ادامه واکنش‌ها به کاریکاتور خامنه‌ای؛ از تهدید به بستن تنگه هرمز تا تظاهرات دستوری طلاب

روز یکشنبه ۱۸ دی قرار است در تهران و قم تجمع‌هایی در اعتراض به نشریه شارلی ابدو برگزار شود

انتشار شماره ویژه هفته‌نامه طنز شارلی ابدو با موضوع علی خامنه‌ای با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی و استقبال مردم ایران همراه شد. در این ویژه‌نامه ۱۶ صفحه‌‌ای که چهارشنبه ۱۴ دی منتشر شد، اعتراض‌ها در ایران و نقش علی خامنه‌ای در سرکوب این اعتراض‌ها در کانون توجه قرار گرفته است.

در صفحات داخلی این شماره ویژه، ۳۵ کاریکاتور منتخب از خامنه‌ای منتشر شد که واکنش وزارت امور خارجه و گروهی از نیرو‌های مذهبی و سیاسی جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

حسین امیرعبد‌اللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، انتشار این ویژه‌نامه را «توهین‌آمیز و خارج از نزاکت» تلقی کرد و اضافه کرد به این اقدام «پاسخی قاطع» داده می‌شود. پس از این تهدید، سفیر فرانسه در تهران احضار شد، انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران تعطیل شد، وزارت امور خارجه علیه دولت فرانسه بیانیه تندی منتشر کرد و دیوار‌های سفارت فرانسه در تهران هم پر از شعار‌ شد.

شارلی ابدو از جمله رسانه‌ها و نشریاتی است که در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار دارد و پیش‌تر به دلیل انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام خبرساز شده بود.

قرار است حوزه‌های علمیه شهر قم روز یکشنبه ۱۸ دی تعطیل باشند تا در اعتراض به انتشار ویژه‌نامه شارلی ابدو درباره علی خامنه‌ای تجمعی برگزار کنند. مدیریت حوزه علمیه استان تهران هم با صدور فراخوانی از طلاب خواست مقابل سفارت فرانسه در تهران جمع شوند.

گروهی از مراجع تقلید و برخی نهاد‌های سیاسی و مذهبی نیز در روز‌های اخیر با حمله به نشریه شارلی ابدو، اقدام این نشریه در انتشار کاریکاتور‌هایی از خامنه‌ای را محکوم کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم مدعی شده که این اقدام نشریه «شارلی ابدو» نشانه «عصبانیت جبهه غرب از شکست پروژه اغتشاشات اخیر» بوده است. ادعایی که پیش‌تر برخی مقام‌های دولتی درباره مذاکرات برجام مطرح و مدعی شده بودند که غرب به خاطر «شکست اعتراض‌ها» در ایران، مجبور شده که به میز مذاکرات بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان که از چهره‌های مشهور در طرح ادعاهای عجیب و غریب در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، نیز در واکنش به انتشار کاریکاتور‌های خامنه‌ای، برای چندمین‌بار خواستار بسته شدن تنگه هرمز شده است.

علی خامنه‌ای و مقام «ولایتی» که به آن تکیه زده است، مهم‌ترین خط قرمز جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و هرگونه انتقاد و شوخی با آن می‌تواند عواقبی سخت به دنبال داشته باشد. در ایران، سال‌ها است که بسیاری افراد به دلیل انتقاد از خامنه‌ای و نقد تئوری «ولایت فقیه» بازداشت و زندانی شده‌اند و پرداختن به این‌ دست مسائل با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فراوانی همراه است.

شخصیت خامنه‌ای از مهم‌ترین ضرایب ایدئولوژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، او به نماد نظام مستقر در ایران تبدیل شده و تمام قوام و دوام و مشروعیت حداقلی چنین نظامی تمام و کمال به خامنه‌ای پیونده خورده است.

مقدس‌سازی افراطی از خامنه‌ای در دوران محمود احمدی‌نژاد تا جایی پیش رفت که برای او از عنوان «امام» استفاده شد و حالا این شخصیت به اندازه‌ای مقدس و غیرقابل نقد شده است که حتی مجلس خبرگان رهبری نیز نمی‌تواند بر عملکرد او نظارت داشته باشد.

این مقدس‌سازی‌های افراطی در کنار اقدام‌های بی‌‌حساب‌وکتاب و بدون نظارت خامنه‌ای در نهایت ایران و مردم آن را به جایی رساند که در خیابان‌ها تند‌ترین شعار‌ها و الفاظ را علیه خامنه‌ای به کار می‌برند و خواستار عبور از کلیت جمهوری اسلامی‌اند.

قاسم سلیمانی پس از خامنه‌ای و جایگاهش، دومین ضریب ایدئولوژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که هرگونه نقد و شوخی با شخصیت و عملکرد او می‌تواند مجازات در پی داشته باشد. سلیمانی تنها شخصیت جمهوری اسلامی است که تصاویر و مجسمه‌های او همراه با تصاویر خامنه‌ای در عرصه‌های عمومی به آتش کشیده می‌شود.

حساسیت فوق‌العاده‌ای جمهوری اسلامی به خامنه‌ای و سلیمانی، از چشم معترضان نیز دور نمانده و این دو شخصیت را آماج انواع حملاتی قرار می‌دهند که نمادی از مبارزه با سیستم مستقر در ایران است.

در این میان، مقام‌های جمهوری اسلامی این شیوه انتقاد و اعتراض را «توهین به ساحت رهبر و مذهب و نظام» می‌دانند و همچون سابق به بگیروببند و محکوم کردن این قبیل اقدام‌ها مشغول‌اند.