یوناما: ممنوعیت شرکت دختران در آزمون کنکور دانشگاه‌های خصوصی افغانستان لغو شود

لغو ممنوعیت آموزش و کار زنان از خواسته‌های اصلی سازمان ملل متحد است، اما طالبان پاسخ مثبت نداده‌اند

طالبان تا اینک هیچ انعطافی در رفتار خود در پیوند به آموزش و کار زنان و دختران اهل افغانستان نشان نداده‌اند-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه، ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن)، از طالبان خواست که ممنوعیت شرکت دختران را در آزمون کنکور دانشگاه‌های خصوصی، لغو کنند.

یوناما در صفحه فیسبوک خود خواستار لغو فوری این دستور طالبان شد: «آخرین فرمان مقام‌های حاکم افغانستان برای ممنوعیت شرکت دختران در آزمون کنکور دانشگاه‌های خصوصی، گام دیگری در مسیر اشتباه و برخلاف تعهدات قبلی است؛ مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها در ماه مارس بر روی زنان و دختران بازگشایی خواهند شد.»

روز گذشته نیز سازمان همکاری اسلامی، تصمیم طالبان را مبنی بر ممنوع شدن شرکت دختران در آزمون کنکور دانشگاه‌های خصوصی، «تاسف‌بار» دانست، و از طالبان خواست که در این تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی وزارت تحصیلات عالی طالبان با ارسال فرمان کتبی جدیدی به دانشگاه‌های خصوصی افغانستان، به این نهادهای آموزشی دستور داد که از ثبت‌نام دختران برای ورودی سال ۱۴۰۲ خودداری کنند.

این دستور تاکید می‌کند که «ثبت‌نام دانشجویان اناث تا اطلاع بعدی مجاز نیست».

این در حالی است که دانشگاه‌های افغانستان از اوایل بهمن، ثبت‌نام دانشجویان جدید را برای کلاس‌های درسی سال ۱۴۰۲ آغاز کردند و آزمون کنکور ورودی نیز در ماه‌های بهمن و اسفند برگزار می‌شود.

شماری از زنان افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان، دست به اعتراض زدند و از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواستند که به طالبان فشار آورند تا ممنوعیت آموزش دختران را لغو کنند.

لغو ممنوعیت آموزش و کار زنان از خواسته‌های اصلی سازمان ملل متحد است، اما طالبان در این زمینه تاکنون هیچ انعطافی از خود نشان نداده‌اند.

در طول یک ماه گذشته، آمنه محمد و مارتین گریفیتث، معاونان دبیرکل سازمان ملل متحد، به افغانستان سفر کردند و با برخی از رهبران طالبان نیز دیدار کردند. 

گفته می‌شود که در میان مقام‌های طالبان نیز اختلافاتی در پیوند با آموزش و کار زنان وجود دارد، و برخی از آنان خواستار بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران‌اند. 

همزمان، خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، گزارش داد که قاری دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان، در دیدار با سفیر اتحادیه اروپا در کابل گفته است که اعمال فشار بر طالبان نتیجه‌بخش نیست و باعث افزایش مشکلات می‌شود.

این خبرگزاری نوشت: «او [وزیر اقتصاد طالبان] ابراز امیدواری کرد که جهان با امارت اسلامی افغانستان تعامل خوب داشته باشد و در امر بازسازی و رفع مشکلات همکاری کنند.»

وزیر اقتصاد طالبان با صدور فرمانی در اوایل دی سال جاری خورشیدی، کار زنان را در نهادهای غیردولتی در افغانستان ممنوع اعلام کرد.

بیشتر از