بازتاب خیزش مردم ایران در رسانه‌های جهان؛ تنها راه‌حل «انقلاب» است

اسکای نیوز: اگرچه شکل اعتراض‌ها تغییر کرده، روحیه انقلابی هنوز در بین مردم زنده است

همچون روزهای گذشته در ماه‌های پس از کشته شدن مهسا امینی، اتفاقات مربوط به خیزش انقلابی مردم ایران در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب می‌یابد.

ادامه اعتراض‌های دانشجویی، ابراز انزجار کاربران شبکه‌های اجتماعی از صدور احکام سنگین قضایی برای بازداشت‌شدگان، درخواست خانواده‌های زندانیان برای لغو اعدام جوانان در معرض قتل حکومتی و بسیاری اخبار دیگر، همچنان در تیترهای اول خبرگزاری‌های جهان به چشم می‌خورد. افزون بر انتشار این اخبار، رسانه‌های مختلف می‌کوشند با ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌هایی، ابعاد گوناگون آنچه این روزها در داخل و خارج از مرزهای ایران برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی رخ می‌دهد، برای مخاطبان خود به تصویر بکشند.

اسکای‌نیوز: خاطرات یک دانشجوی ایرانی معترض

اسکای‌نیوز روز سه‌شنبه، ۱۷ ژانویه (۲۷ دی)، در گزارشی با عنوان «انقلاب هنوز زنده است»، یادداشت‌های یکی از دانشجویان ایرانی معترض به حکومت جمهوری اسلامی را منتشر کرد.

این رسانه با اشاره به اینکه «مردم ایران منتظر یک تغییر بزرگ در این کشورند»، نوشت: «با وجود سرکوب‌های گسترده معترضان به دست نیروهای امنیتی در ایران، دانشجویان قلب تپنده این مقاومت‌اند. دانشجویی با نام مستعار محمد با ارسال خاطراتش، از مشاهدات دست‌اولی سخن گفته است که در جریان قیام مردم ایران دیده است. به گفته او، اگرچه با گذشت چند ماه شکل اعتراض‌ها در حال حاضر تغییر کرده، روحیه انقلابی هنوز در بین مردم زنده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از یادداشت‌های این معترض ایرانی می‌خوانیم: «گروه‌های مقاومت بسیار فعالند. با اینکه تعداد زیادی از معترضان دستگیر شده‌اند، دیگران می‌کوشند آتش انقلاب را روشن نگه دارند. برای مخالفان رژیم در حال حاضر زندگی عادی معنایی ندارد. هر قدمی که برمی‌داریم، هر غذایی که می‌خوریم، هر دقیقه‌ای که کار می‌کنیم، هر دقیقه که صرف مطالعه می‌کنیم، به افرادی فکر می‌کنیم که در زندان‌اند یا جانشان را در راه این قیام از دست دادند.»

این دانشجوی ایرانی در روزنوشت‌هایش خطاب به دنیا تاکید کرده است که در حالیکه مردم ایران برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند،‌ قدرت‌های بزرگ نیز رژیم حاکم بر ایران را منزوی کنند و از گفت‌وگو و مذاکره با آن دست بردارند.

ای‌بی‌سی‌نیوز: فشار بین‌المللی برای توقف اعدام‌ها

ای‌بی‌سی‌نیوز در تازه‌ترین گزارش خود درباره خیزش سراسری مردم ایران، گفت‌وگویی را با یکی از نزدیکان مجید کاظمی، از بازداشت‌شدگان محکوم به اعدام، منتشر کرد.

 مجید کاظمی، متهم ردیف دوم پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، به اتهام «محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشنیکف»، به اعدام، و برای اتهام‌های «عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به ‌قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی»، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. 

در گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، محمد هاشمی که در استرالیا ساکن است،‌ درباره مجید کاظمی، پسرخاله محکوم به اعدام خود، می‌گوید: «بعد از خواندن اخباری که درباره حکم او منتشر شده بود، شوکه شدم. این سخت‌ترین لحظه زندگی من بود. او دو روز بعد از من به دنیا آمد و ما رابطه نزدیکی با هم داشتیم. مجید بسیار مهربان و پرانرژی است. آخرین باری که او را دیدم، درباره شرایط مهاجرت به استرالیا از من پرسید. حالا تصور اینکه گذر زمان او را به چوبه دار نزدیک می‌کند، برای من طاقت‌فرسا است.»

این شهروند سیدنی همچنین با انتشار فایل صوتی مجید کاظمی، اشاره می‌کند که در آن تاکید کرده تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده است: «بعد از انتشار این فایل صوتی، حکومت خانواده مجید را تهدید کرده است. آن‌ها را زیر فشار گذاشته‌اند که با رسانه‌ها صحبت نکنند.»

به گزارش ای‌‌بی‌سی‌نیوز، محمد هاشمی در تلاشی غم‌انگیز برای نجات جان پسرخاله‌اش، کارزاری راه‌اندازی کرده و با چند مقام استرالیایی دیدار داشته است، زیرا معتقد است که «تنها چیزی که می‌تواند دولت ایران را متوقف کند، فشار بین‌المللی است.»

نشریه ژورنال: یک راه‌حل وجود دارد؛ انقلاب

نشریه ژورنال ایرلند، همراهی ایرانیان ساکن این کشور را با معترضان داخلی بازتاب داد و گزارشی با عنوان «نمی‌توانیم تسلیم این رژيم وحشی شویم» منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: «ایرانیان ایرلندی از قانونگذاران اروپایی می‌خواهند که اقدام قاطعانه‌ای علیه رژیم حاکم بر ایران انجام دهند. پس از کشته شدن مهسا امینی،‌ جنبشی را که در سراسر جهان رشد کرده، هم ایرانیان و هم غیرایرانی‌ها حمایت می‌کنند و معترضان می‌دانند که «یک راه‌حل وجود دارد؛ انقلاب!».

ژورنال با تاکید بر همبستگی ایرانی‌ها برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی، ادامه می‌دهد: «این جنبش در ایرلند نیز بسیار زنده است. از زمان مرگ مهسا، هر شنبه، اعضای جامعه ایرانی و متحدانشان در دوبلین تجمع می‌کنند و شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند. آن‌ها که خواستار عدالت و دموکراسی برای ایران‌اند،‌ بارها از دولت ایرلند خواسته‌اند که سفیر ایران را اخراج کند و برنامه‌های خود را برای بازگشایی سفارت ایرلند در تهران که در سال ۲۰۱۲ بسته شد، لغو کند.»