فرار پول از بورس تهران؛ وحشت سرمایه‌گذاران از مخاطرات سیاسی

در کمتر از یک هفته، بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بورس خارج شد

خطرات سیاسی و  تغییر مداوم سیاست‌های دولتمردان از مهم‌ترین دلایل افت بازار سهام در ایران اعلام شدندــ باشگاه خبرنگاران

شاخص کل بورس در ایران بیش از ۴۸ هزار واحد ریزش کرد و به خروج بیش از یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان پول از این بازار منجر شد.

خبرگزاری‌ها گزارش کردند این ریزش شاخص کل بورس در صبح یکشنبه ۹ بهمن، «یک موج هراس در دل سرمایه‌گذاران به راه انداخت». تحلیلگران اقتصادی می‌گویند چنین رفتاری نشان‌دهنده «ناامیدی» سرمایه‌گذاران از وضعیت بورس است و اغلب آن‌ها می‌ترسند در یک دوره نزولی جدید گرفتار شوند.

ریزش بورس از هفته نخست بهمن شروع شد؛ زمانی که تنش‌های سیاسی و مسائل خارجی درباره سپاه پاسداران هفته ابتدایی بورس در یازدهمین ماه سال را قرمزپوش کرد.

سایت گسترش‌نیوز ریسک‌های سیاسی، عملکرد ضعیف شرکت‌ها در گزارش‌های ۹ ماهه، نبود ثبات در سیاست‌های ارزی دولت و همچنین فعال شدن محدوده مقاومتی پیش ‌روی شاخص کل را از مهم‌ترین دلایل ریزش قابل‌توجه بورس اعلام کرد. این سایت به‌صراحت نوشت: «ریسک‌های سیاسی و تغییر مداوم سیاست‌های دولتمردان از مهم‌ترین دلایل افت بازار سهام است.»

شاخص‌ کل بورس به دلیل افزایش مخاطرات سیاسی و اقتصادی، هفته‌ جاری را با افت بیش از ۱۱هزار‌ واحدی آغاز کرد و ۱۴ روز متوالی است که در کانال یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تثبیت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت تابناک نوشت که شفافیت در خصوص نقش دولت در بازار خودرو و عرضه آن در بورس‌ کالا، جزئیات بودجه ‌۱۴۰۲ و حمایت‌های سازمان بورس از سهامداران در قبال آثار بودجه ‌بر بورس، در آینده این بازار نقش تعیین‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌ای ایفا می‌‌کند.

ورود بانک مرکزی به بازار ارز و تعیین قیمت دستوری در این بازار در هفته گذشته هم به ریزش دو درصدی بازار بورس و خروج یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در یک روز منجر شد. این میزان خروج پول پنجمین خروج بزرگ سرمایه‌ مردمی در تاریخ بورس تهران و سنگین‌ترین خروج پول از این بازار در سال ۱۴۰۱ بود که حالا یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه شده است.

دنیای اقتصاد در تحلیل این اتفاق نوشت: «این مقدار خروج پول نمایانگر آن است که دولت با بازار سهام سر سازگاری ندارد و با دخالت‌های بانک‌ مرکزی در بازار ارز، دخالت‌های دولتی در بازار خودرو و عرضه محصولات خودرویی در بورس‌کالا، راه را برای ادامه رشد بازار مسدود کرده، به‌ طوری‌ که فضای سرمایه‌گذاری در بازار سهام در کوتاه‌مدت مبهم شده‌ است.»

این روزنامه در پایان تحلیل خود پیش‌بینی کرد: «تا زمان تخلیه هیجانات و تعیین تکلیف برخی متغیرها و عوامل اقتصادی، بورس تهران شاهد ورود دوباره پول به بازار سهام نخواهد بود.»

خروج سنگین پول از بورس تهران همچنین نشان می‌دهد متغیر اعتماد در بازار به‌‌شدت متزلزل شده است و با انتشار اخبار متفاوت، بازار سهام فرار بیشتر نقدینگی در روز‌های آینده را شاهد خواهد بود.

بیشتر از اقتصاد