جینا لولوبریجیدا، اسطوره سینمای ایتالیای پس از جنگ دوم، در ۹۵ سالگی درگذشت

جینا لولوبرجیدا نماد نوزایی سینمای ایتالیا پس از جنگ دوم به شمار می‌آمد

جینا لولوبریجیدا در کنار ویتوریا دسیکا، بازیگر و کارگردان سرشناس ایتالیایی - INTERCONTINENTALE / AFP

جینا لولوبریجیدا، بازیگر اسطوره‌ای سینمای ایتالیا، روز دوشنبه ۱۶ ژانویه، در ۹۵ سالگی درگذشت. 

خبرگزاری‌های ایتالیایی این خبر را به نقل از خانواده و وکیل سابق او اعلام کردند و گفتند که او در بیمارستانی در رم فوت کرد. 

فرانچسکو لولوبریجیدا، وزیر کشاورزی ایتالیا و برادرزاده جینا لولوبریجیدا، در توییتی ضمن اعلام خبر درگذشت او نوشت که وی «یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های سینما و فرهنگ ایتالیا» بود. 

جینا لولوبرجیدا نماد نوزایی سینمای ایتالیا پس از جنگ دوم به شمار می‌آمد. او و سوفیا لورن در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی، به عنوان دو اسطوره زیبایی و جذابیت در میان بازیگران زن سینمای ایتالیا شهرت عالمگیر یافتند. 

او در میان هموطنانش به «لا لولو» شهرت داشت. سخنگوی سوفیا لورن، دیگر بازیگر افسانه‌ای سینمای ایتالیا که مردم کشورش او را «لا لورن» خطاب می‌کنند و اکنون ۸۸ ساله است، گفته است که از شنیدن فوت لولو در بهت است. 

جنارو سانجولیانو، وزیر فرهنگ ایتالیا، در توییتی نوشت: «وداع با ملکه پرده بزرگ، پیشتاز تاریخ سینمای ایتالیا برای بیش از نیم قرن. جذابیت او همیشگی است. خدانگهدار لولو.» 

لولوبریجیدا قبل از آن که به طور کامل وارد حرفه بازیگری و سینما شود، نقاش و مجسمه‌سازی موفق بود و پس از آن بود که به مدل و یک ملکه زیبایی موفق تبدیل شد. او سپس در سال ۱۹۴۶ در اولین حضور سینمایی خود نقشی کوچک را در فیلم «عقاب سیاه» بازی کرد و بعد در اوایل دهه ۱۹۵۰ بود که به ستاره‌ای درخشان در سینمای اروپا بدل شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سال ۱۹۵۳ در کنار هامفری بوگارت، در فیلم «شیطان را بران» ساخته جان هوستون بازی کرد؛ این اولین فیلم لولوبریجیدا به زبان انگلیسی و در سینمای هالیوود بود.

جینا لولوبریجیدا در سال ۱۹۵۶ در فیلم «گوژپشت نوتردام» در کنار آنتونی کوئین که نقش کازیمودو را بازی کرد، در نقش اسمرالدا ظاهر شد و در سال ۱۹۵۹ در فیلم «سلیمان و سبا» نقش ملکه سبا را در مقابل یول براینر ایفا کرد که نقش حضرت سلیمان را بازی کرده است. او در دوران بازیگری خود در مقابل ستاره‌های دیگری چون راک هادسون، برت لنکستر، تونی کورتیس و فرانک سيناترا نیز ایفای نقش کرد.

در دهه ۱۹۷۰ که نقش‌های سینمایی‌اش کمرنگ شد، جینا لولوبریجیدا به مجسمه‌سازی و عکاسی رو کرد و همچنین سفیر حسن‌نیت یونیسف و سازمان جهانی غذا (فائو) بود. 

او بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۹۴ شش کتاب از عکس‌هایش را منتشر کرد. در ۱۹۷۵ فیلم مستندی را درباره فیدل کاسترو ساخت و سال‌ها این شایعه سر زبان‌ها بود که او با رهبر وقت کوبا رابطه عاشقانه داشت. 

علی‌رغم فیلم‌های متعددی که در آمریکا بازی کرد، هرگز در استودیوهای فیلمسازی هالیوودی جانیفتاد و معروف‌ترین فیلم‌هایش ایتالیایی و متعلق به دوران قبل و بعد از هالیوود به شمار می‌روند. 

سال گذشته، او در اقدامی ناموفق تلاش کرد به کرسی در مجلس سنای ایتالیا راه یابد. لولوبریجیدا، قبل از برگزاری آن انتخابات به روزنامه ایتالیایی کوریره‌دلاسرا گفت: «از شنیدن بحث‌های سیاستمداران بدون آن که به اصل مطلب برسند، خسته شده‌ام.»

در سال ۲۰۱۷ در مصاحبه‌ای درباره این در ۹۰ سالگی چه احساسی دارد، جینا لولوبریجیدا پاسخ داد: «۹۰ سالگی مثل ۳۰ سالگی، به اضافه ۳۰، به اضافه ۳۰ است.»

بیشتر از فیلم