خامنه‌ای «چماق خونین» خود را فرمانده نیروی انتظامی کرد

نقش پر رنگ احمد رضا رادان در سرکوب خونین اعتراضات ۸۸ باعث شد که به او لقب «چماق خونین حکومت» داده شود

با انتشار حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای پایان دادن به ماموریت سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و انتصاب احمدرضا رادان به جای او، سرانجام اخبار مربوط به برکناری سردار اشتری و توبیخش به‌دلیل ناکارآمدی در سرکوب خیزش مردمی ایران، تایید شد.

پیش‌تر رسانه‌ها اعلام کرده بودند حسین اشتری پس از اینکه رهبر جمهوری اسلامی او را توبیخ کرد، شرایط مناسب برای مدیریت زیردستانش در نیروی انتظامی را ندارد.

انتصاب چهره‌ مشهور به حمایت سرسختانه از گشت ارشاد و سرکوبگر اعتراضات سال ۸۸ در راس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، هم‌زمان با انتشار خبر اعدام محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی، دو تن از معترضان، شاید پیام معنادار رهبر نظام به برخی از نیروهای داخل حکومت برای اصلاح رویه‌ها باشد.

در حکم رهبر جمهوری اسلامی خطاب به رادان آمده است: «توصیه اکید این‌جانب، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تامین آسایش عمومی است. ارتقای توانایی‌های سازمان، صیانت از شان کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت، توصیه مهم دیگر است.»

احمدرضا رادان، متولد ۱۳۴۲ در اصفهان، از نیروهای سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف محسوب می‌شود. سابقه فرماندهی انتظامی در کردستان، سیستان و بلوچستان و مشهد که همه مناطقی با حساسیت‌ بالای امنیتی‌اند، نشان‌دهنده وجه امنیتی شخصیت رادان است.

رادان از فرماندهان و مجریان طرح ارتقای امنیت اجتماعی در ایران بود. طرحی که نه‌تنها پای گشت‌های انتظامی را به مسئله برخورد با نوع پوشش زنان ایران باز کرد، بلکه شدت برخورد با افرادی را افزایش داد که حکومت آن‌ها را اراذل‌واوباش می‌خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمان مدیریت رادان گرداندن اوباش بازداشت‌شده در سطح شهر، با انداختن آفتابه به گردن آن‌ها، اعتراض گسترده جامعه‌شناسان و روان‌شناسان را برانگیخت.

از دیگر حواشی دوران حضور رادان در فرماندهی انتظامی تهران، انجام طرح‌هایی همچون بازرسی از کارگاه‌ها، فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه بود.

تصاویر تحقیر و بازداشت فروشندگان به دلایلی چون ارائه لباس‌های نامتعارف از دید حکومت، مدل مو، ارائه خدمات به زنان بدحجاب از صداوسیما، از دیگر خدمات رادان در نیروی انتظامی است.

تهران در دوران فرماندهی رادان از این ‌دست طرح‌های فراقانونی و مخل امنیت و آزادی شهروندان کم ندید. بازرسی خانه‌ افراد مجرد طرح عجیبی بود که زیر نظر رادان صورت گرفت و حتی فریاد نمایندگان مجلس را نیز بلند کرد.

حضور رادان در برنامه پخش زنده «کوله‌پشتی» که باعث جدلی تند میان او و فرزاد حسنی، مجری برنامه شد، سبب حذف این مجری از صداوسیما برای مدتی طولانی شد. رادان سال ۸۷ به سمت جانشین فرمانده انتظامی کشور ارتقا یافت تا نقطه عطف کارنامه‌اش رقم بخورد. او مسئولیت سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ را بر عهده داشت.

ضرب‌و‌جرح معترضان به‌دست نیروهای انتظامی، ایجاد بازداشتگاه‌های غیررسمی و شایعاتی مبنی بر اینکه برخی نیروهای لباس شخصی و اوباش با مجوز رادان لباس رسمی نیروی انتظامی به تن کرده‌اند، وقتی با فاجعه بازداشتگاه کهریزک گره خود، نام رادان را به‌عنوان «چماق خونین حکومت» بر سر زبان‌ها انداخت.

اخبار هولناک آنچه بر سر بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه کهریزک آمده بود، رادان را زیر تیغ تیز انتقادها برد، چرا که اعزام بازداشت‌شدگان به کهریزک، نحوه نگهداری آنان و ضرب‌و‌شتم و آزارشان، با هماهنگی او و قاضی مرتضوی رخ ‌داده بود.

رادان اگرچه تا سال ۹۳ در سمت جانشینی فرماندهی انتظامی کشور باقی ماند، اما فساد فاش‌شده برخی فرماندهان انتظامی ایران در پرونده موسسه مالی قوامین و وقایع ۸۸ و به‌ویژه جنایت کهریزک سبب شد در یک‌قدمی نشستن بر مسند فرماندهی کل انتظامی کشور، از رسیدن به این مقام بازبماند.

او که سیر تنزل معنادار جایگاهش را تا ریاست مرکز مطالعاتی نیروی انتظامی تجربه کرد، حالا به سمتی که رویایش را داشت، منصوب شده است.

شاید همان کارنامه سیاه در سرکوب اعتراضات ۸۸ که دوران افول او را رقم زد، در شرایطی که حکومت با اعتراض گسترده مواجه شده، به نقطه قوت او در دید رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شده است. انتصابی که آینده روشن می‌کند در منازعات سیاسی درون حکومت، نزدیکی رادان با قالیباف سبب‌ آن شده، یا استفاده از «چماق خونین‌ حکومت» دوباره برای رهبر جمهوری اسلامی ضرورت پیدا کرده است.