واکسیناسیون اجباری به دنبال افزایش موارد سرخک در آلمان

والدینی که فرزندان خود را در مقابل سرخک ایمن نکنند، ۲ هزار و ۵۰۰ یورو جریمه می‌شوند

Pixabay/سرخک بیماری مسری است و واکسیناسیون اجباری به دلیل افزایش موارد سرخک  در آلمان ضرروی بود

پارلمان آلمان قانونی را تصویب كرد كه به موجب آن واكسینه كردن كودكان مدرسه‌ای در مقابل سرخك اجباری شد.

این اقدام روز پنجشنبه با رای اکثریت گسترده‌ای از نمایندگان تصویب شده و مقرر شد همه کودکانی که به مدرسه یا مهد کودک می‌روند باید واکسینه شوند.

نمایندگان، این لایحه ی دولت را با ۴۵۹ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۱۰۵ رأی ممتنع از تصویب گذراندند.

بر پایه‌ این قانون، والدینی که تا اول آگوست ۲۰۲۱ قادر به اثبات واکسینه کردن فرزندان خود در مقابل سرخک نشده یا از این کار امتناع کنند، مبلغی بالغ بر ۲۵۰۰ یورو (برابر با ۲۱۰۰ پوند) جریمه خواهند شد.

ینس اسپاهن، وزیر بهداشت آلمان، سرخک را بیماری بسیار مسری و به‌طور بالقوه کشنده خوانده و افزود که واکسیناسیون اجباری به دلیل افزایش موارد سرخک ضرروی بود.

به گفته‌ی اسپاهن، سرخک «اغلب بیش از حد دست کم گرفته می‌شد». وی همچنین اضافه کرد که «این قانون برای حمایت از ضعیف‌ترین‌ها، یعنی کودکانی است که نمی‌توانند تا پایان سال اول زندگی‌شان واکسینه شوند.»

معلمان و کارمندان مهد کودک‌ها، کارکنان بیمارستان‌ها و ساکنان پناهگاه‌های پناهندگان نیز پس از لازم الاجرا شدن این قانون در ماه مارس ۲۰۲۰ باید واکسینه شوند.

آلمان در سال جاری میلادی، ۵۰۱ مورد ابتلا به سرخک را ثبت کرده است.

تصویب این قانون پس از یک تحقیق جهانی صورت گرفت که نشان می‌داد اروپایی‌ها بیش از سایر مردمان جهان احتمال دارد افسانه‌هایی که ادعا می‌کنند واکسن‌ها نا‌امن یا ناکارآمد هستند را باور کنند.

سازمان بهداشت جهانی در ماه آگوست اعلام كرد كه قاره اروپا افزایش چشمگیری در ابتلا به سرخك داشته و تقریباً ۹۰هزار مورد آن بین ماه‌های ژانویه و ژوئن امسال تشخیص داده شده‌ است.

بریتانیا امسال وضعیت عاری از سرخک بودن را از دست داد. این در حالی است که این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که سرخک را ریشه کردن کرده است. کالج سلطنتی GPs درباره کاهش مصرف واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (موسوم به واکسن MMR) هشدار داده و اعلام کرد که این کشور «هنوز هم از ادعاهای کاملا واهی درباره‌ی واکسن MMR رنج می‌برد ... (ادعاهایی) که اکنون در رسانه‌های اجتماعی دوباره در حال مطرح شدن هستند».

در اوایل سال جاری میلادی، یک مطالعه گسترده از بیش از ۶۵۰هزار کودک، دوباره ارتباط ادعا شده بین سرخجه و اوتیسم را رد کرد. این ارتباط توطئه‌‌محور در آغاز توسط یک پزشک بریتانیایی ترویج می‌شد. این پزشک که اکنون اعتبار خود را نیز از دست داده به دلیل نقض اصول اخلاقی از کار برکنار شده است.

وزیر بهداشت بریتانیا، مت هانکوک، در اوایل امسال گفته بود که وزیران این کشور در حال بررسی اجباری کردن واکسناسیون برای كودكان در مدارس دولتی هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان