حال نامساعد چهار زن زندانی؛ نازیلا معروفیان گفته بود بیماری ندارد  

وضعیت سلامتی نازیلا معروفیان، لیلا حسین‌زاده، الهام مدرسی و آرمیتا عباسی نگران‌کننده است

فعالان و نهادهای حقوق بشری از وخامت حال چهار زن زندانی در زندان‌های قرچک ورامین، عادل‌آباد شیراز و کچویی کرج خبر داده‌اند. نازیلا معروفیان، خبرنگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه، از هوش رفت و به بیمارستانی در ورامین منتقل شد. با ادامه اعتصاب دارو، وضعیت لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی مبتلا به بیماری خودایمنی و محبوس در زندان عادل‌آباد، هم نگران‌کننده‌ است. همچنین گزارش‌ها حاکی از وخامت حال جسمی الهام مدرسی و آرمیتا عباسی‌ است که همراه شمار دیگری از زنان زندان کچویی اعتصاب غذا کرده‌اند.

نازیلا معروفیان

نازیلا معروفیان هشتم آبان، پس از اینکه مصاحبه‌اش با امجد امینی، پدر مهسا امینی، را منتشر کرد، بازداشت شد. او پس از انتشار این گفت‌وگو، از تهدیدهای امنیتی علیه خود و خانواده‌اش پرده برداشت و افشا کرد که ماموران امنیتی برای ممانعت از انتشار مصاحبه ابتدا با پدرش و سپس با خودش تماس گرفته‌اند و آن‌ها را تهدید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نازیلا معروفیان در همان توییت به نهادهای امنیتی کنایه زد و نوشت که قصد خودکشی ندارد و به هیچ بیماری زمینه‌ای مبتلا نیست. با وجود اینکه این خبرنگار هنگام بازداشت در سلامتی کامل بود، اکنون با گذشت حدود ۴۰ روز از بازداشت، خبرها از نامساعد بودن حال جسمی‌اش حکایت دارند.  

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که او روز چهارشنبه در ساختمان دادگاه و حین رسیدگی به اتهام‌هایش از هوش رفت و به بیمارستان منتقل شد.

لیلا حسین‌زاده

شماری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف با انتشار طوماری، ضمن اعلام حمایت از لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویان، از نهادهای امنیتی و قضایی خواستند که او را آزاد کنند. در این بیانیه آمده است: «تداوم بازداشت لیلا حسین‌زاده و رویه غیرقانونی قوه‌ قضاییه برای انکار بیماری صعب‌العلاج او چیزی جز تلاش عامدانه و غیرمسئولانه‌ آن‌ها برای مرگ خاموش یک دانشجوی آگاه، شریف و دغدغه‌مند نیست.»

لیلا حسین‌زاده از ۲۹ مرداد تاکنون در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است. او به بیماری خودایمنی کرون مبتلا است و طبق گواهی کمیسیون پزشکی قانونی، باید دست‌کم سه ماه بیرون از زندان تحت‌نظر پزشک متخصص باشد. با وجود اینکه سازمان پزشکی قانونی برای لیلا حسین‌زاده گواهی منع تحمل حبس صادر کرده است، مقام‌های قضایی از آزاد کردن او خودداری می‌کنند.

ابوالفضل حسین‌زاده، برادر لیلا، آبان‌ماه گفت که مسئولان زندان خواهرش را با تاخیر برای معاینه به بیمارستان منتقل کردند اما این معاینات آن‌قدر شتاب‌زده بودند که چشم‌پزشک به دلیل کافی نبودن وقت، از معاینه او خودداری کرد.

لیلا حسین‌زاده از ۲۹ آذر در اعتراض به فریبکاری مسئولان قوه قضاییه، اعتصاب دارو کرد و اکنون گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور حاکی از آن است که بیماری او در این مدت تشدید شده و با علائم جدیدی مانند تاری دید و همچنین ورم و کبودی دست‌وپا مواجه شده است.  

الهام مدرسی

الهام مدرسی، نقاش اهل سنندج، روز ۱۱ آبان در منزل مسکونی‌اش در کرج بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، ماموران زندان الهام مدرسی را در سومین روز اعتصاب غذا به‌شدت ضرب‌وجرح کردند و حتی حق تماس تلفنی را هم از او گرفتند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده مدرسی به هرانا گفت که الهام از لحاظ جسمی وضعیت مناسبی ندارد و در دوران بازجویی تحت شکنجه جسمی و روحی شدید قرار داشته است. او را به «خرابکاری در تاسیسات، اخلال در نظم و آسایش عمومی، تحریک مردم به قصد کشتار و تبلیغ علیه نظام» متهم کرده‌اند.

کرستن فیرگه، نماینده پارلمان آلمان که کفالت سیاسی الهام مدرسی را برعهده گرفته است، به‌تازگی در نامه‌ای خطاب به سفیر ایران در آلمان، از وضعیت الهام مدرسی ابراز نگرانی کرد و گفت که او باید بلافاصله تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد.  

آرمیتا عباسی

آرمیتا عباسی دختر ۲۰ ساله‌ای که شبکه خبری‌ سی‌ان‌ان گزارش تجاوز به او و شماری دیگر از بازداشتی‌ها را منتشر کرد، اکنون همراه الهام مدرسی و شماری دیگر از زنان معترض زندان کچویی در اعتصاب غذا است. آرمیتا از تماس تلفنی با خانواده محروم شده است.

مادر او پیش‌تر در نامه‌ای به دادگستری البرز، چنین نوشته بود: «۸۳ روز است نه خواب دارم نه خوراک، اما تا بخواهید درد دارم. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران آرمیتا عباسی را به ساخت و نگهداری کوکتل مولوتف متهم کرده است. با این حال طبق گزارش سی‌ان‌ان، او یکی از بازداشتی‌هایی بود که در اثر تجاوز شدید و خون‌ریزی به بیمارستان منتقل شد. اخباری که از بیمارستان امام علی کرج درز کرد، نیز حاکی از آن است که آرمیتا در پی این آزارها، همراه با نیروهای لباس شخصی، به این بیمارستان منتقل شد. یکی از کارکنان این بیمارستان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، واقعیت داشتن پیام‌های درزکرده به بیرون را تایید کرده است.»

در حالی‌ که مسئولان قضایی ادعا می‌کنند معترضان بازداشتی از حق دسترسی به وکیل برخوردارند، محمد اسماعیل بیگی، وکیل دادگستری، افشا کرد که دادگاه انقلاب کرج از پذیرش وکالت دو وکیل انتخابی آرمیتا عباسی امتناع می‌کنند.

علاوه بر الهام مدرسی و آرمیتا عباسی، ۱۳ زن معترض دیگر نیز در زندان کچویی اعتصاب غذا کرده‌اند. فاطمه نظری‌نژاد، فاطمه مصلح‌ حیدرزاده، نیلوفر شاکری، مرضیه میرقاسمی،  شهرزاد درخشان،  فاطمه جمال‌پور،  حمیده زراعی،  نیلوفر کردونی،  سمیه معصومی،  فاطمه حربی،  انیسه موسوی،  ژاسمین حاج‌میرزامحمدی و  مائده سهرابی از جمله این اعتصاب‌کنندگان‌اند.