداگانه‌ای، خواستار حذف آثارشان از جشنواره حکومتی فجر شدند.

برادران داردن، فیلم‌سازان نام‌آشنای بلژیکی، روز پنجشنبه جشنواره فجر تهران را «ویترین» یک «دیکتاتوری مذهبی آدم‌کش» نامیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته لوک و ژان پی‌یر داردن، آن‌ها از برنامه نمایش آخرین ساخته‌‌شان با نام «توری و لوکیتا» در جشنواره فجر تهران بی‌اطلاع بوده‌اند.

کریستین مونجیو، کارگردان مطرح رومانیایی، نیز گفت از نمایش فیلمش در جشنواره حکومتی تهران اطلاعی نداشته است. او از پخش‌کننده فیلمش خواسته است فورا جلو نمایش فیلم در تهران گرفته شود. کریستین مونجیو از مردم معترض ایران نیز غذرخواهی کرد.

با وجود همه این اعتراض‌ها، رئیس سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه مدعی شد جشنواره فجر «دستاوردهای خوبی در بخش بین‌الملل» داشته است و مهمان خارجی هم دارد، اما به‌واسطه فضایی که در داخل و خارج از کشور ایجاد شده، تصمیم‌ گرفته شده است که در این زمینه فعلا اطلاع‌رسانی نشود. محمد خزاعی نام مهمان‌های خارجی را ذکر نکرد.

خزاعی درباره اعتراض یا کناره‌گیری برخی از فیلم‌سازان داخلی و خارجی از شرکت در جشنواره حکومتی فجر گفت: «وقتی حق کپی‌رایت فیلم پرداخت می‌شود، حق انصرافی هم وجود ندارد. در حوزه سینمای داخلی هم همین طور است؛ بنابراین انصراف نمی‌توانند بدهند.»

کامیلا اندینی، نویسنده و فیلم‌ساز اندونزیایی، و آلیس دیوپ، کارگردان نام‌آشنای فرانسوی، هم خواستار حذف آثارشان از جشنواره حکومتی فجر شده‌اند.