شمشیر نظام بر گلوی زنان ایرانی

پخش اعترافات اجباری یکی از زنان معترض از تلویزیون ایران

روایت مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از اعتراضات گسترده مردمی در چند روز اخیر، روایتی‌ست مبتنی بر ادعاهایی که ابتدا از زبان رهبر نظام مطرح شد و بعد از آن از زبان رسانه‌های نزدیک به حاکمیت. روز گذشته بود که روزنامه کیهان، نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران، با طرح این ادعا که معترضان ایرانی «از سوی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای آمریکا، اسرائیل و فرانسه آموزش عملیات تروریستی و تخریب دیده‌اند و محل انجام بخشی از آموزش‌ها نیز در عربستان بوده» خواستار برخورد جدی با شهروندان معترض شد و مدعی شد که «آشوبگران بازداشت شده اعتراف کرده و اسناد همراه آنها نیز به وضوح نشان می‌دهد که آن‌ها از سرویس‌های خارجی حمایت می‌شدند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای روایت دیگر رسانه‌های حکومتی و البته آنچه پیش‌تر مقامات ادعا کرده بودند، اقدام به پخش گزارشی کرد که در بخشی از آن یکی زنان معترض ایرانی مجبور به اعتراف برابر دوربین‌های تلویزیون شده. روشی قدیمی و غیرانسانی که همواره از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه مخالفان اجرایی شده است. 

نکته حائز اهمیت در این گزارش تصویری و پخش اعترافات اجباری شهروند دستگیر شده، تاکید مدام بر نقش پررنگ زنان در این اعتراضات خیابانی‌ست. راوی گزارش خبری شبکه دو سیما مدام بر حضور زنان در اعتراضات خیابانی تاکید می‌کند و با نمایش تصاویری از اعتراضات مردمی حضور زنان را در بین معترضین برجسته می‌کند و مدعی می‌شود که حضور زنان در اعتراضات خیابانی در جهت «هدایت» معترضین بوده و بنا به ادعای این گزارش حضور زنان در صحنه اعتراضات خیابانی «سناریویی» از پیش طراحی شده بوده است. 

پس از گسترده شدن اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، مقامات پلیسی و قضایی ایران خبر از دستگیری برخی «لیدر»های به گفته آن‌ها «اغتشاشات» دادند که برخی از این «لیدرها» زنان تعلیم‌دیده سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی «دشمن» بودند. 

ادعای رسانه‌های نزدیک به حکومت درباره حضور زنان در اعتراضات خیابانی جنبه دیگری هم دارد؛ به زعم بسیاری از مقامات امنیتی «استفاده از زنان و دختران برای تحریک عواطف مردم، حرکت جدید لیدرهای آشوب گران بوده است». 

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی که سه روز پس از شروع اعتراضات مردمی منتشر کرد مدعی نقش «زنان جوان» در «اغتشاشات» اخیر شد. 

فارس در گزارش خود و با اشاره به دستگیری عوامل اصلی «اغتشاشات»  مدعی شد: «موارد کشف شده از این افراد نشان می دهد هسته خشونت در لایه اول به نارنجک دست ساز، ژل‌های آتش زا، ابزار شکستن قفل و سلاح سرد مجهز هستند که توسط یک یا چند موتور سوارمسلح با سلاح گرم درلایه دوم پشتیبانی می شوند.همچنین در لایه سوم زنان جوانی وظیفه تهییج مردم حاضر در میدان به ویژه جوانان را بر عهده دارند که با هدف تحریک عواطف، آنها را برای پیوستن به اقدامات خرابکارانه تشویق می کنند».

روزنامه «صبح نو» نیز صفحه اول خود را به مطلبی مفصل درباره اعتراضات مردمی اختصاص داد که در آن مشخصا «زنان» را در تیررس اتهام به «خرابکاری» و «آشوب» قرار داده است. صبح نو در یادداشت خود با اشاره به اینکه «میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر به نظر می‌رسد» نوشت: «در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً ۳۰ تا ۳۵‌سال، نقش ویژه‌ای در لیدری اغتشاشات به عهده دارند. مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که این زنان متحدالپوشش، هریک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آن‌ها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند. اینکه چرا در اغتشاشات اخیر، زنان به مهره میداندار تبدیل شده‌اند، خود جای سؤال دارد. مهم‌ترین پاسخی که شاید بشود به این سؤال داد این است که حضور پر رنگ زنان، عاملی مهم در تحریک احساسات و عواطف و غیرت جامعه بوده که به‌طور هدف‌دار به مستمسک برخی جریانات معاند جهت بسط اعتراضات تبدیل شده است». 

به‌نظر می‌رسد کینه مقامات جمهوری اسلامی از فعالان حقوق زنان و هم‌چنین زنانی که به‌خصوص در سال‌های اخیر برابر حکومت جمهوری اسلامی قد علم کرده‌اند باعث شده تا مقامات حکومتی از هیچ بهانه‌ای برای ضربه زدن به جنبش‌های اعتراضی زنان دریغ نکند.  

فراگیر شدن اعتراضات به حجاب اجباری در ایران که به جنبش «دختران خیابان انقلاب» معروف شد، کینه‌ای عمیق را از زنان ایرانی در دل مقامات جمهوری اسلامی برانگیخت و پس از آن بود که فشارها بر فعالان زن سیاسی و اجتماعی بیشتر شد. 

در سال‌های اخیر مقامات جمهوری اسلامی بارها و به بهانه‌های مختلف دختران و زنان زیادی را مجبور به انجام اعتراف اجباری کرده است. از فعالان حقوق کارگری گرفته تا دخترانی که تنها به دلیل فعالیت در فضای مجازی دستگیر شده بودند. 

به‌نظر می‌رسد این‌بار مقامات امنیتی جمهوری اسلامی سعی دارند تا به شکل تازه‌ای از جامعه مدنی زنان انتقام بگیرد.     

بیشتر از