نتانیاهو: برجام هنوز لغو نشده است؛ با قدرت و علنی در برابر احیای توافق هسته‌ای ایستاده‌ایم

به‌گفته نتانیاهو دولت او آشکار و نهان برای جلوگیری از احیای برجام تلاش می‌کند

نتانیاهو نابودی کامل برنامه اتمی حکومت ایران را اولویت اصلی دولت خود تعریف کرده است - Atef SAFADI / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه در آخرین موضع‌گیری خود در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت بر خلاف باور عمومی، توافق هسته‌ای با حکومت ایران هنوز لغو نشده است و دولت او خود را موظف به جلوگیری از احیای توافق برجام می‌‌داند و آشکارا در این زمینه اقدام می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه سوم ژانویه (۱۳ دی‌ماه) به‌نقل از نخست‌وزیر اسرائیل نوشت: دولت او نه‌تنها پشت درهای بسته و در گفت‌وگو با مقام‌های کشورهای مختلف جهان، بلکه به‌طور آشکار و قدرتمند و علنی، در برابر افکار عمومی بین‌المللی، تلاش می‌کند تا مانع از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی شود.

 نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش در نشست کابینه اسرائیل گفت: دولت او سرسخت‌تر از گذشته، در برابر نفوذ حکومت ایران در سراسر منطقه به‌ويژه در سوریه اقدام خواهد کرد.

نتانیاهو از ابتدای گفت‌وگوهای هسته‌ای کشورهای غربی با حکومت ایران، همواره مخالف توافق هسته‌ای با ایران بود. او پیش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در اظهارنظری گفته بود: اگر برجام امضا شود، این سند نه‌ تنها جلوی دستیابی حکومت ایران به تسلیحات اتمی را نمی‌گیرد، بلکه این فرصت را هم در اختیار حکومت ایران قرار می‌دهد تا برنامه اتمی-نظامیش را پیش ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر جدید اسرائيل، هفته گذشته در آستانه شروع به‌کار دولتش، زاخی هانگبی، نظامی پیشین ارتش و متخصص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است را به‌عنوان رئیس «شورای امنیت ملی اسرائیل» معرفی کرد.

هانگبی مواضع‌ سرسختانه‌ای در قبال حکومت ایران و برنامه اتمی جمهوری اسلامی دارد. 

رئیس فعلی «شورای امنیت ملی اسرائیل» ماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفته بود اگر دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نتواند جلوی برنامه اتمی حکومت ایران را بگیرد نتانیاهو در نهایت دستور حمله به مراکز اتمی حکومت ایران را صادر خواهد کرد.» به‌گفته رئیس منتخب شورای امنیت ملی اسرائیل، این برآورد او نتیجه ۳۵ سال شناخت و همکاری با نتانیاهو است.

نتانیاهو هفته گذشته در جریان مراسم تحلیفش در پارلمان اسرائیل، آشکارا گفت مهم‌ترین اولویت دولت آینده او، نابودی کامل پروژه هسته‌ای-تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران است.

بیشتر از جهان