دادستانی آمریکا علیه سه تن از افراد دخیل در توطئه ترور مسیح علینژاد اعلام جرم کرد

رفعت امیروف، پولاد عمروف و خالد مهدی‌اف، افرادی هستند که در پرونده ترور ناموفق مسیح علینژاد، به «آدمکشی در ازای دریافت پول» و همچنین «پولشویی» متهم شده‌اند

پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا خالد مهدی‌اف را در روز ۶ مرداد ۱۴۰۱ مقابل منزل مسیح علینژاد در بروکلین بازداشت کرد-REUTERS/Kevin Lamarque

اریک گارلند، دادستان ایالات متحده آمریکا، در جریان نشست خبری روز جمعه، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳، در مورد پرونده مربوط به تلاش جمهوری اسلامی برای به‌قتل رساندن مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار ایرانی – آمریکایی، اطلاعاتی جدید ارائه داد.

اریک گارلند در اظهارات روز جمعه خود گفت دادستانی ایالات متحده علیه سه تن از افرادی که در نقشه خنثی شده قتل مسیح علینژاد مشارکت داشتند اعلام جرم کرده است. به‌گفته دادستان کل آمریکا این افراد از اعضای یکی از سازمان‌های تبهکار اروپای شرقی بودند که قصد داشتند، در ازای دریافت پول از حکومت ایران، این روزنامه‌نگار ایرانی – آمریکایی را در خاک ایالات متحده به‌قتل برسانند.

از سوی دیگر، وزارت دادگستری آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه نوشت نام افرادی که دادستانی علیه آنها اعلام جرم کرده از این قرار است: رفعت امیروف، پولاد عمروف و خالد مهدی‌اف. بر اساس این بیانیه، افراد مذکور به «آدمکشی در ازای دریافت پول» و همچنین «پولشویی» متهم شده‌اند.

اریک گارلند در مورد نقش این افراد گفت، خالد مهدی‌اف ساکن ایالات متحده بود و پولاد عمروف ساکن اروپای شرقی. او گفت پس از آنکه مهدی‌اف تصاویری از مسیح علینژاد و محل زندگی او تهیه کرد و برای عمروف فرستاد، او مبلغ سی هزار دلار در اختیار مهدی‌اف قرار داد تا اسلحه‌ای تهیه کند و نقشه ترور علینژاد را به اجرا درآورد.

به‌گفته گارلند در روزی که مهدی‌اف بازداشت شد، او از جانب عمروف دستور گرفته بود تا با فریب مسیح علینژاد او را از منزلش خارج کند و این شهروند آمریکایی را به‌قتل برساند.

او همچنین در مورد وضعیت فعلی متهم‌های این پرونده گفت، رفعت امیروف و پولاد عمروف، که به ترتیب در ایران و اروپای شرقی سکونت داشتند، در اختیار شرکای ایالات متحده قرار دارند و به‌زودی به آمریکا فرستاده خواهند شد تا دستگاه قضایی این کشور به پرونده آنها رسیدگی کند.

پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا خالد مهدی‌اف را در روز ۶ مرداد ۱۴۰۱ مقابل منزل مسیح علینژاد در بروکلین بازداشت کرد. بر اساس گزارش‌های موجود، مهدی‌اف در لحظه بازداشت مسلح به یک قبضه اسلحه کلاشینکف بوده است.

پیش از این نیز، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در ۲۳ تیر سال جاری خورشیدی اعلام کرد دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور ربودن یک روزنامه‌نگار ایرانی‌الاصل ساکن شهر نیویورک، نقشه‌ای طراحی کرده و افرادی را نیز به همین منظور به استخدام خود درآورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه در همان زمان اعلام کرد علیه چهار تن از افرادی که در اجرای این نقشه مشارکت داشته‌اند اعلام جرم کرده است. بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا علی شوارقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری چهار نفری بودند که این وزارتخانه آنها را در نقشه ربودن مسیح علینژاد متهم کرد.

گارلند در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود تاکید کرد علت تلاش جمهوری اسلامی برای به‌قتل رساندن مسیح علینژاد، مخالفت این حکومت با آزادی‌های بنیادین و حقوق شهروندی افراد است؛ امری، که به‌گفته او، در آمریکا به رسمیت شناخته شده و دولت فدرال این کشور اجازه نمی‌دهند خدشه‌ای به آن وارد شود.

گارلند همچنین تاکید کرد، دولت فدرال آمریکا تحت هیچ شرایطی آسیب رساندن به شهروندهایش را تحمل نمی‌کند و ایالات متحده از هیچ اقدامی برای به محاکمه کشاندن کسانی که «امنیت شهروندان آمریکا» را به مخاطره بیاندازد کوتاهی نمی‌کند.

از سوی دیگر، لیزا موناکو، معاون اریک گارلند، در جریان نشست خبری روز جمعه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی، شبکه‌های وابسته به آن و همچنین نیروهای نیابتی‌اش را تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا می‌داند. او در توضیح این ادعا به تلاش نیروهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، و حمله‌های سایبری‌ای که گروه‌های وابسته به حکومت ایران علیه زیرساخت‌های آمریکا انجام دادند اشاره کرد.

پس از سخنان موناکو، کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، نیز برخی نکات مربوط به این پرونده را در اختیار افکار عمومی قرار داد.

به‌گفته ری، رسیدگی به پرونده ربودن مسیح علینژاد و تلاش برای ترور او در مقابل منزلش نشان می‌دهد که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا این اقدامات را تا بالاترین سطح دنبال می‌کنند تا به آمران چنین اقداماتی دست یابند.

همزمان با انتشار این خبر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به صدور کیفرخواست علیه سه متهم پرونده قتل مسیح علینژاد واکنش نشان داد. او در بخشی از این بیانیه نوشت پرونده مورد نظر از الگوی جمهوری اسلامی ایران برای «کشتن» مخالف‌های خود، «شکنجه کردن» آنها، «ایجاد ارعاب» در میان این گروه و «خاموش کردن» صدایشان پیروی می‌کند.

سالیوان در فرازی از این بیانیه چنین نوشت:«[اقدام امروز وزارت دادگستری] عزم استوارمان در تحمیل کردن عواقب منطبق بر قانون ما به کسانی است که در توطئه علیه شهروندان‌ و منافع ما نقش دارند.»

سالیوان همچنین تاکید کرد، ایالات متحده آمریکا از لحظه تاسیس جمهوری اسلامی متوجه شد که باید «دستگاه سرکوب و تروریسم فراملی [حکومت] ایران» را با «روشنگری، دستگیری و اعمال تحریم» وادار به پاسخگویی کند. به‌گفته مشاور امنیت ملی آمریکا، ایالات متحده با توسل به قوانین خویش افرادی که در این دست از فعالیت‌ها همکاری کنند را پاسخگو خواهد کرد.