تشکیل پرونده برای بیش از پنج هزار پزشک به‌دلیل فرار مالیاتی

دولت ابراهیم رئیسی سیاست افزایش درآمد‌های مالیاتی را در دستور‌کار خود قرار داده است

در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۴۸ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان، درآمد مالیاتی وصول شده است. اقتصادنیوز

از ۱۵ هزار گزارش ثبت شده در سامانه «سوت زنی» سازمان امور مالیاتی، ۵۰ درصد مربوط به پزشکان بدون کارت‌خوان است که در این خصوص برای پنج هزار و ۶۸۶ پزشک پرونده تشکیل شده است.

وحید عزیزی، مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی، با اعلام این آمار گفت این گزارش‌ها پس از بررسی،‌ به اداره امور مالیاتی و دادستانی انتظامی مالیاتی ارسال می‌شود.

عزیزی اضافه کرد در حال حاضر ​​اسامی هزار و ۷۸۶  پزشک، به سازمان نظام پزشکی ارسال شده و اسامی سه هزار و ۹۰۰ نفر دیگر در حال ارسال است.

به گفته این مقام، ارسال این اسامی با عنوان «متخلفان از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان»، به سازمان نظام پزشکی صورت می‌‌گیرد.

آن‌طور که عزیزی می‌گوید نام این دسته از پزشکان، از فهرست «مودیان دارای شرایط استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‏‌های مستقیم» خارج می‌شود.

این ماده قانونی، یکی از مزایا و تسهیلات مالیاتی در ایران است که به سازمان امور مالیاتی اجازه می‌‌دهد، بدون دریافت اسناد و مدارک و اظهار‌نامه مالیاتی، مالیات ثابتی برای برخی مشاغل تعیین کند.

فرار مالیاتی پزشکان و مراکز درمانی در سال‌های اخیر، به موضوعی جنجالی تبدیل شده است و هر از چند گاهی نیز اخبار و گزارش‌هایی در این زمینه منتشر و خبرساز می‌شود.

بر اساس تازه‌ترین آمار‌ها، در سه سال گذشته ۸۸۵ هزار فرد حقوقی و سه میلیون و ۵۰۰ نفر فرد حقیقی، از پرداخت مالیات خودداری کرده‌اند که این رقم حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده سازمان امور مالیاتی، در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۴۸ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است.

دولت ابراهیم رئیسی هم به‌منظور تامین بخشی از بودجه خود، سیاست افزایش نقش وصول مالیات در درآمد‌‌های دولت را در پیش گرفته که این نقش در سال ۱۴۰۲ قرار است بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب دولت سرازیر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساماندهی حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت‌‌خوان و اتصال بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت‌خوان بــه پرونده‌های مالیاتی، از مهم‌ترین اقدامات دولت است که باعث افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۱ شده است.

مالیات پزشکان نیز در این میان، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت است که گزارش‌ها می‌گوید ۲۷ هزار پزشک در سه ماه نخست سال جاری، حدود ۵۷۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

این در حالی است که سال گذشته تنها ۱۷ هزار و ۷۴۷ پزشک بابت درآمد سال ۱۳۹۹ خود، ۲۲۹ میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده بودند.

خبرگزاری مهر، رشد تعداد پزشکانی که اظهارنامه مالیاتی در سال جاری تسلیم کرده‌اند را نسبت به سال گذشته ۴۷.۱ درصد و ازنظر میزان پرداخت مالیات ۹۵.۹ درصد محاسبه کرده است.

بیشترین تعداد پزشکانی که اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن ادارات کل امور مالیاتی شهر و استان تهران، به خراسان رضوی با دو هزار و ۳۴۳ پزشک اختصاص دارد.

گزارش نشان می‌دهد که در سال جاری در شمال شهر تهران هزار و ۱۳۲ پزشک اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال گذشته را تسلیم کرده‌اند و رقم پرداختی آن‌ها بابت مالیات سال گذشته‌ ۵۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

به عبارت دیگر هر پزشک مستقر و فعال در محدوده اداره مالیاتی شمال شهر تهران، به‌طور متوسط ۴۸ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۹۲۵ تومان مالیات عملکرد ۱۴۰۰ پرداخت کرده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد کل پزشکان شهر تهران که امسال اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده‌اند، چهار هزار و ۴۱۶ نفر و مجموع مالیات پرداختی آن‌ها ۱۴۱ میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۶۶۸ تومان بوده است.