لاشه ماهی سالمون چطور گل‌ها را زیباتر می‌کند

پس از افزودن لاشه ماهی به آب رود، برگ برخی گونه‌های گل‌های وحشی درشت‌تر و دانه‌هایشان بیشتر شد

افزودن لاشه ماهی آزاد به بزرگ‌تر شدن برگ‌ها کمک می‌کند-Canva

محققان دریافته‌اند مواد مغذی لاشه‌ ماهی آزاد (سالمون) می‌تواند به بزرگ‌تر و پرتعدادتر شدن برخی گل‌ها منجر شود.

محققان نشان داده‌اند بین ماهی آزاد و رشد و تکثیر گیاهان ساحلی پیوندی وجود دارد. این کار علمی در ادامه دانسته‌های قبلی در مورد ایزوتوپ نیتروژنی است که در برخی گیاهان و جانوران پیدا شد و در مجموع وجود آن را با مواد مغذی بدن ماهی آزاد مرتبط دانستند.

این مطالعه دانشگاه سایمون فریزر (اس‌اف‌یو) همچنین از این پرده برمی‌دارد که نحوه اثرگذاری تغییرات اقلیمی بر رودخانه‌ها و جویبارهای محل عبور ماهی آزاد می‌تواند به غنای برنامه‌ریزی و مدیریت اکوسیستم‌ها کمک کند.

محققان در طول یک مطالعه میدانی سه ساله‌، لاشه‌های ماهی آزاد صورتی را به صورت آزمایشی به مصب رود کوچکی در منطقه هیلتسوک در سواحل مرکزی بریتیش کلمبیای کانادا ریختند؛ منطقه‌ای که مرغزار وسیعی از علف‌ها و گل‌های وحشی است.

الیسون دنرت، سرپرست این تحقیق و دانشجوی دکترای زیست‌شناسی، می‌گوید: «پس از این آزمایش‌ها دریافتیم برگ برخی گونه‌های گل‌های وحشی درشت‌تر و دانه‌هایشان بیشتر شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه تحقیقاتی آزمایش‌های مشابهی را با استفاده از جلبک‌های صخره‌ای دریایی که در خطوط پسرفت آب دریا می‌رویند، انجام دادند؛ جلبک‌هایی که حاوی انواع دیگری مواد مغذی‌اند. آنان همچنین این آزمایش‌ها را با ترکیبی از جلبک دریایی صخره‌ای و لاشه‌های ماهی آزاد انجام دادند و سپس اثر آن‌ها را بر چهار گونه معمول گل خودرو بررسی کردند. این چهار گونه عبارت بودند از آنسریای آرژانتینی، بومادران ، ستاره داگلاس (Douglas’ aster) و کاستیلیای قرمز معمولی.

طبق یافته محققان، افزودن لاشه ماهی آزاد به بزرگ‌تر شدن برگ‌ها به ویژه در بومادران و کاستیلیای قرمز معمولی و بزرگ‌تر شدن مجموعه دانه‌های بومادران در سال سوم منجر می‌شود.

به گفته دنرت که با بنیاد حفاظت رین‌کاست کار می‌کند، «شناخت داشتن از پیوند متقابل اکوسیستم‌ها برای پی بردن به چگونگی حفاظت از آن‌ها اهمیت زیادی دارد.»

«در حال حاضر، مدیریت اراضی و آب‌ها تحت حوزه‌ اختیارات استانی و فدرالی مجزایی است و خشکی و دریا را از لحاظ علمی و مدیریتی موجودیت‌هایی مجزا و نامرتبط می‌انگاریم. این تحقیق به تقویت این دیدگاه منجر شد که اکوسیستم‌ها موجودیت مجزایی ندارند و اتفاقا یکی می‌تواند بر دیگری اثر بگذارد.»

 این پژوهش در حالی انجام گرفت که جمعیت ماهی آزاد این منطقه همچنان رو‌به‌کاهش است. طبق یافته‌های تحقیقی که ویل اتلس، دانش‌آموخته دانشگاه سایمون فریزر، تابستان پارسال منتشر کرد، فراوانی ماهی آزاد سگی در منطقه تحت مطالعه این گروه طی ۱۵ سال گذشته حدود ۵۰ درصد و در ۵۰ سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افت کرده است.

دنرت از جمله محققانی بود که تابستان پارسال لاشه‌های گندیده هزاران ماهی آزاد را در رودخانه‌ خشکیده‌ای در منطقه هیلتسوک پیدا کرد. او خاطرنشان کرد: «در برخی نواحی ساحلی‌ به‌سرعت در حال از دست دادن توده زنده ماهی‌ آزاد و پیوند بین اقیانوس و حیات در خشکی‌ هستیم.»

© The Independent

بیشتر از علوم