علی دایی؛ هراس حکومت از شهریاری که محبوب دل‌ها است

ابی خطاب به حکومت نوشت: برای قهرمان‌سازی از جنایتکاران واماندید و دست‌وپای اضافه می‌زنید

چهره‌هایی چون ابراهیم حامدی، وریا غفوری، مهدی مهدوی‌کیا، حسین رونقی، علی کریمی، مهرداد پولادی و هزاران کاربر رسانه‌های اجتماعی از علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، در برابر توهین‌های صداوسیمای حکومتی، حمایت کردند.

ابی، خواننده سرشناس ایرانی در واکنش به توهین کارشناس برنامه تلویزیون به علی دایی در روایتگر (استوری) اینستاگرام هشتگ «علی دایی، اسطوره تکرار نشدنی» را به اشتراک گذاشت و نوشت: «این‌گونه توهین کردن به اسطوره و اعتبار ورزشی و مردمی یک ملت، نشان از حقارت و ناچاری شما درماندگان دارد و بس.» 

او در ادامه، تلویحا به تلاش حکومت برای محبوب جلوه دادن افرادی چون قاسم سلیمانی اشاره کرد و خطاب به حکومتی‌ها گفت: «عمری برای قهرمان‌سازی از جنایتکاران همجنس خودتان پیش مردم واماندید و حالا دست‌وپای اضافه می‌زنید.»

وریا غفوری، فوتبالیست محبوب، نیز در حساب‌ کاربری‌ خود، علی دایی را «مرد نیک روزگار» نامید و نوشت: «یاوه‌گویان بدانند تمام‌قد کنار این مرد بزرگ ایستاده‌ایم.»

 مهدی مهدوی‌کیا، عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران، هم علی دایی را افتخار و اعتبار ایران دانست و برایش آرزوی سلامتی کرد.

علی کریمی، فوتبالیست شناخته‌شده ایران، توهین‌کنندگان به علی دایی را «مزدوران رژیم آخوندی» نامید. مهرداد پولادی، فوتبالیست، هم نوشت: «علی دایی اونقدر بزرگ و محبوب هست که اون دیکتاتور هم نمی‌تونه دستور بی‌آبرو کردنش رو بده. به وجودت افتخار می‌کنیم، شهریار ایران.»

حسین رونقی، فعال مدنی و سیاسی، نیز با انتشار پستی از علی دایی حمایت کرد و نوشت: «علی دایی از امیدهای ایران ما است که کنار مردم ایستاده است، تمام‌قد کنارش می‌ایستیم.»

هزاران کاربر رسانه‌های اجتماعی هم مانند حسین رونقی اعلام کردند در کنار قهرمانی که ایستادن کنار مردم را برگزید، «تمام‌‌قد» می‌ایستند.

پروژه تخریب علی دایی از سال‌ها پیش آغاز شد اما در جریان خیزش سراسری ایرانیان با توهین‌های بی‌سابقه به این قهرمان فوتبال، تشدید شد. روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه، فردی به نام امیرحسین حاجی‌نصیری در برنامه «جهان‌آرا» به تمسخر علی دایی پرداخت و مدعی شد که گل‌هایی که او وارد دروازه می‌کرد، به دلیل قد بلندش بود. او در ادامه، از قوه قضاییه و نهادهای امنیتی خواست افرادی مانند علی دایی را ممنوع‌الخروج نکنند تا آنان بروند و کشور «تطهیر» شود.

گفته‌های این فرد که بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا، از نیروهای زیردست قاسم سلیمانی در سوریه بوده است، به‌سرعت در رسانه‌های رسمی و اجتماعی بازنشر شد و موجی از واکنش‌ها را در پی داشت.

پروژه تخریب چهره‌های مطرح در صداوسیما

تخریب چهره‌های مطرح و توهین به ورزشکاران و هنرمندانی که کنار مردم ایستادند و از خیزش سراسری حمایت کردند، پروژه‌ای است که در بیشتر برنامه‌های رادیو و تلویزیون دنبال می‌شود، اما به نظر می‌رسد که در این میان، برنامه «جهان‌آرا» ماموریت ویژه‌ای دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برنامه از شبکه افق، وابسته به سپاه پاسداران، پخش می‌شود و اجرای آن را فردی به نام امیرحسین ثابتی برعهده دارد. با وجود ادعاهایی که درباره گفت‌وگومحور بودن برنامه مطرح می‌شود، شواهد نشان می‌دهد که این برنامه نه‌تنها گفت‌وگومحور نیست بلکه وظیفه انعکاس تک‌گویی‌ خودی‌های نظام را برعهده دارد که بیشترش هم توهین به مردم و منتقدان است.

دو سال پیش، پس‌ از آنکه سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی را با ۱۷۶ سرنشین در آسمان منهدم کرد، رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان شناخته‌شده، از سینماگران دعوت کرد در همبستگی با خانواده قربانیان پرواز اوکراینی و کشته‌شدگان آبان ۹۸ تجمع کنند؛ اما نهادهای امنیتی اجازه برگزاری این تجمع را ندادند. با این حال تنها به لغو این برنامه بسنده نشد و محمدصادق کوشکی به‌عنوان کارشناس در برنامه جهان‌آرا حاضر شد و خطاب به رخشان بنی‌اعتماد گفت: «خانمی که فراخوان می‌دهی! اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشت می‌آمد.»

