یوناما: حدود ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد کمکی در اختیار طالبان قرار نگرفته است

یوناما تاکید کرد که بسته‌های پول نقد که به افغانستان انتقال می‌یابد برای استفاده نهادهای سازمان ملل متحد است

یوناما گفت که روند انتقال پول نقد از دسامبر 2021 آغاز گردید که سازمان ملل متحد حدود ۱.۸ میلیارد دلار به افغانستان آورده است-twitter/@AFGCentralbank

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز دوشنبه، ۱۹ دی (۹ ژانویه)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پول‌های نقد کمکی به دست بانک مرکزی افغانستان [که اینک طالبان آن را مدیریت می‌کنند] می‌رسد و در اختیار مقام‌های حکومت طالبان قرار نمی‌گیرد.

یوناما گفت که روند انتقال پول نقد از دسامبر ۲۰۲۱ آغاز شد و در این مدت سازمان ملل متحد حدود ۱.۸ میلیارد دلار به افغانستان منتقل کرده است. 

یوناما تاکید کرد که بسته‌های پول نقد برای استفاده نهادهای سازمان ملل متحد به افغانستان انتقال می‌یابد و سازمان ملل از این پول برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها افغان استفاده می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوناما نوشت: «دلیل عمده‌ای که سازمان ملل متحد پول نقد به افغانستان می‌آورد، اختلال در انتقالات بین‌المللی بانکی و مشکلات نقدینگی از اوت ۲۰۲۱ است. تمام پول نقدی که به افغانستان وارد می‌شود، به حساب‌های مشخص سازمان ملل متحد در یک بانک خصوصی برای استفاده نهادهای این سازمان واریز می‌شود.»

در این بیانیه آمده است که پول‌های نقد ارسالی را نهادهای سازمان ملل متحد در افغانستان، مشتمل بر یونیسف، کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، برنامه جهانی غذا، دفتر زنان سازمان ملل، اوچا، یو.ان.هبیتات، دبلیو.اچ.او، آی.او.ام و نهادهای دیگر، در روندهای عملیاتی و اولویت‌های خود مصرف می‌کنند.

یوناما نوشت که بخش کمی از این پول در اختیار نهادهای بشردوستانه متحد این سازمان در افغانستان قرار می‌گیرد، و افزود که از این پول برای کمک به بیش از ۲۵ میلیون شهروند نیازمند کمک در افغانستان استفاده می‌شود. 

در این بیانیه آمده است: «سازمان ملل متحد در مورد روش‌ها، زمان‌بندی، تاریخ و مقدار ارسال این پول نقد اظهارنظر نمی‌کند.»

یوناما میزان پول نقدی را که به افغانستان وارد می‌شود، متناسب با برنامه کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد دانست: «اگر میزان کمک‌هایی که سازمان ملل متحد فراهم می‌کند، کاهش یابد، مقدار پول نقدی که منتقل می‌شود نیز کاهش خواهد یافت.»

اما یوناما در مورد توقف ارسال بسته‌های دلار به افغانستان ابرازنظر نکرده است.

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، یکشنبه، ۱۸ دی، گزارش داد که از ۲۳ آذر تاکنون هیچ بسته ۴۰ میلیون دلاری پول نقد به افغانستان منتقل نشده است.

اما پیش‌تر، شماری از شهروندان افغانستان ابراز نگرانی کردند که بخشی از بسته‌های ۳۰ و ۴۰ میلیون دلاری در اختیار طالبان قرار می‌گیرد و سازمان ملل باید مانع این کار شود.

در پی سرنگونی حکومت پیشین افغانستان و سلطه طالبان بر کشور در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، فقر و بیکاری به شدت افزایش یافته است. 

بنا به اعلام سازمان ملل متحد، میلیون‌ها شهروند افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه در زمستان جاری نیاز دارند. 

بیشتر از اقتصاد