امیرعبداللهیان با اسد در کاخ ریاست‌جمهوری دمشق دیدار کرد

دیدار امیرعبداللهیان و اسد در آستانه نشست وزرای خارجه سوریه و ترکیه و میانجیگری‌های کرملین انجام شد

امیرعبداللهیان پیش از دیدار روز شنبه‌اش با بشار اسد، در لبنان با مقام‌های ارشد حزب‌الله دیدار و گفت‌وگو کرد- Syrian Presidency Telegram Page / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در فرودگاه دمشق مورد استقبال فیصل مقداد، همتای سوری خود، قرار گرفت و پس از آن، برای دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، راهی کاخ ریاست‌جمهوری دمشق شد.

در دیدار روز شنبه مقام‌های ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بشار اسد، علاوه بر امیرعبداللهیان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر خارجه، و مهدی شوشتری، دستیار وزارت خارجه، هم حضور داشتند.

این دیدار در آستانه نشست وزرای خارجه سوریه و ترکیه و میانجیگری‌های کرملین برای نزدیکی آنکارا و دمشق صورت گرفت. 

امیرعبداللهیان در دیدار روز شنبه‌اش با بشار اسد، موضع رسمی جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت ایران از نزدیکی سوریه و ترکیه استقبال می‌کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنجشنبه هفته گذشته تایید کرد که احتمال دارد در اوایل ماه آینده میلادی با فیصل مقداد، همتای سوری خود، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه، یکی از مهم‌ترین متحدان اصلی حکومت بشار اسد به‌ شمار می‌رود. کرملین در طول سال‌های اخیر، تلاش زیادی کرده است تا اختلاف میان دولت‌های اردوغان و اسد به‌نوعی حل‌وفصل شود. 

جمهوری اسلامی ایران هم به‌مانند روسیه، متحد اصلی بشار اسد در منطقه به‌شمار می‌رود. حکومت ایران در طول جنگ داخلی سوریه، با اعزام نیروهای نظامی به این کشور نقش مهمی در حفظ و بقای حکومت اسد ایفا کرد.

دیدار مقام‌های ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بشار اسد در حالی صورت گرفت که تنها چند هفته از شروع به کار دولت جدید بنیامین نتانیاهو در اسرائیل می‌گذرد. 

امیرعبداللهیان پیش از دیدار روز شنبه‌اش با بشار اسد، در لبنان با مقام‌های ارشد حزب‌الله دیدار و گفت‌وگو کرد.

نتانیاهو بارها تاکید کرده است که جلو فعالیت و تقویت نیروهای وابسته به حکومت ایران در نزدیکی مرزهایش را می‌گیرد.

هفته گذشته، نیوزویک در گزارشی اختصاصی نوشت حکومت ایران با صرف ده‌ها میلیون دلار در سوریه، به‌دنبال ایجاد یک شبکه دفاع هوایی فراگیر برای جلوگیری از حمله‌های هوایی اسرائيل است.

 بر اساس گزارش نیوزویک، ارتش اسرائيل دست‌کم در هفت حمله مختلف، از جمله در پالمیرا (اکتبر ۲۰۲۱)، لاذقیه (دسامبر ۲۰۲۱)، دمشق (مارس ۲۰۲۲) و حمص (نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲) تلاش کرده است تا جلو همکاری نظامی ایران و سوریه برای ایجاد این سامانه دفاع هوایی در این کشور را بگیرد.