توهین کوشکی به رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری موجی از واکنش‌ها را در پی داشت اما حضور دوباره او در برنامه‌های آتی جهان‌آرا اثبات کرد که توهین به چهره‌های منتقد در ارگان رسانه‌ای سپاه پاسداران پروژه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است. کوشکی در جریان خیزش سراسری اخیر، نیز در همین برنامه زنان آزادی‌خواه ایران را «هرزه» نامید.

هرچند بار اصلی تخریب معترضان را برنامه‌هایی مانند بیست‌وسی و جهان‌آرا برعهده دارند، دیگر برنامه‌های صداوسیما نیز ماموریت دارند به معترضان حمله کنند و به چهره‌های مطرح مخالف حکومت بتازند؛ نمونه‌ آن تمسخر یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم پرسپولیس، در ویژه‌برنامه شب یلدای تلویزیون بود.

کافی است محتوای رسانه‌های حکومتی درباره افرادی مانند علی دایی، وریا غفوری و علی کریمی را در سال‌های اخیر مرور کنیم تا به این نکته پی ببریم که چهره‌های شناخته‌شده هرچه محبوب‌تر باشند، بیشتر هدف حمله حکومتی‌ها قرار می‌گیرند. این موضوع به‌وضوح اثبات می‌کند که مردم و جمهوری اسلامی ایران در دو سوی یک جبهه ایستاده‌اند و حکومت از هرکس که نزد مردم محبوبیت دارد، به‌شدت می‌هراسد.

علی دایی کیست؟

بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فوتبال ایران، رکورددار بیشترین گلزنی در تمام ادوار جام ملت‌های آسیا، دومین آقای گل دنیا و سابقه حضور در تیم‌هایی مانند بایرن مونیخ از جمله افتخارات ورزشی علی دایی است. او در ۱۴۹ بازی ملی‌ موفق شد ۱۰۹ گل به ثمر برساند. به‌ عبارت‌ دیگر دست‌کم ۱۰۹ بار ایرانیان را خوشحال و حس غرور ملی را در آنان زنده کرد. علی دایی ۱۷ سال آقای گل جهان بود.

کریستیانو رونالدو، فوتبالیست مشهور پرتغالی، پس‌ از اینکه در مسابقات یورو ۲۰۲۰ (شهریور ۱۴۰۰) موفق شد رکورد آقای گلی علی دایی در جهان را بشکند، در حساب کاربری‌ خود نوشت: «در میان همه رکوردشکنی‌هایم این یکی ویژه بود. دلیلی که این دستاورد را برایم با ارزش می‌کند، این است که علی دایی استانداردها را در سطح بالایی قرار داده بود تا حدی که گاهی فکر می‌کردم هرگز به آن نمی‌رسم. به شهریار که مدتی طولانی این رکورد را در اختیار داشت، تبریک می‌گویم و ممنونم که هر بار که گل زدم و به او نزدیک‌تر شدم، به من احترام گذاشت.»

تنها ستاره فوتبال پرتغال نیست که علی دایی را «شهریار» خطاب می‌کند؛ در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به قول ابراهیم حامدی، در پروژه قهرمان‌سازی از افرادی مانند قاسم سلیمانی، وامانده، بسیاری از ایرانیان علی دایی را «شهریار ایران» می‌نامند و این تنها به دلیل افتخارات ورزشی نیست که علی دایی برای ایران به ارمغان آورده است بلکه به این علت است که او در تمام سال‌های گذشته، در رویدادهای مهم اجتماعی کنار مردم ایستاد و از خشم و تهدید حکومت نترسید.

علی دایی به گواهی بسیاری از دوستان و نزدیکانش، سرِ نترسی دارد. عملکرد، منش و شیوه رویارویی او در موضوع‌های اجتماعی نیز همین مسئله را اثبات می‌کند. کافی است به خاطر بیاوریم روزی را که سرمربی تیم ملی ایران بود و حتی به قیمت اخراج، اجازه نداد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت، به رختکن تیم ملی وارد شود.

پس از زلزله کرمانشاه، نیز وقتی نهادهای امنیتی حساب‌های علی دایی را مسدود و در روند بازسازی خانه‌ زلزله‌زدگان اختلال ایجاد کردند، علی دایی به‌صراحت گفت که جز مردم به هیچ‌کس پاسخ نمی‌دهد.

شهریار فوتبال ایران دو ویدیو معروف دارد که طی سال‌های اخیر به‌تناوب در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود؛ ویدیو اول مربوط به دوران جوانی علی دایی است که آرزو می‌کند مردم او را به خاطر خودش دوست داشته باشند. ویدیو دوم هم مربوط به سال‌ها بعد از ویدیو اول است که اسطوره فوتبال ایران در حالی‌ که به آرزویش رسیده و محبوب دل ایرانیان شده است، به مسئولان حکومت اطمینان می‌دهد که دنبال پست و مقام سیاسی نیست.

از نظر مقام‌های حکومت، اینکه علی دایی دنبال پست و مقام سیاسی نیست کفایت نمی‌کند. آن‌ها نمی‌توانند موج انزجار مردم از خود را تحمل کنند و ببینند فردی این‌چنین نزد ایرانیان عزیز باشد؛ بنابراین او را تخریب می‌کنند. شگفت آنکه هرچه بیشتر تخریب و توهین می‌کنند، شهریار ایران محبوب‌تر و خودشان منفورتر می‌شوند.