۲۰۲۲ سالی که یمن در آن به پایان جنگ نزدیک شد

«عرب نیوز» نوشت آتش‌بس باعث شد جنگ به‌خصوص در شهرهایی مثل مارب و تعز آرام بگیرد

طبق تخمین اخیر سازمان ملل، در سال ۲۰۲۳ اکثریت جمعیت یمن (بیش از ۲۱ میلیون از جمعیت ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری)‌ نیازمند کمک‌های بشردوستانه خواهند بود-ESSA AHMED / AFP

روزنامه «عرب نیوز» عربستان سعودی در آخرین روز سال ۲۰۲۲، یادآوری کرد که جنگ خونین یمن در این سال «طولانی‌ترین آتش‌بس از زمان آغاز جنگ» را تجربه کرد و شاهد «ظهور نهاد حکمرانی جدیدی بود که گروه‌های رقیب کشور را متحد کرد».

یمن از اواخر سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی خونینی بوده که چندین سمت و سو داشته است. حکومت ایران حامی دولتی است که گروه شبه‌نظامی حوثی‌ها پس از تصرف صنعا، پایتخت، برپا کردند و ریاض حامی دولت مستقر در جنوب این کشور است که در مجامع بین‌المللی به‌عنوان دولت رسمی کشور به رسمیت شناخته می‌شود.

اما در آوریل امسال بود که گفت‌وگو میان حوثی‌ها و دولت رسمی با میانجیگری سازمان ملل بالاخره به نتیجه رسید و آتش‌بسی دوماهه اعلام شد. در نتیجه، پروازها به فرودگاه صنعا از سر گرفته شدند، تانکرهای سوخت امکان ورود به بندر حدیده را پیدا کردند و بزرگراه‌ها در تعز و سایر شهرها گشوده شدند. عرب نیوز نوشت: «علی‌رغم پیش‌بینی‌ها که می‌گفتند آتش‌بس دیری نخواهد پایید، شاهد کاهش عمده خشونت بیرون مارب، تعز و سایر صحنه‌های نبرد بودیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوئن، با اینکه حوثی‌ها حاضر نشدند به حصر شهر تعز خاتمه دهند و با این حساب، یکی از مفاد آتش‌بس را نقض کردند، هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن، اعلام کرد که دو طرف با تمدید دو ماهه آتش‌بس توافق کرده‌اند. دو ماه بعد، تمدید دو ماهه دیگری انجام شد. اما در ماه اکتبر بود که حوثی‌ها پیشنهاد گشایش راه‌ها در تعز و پرداخت به کارمندان دولت را نپذیرفتند و تخاصم‌ها از سر گرفته شد. با این وجود، طی کل سال، میزان تلفات  به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

«عرب نیوز» به برپایی «شورای رهبری ریاست‌جمهوری» با حضور هشت نفر اشاره کرد که جای رئیس‌جمهوری سابق، عبد ربه منصور هادی، را گرفت. این شورا، به رهبری رشاد العلیمی، وزیر کشور سابق، تشکیل شد و شامل گروه‌های مختلفی می‌شود که البته همه با حوثی‌ها مخالف‌اند: از جنوبی‌های طرفدار استقلال تا حامیان رئیس‌جمهوری سابق، علی عبدالله صالح، که روزگاری از متحدان حوثی‌ها بود، اما در نهایت به دستور قاسم سلیمانی کشته شد. این شورا پس از مذاکرات در ریاض و با حمایت شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شده است.

این روزنامه، در پایان یادآوری کرد که طبق تخمین اخیر سازمان ملل، در سال ۲۰۲۳ اکثریت جمعیت یمن (بیش از ۲۱ میلیون از جمعیت ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری)‌ نیازمند کمک‌های بشردوستانه خواهند بود.

بیشتر از جهان