خیزش سراسری؛ شروع اعتراضات گسترده در جوانرود، تهران، نجف‌آباد وسمیرم

یک شهروند اهل جوانرود در اعتراضات این شهر به ضرب گلوله نیروهای حکومتی جان باخت

خیزش سراسری ایرانیان در صد و هفتمین روز، از ظهر روز شنبه دهم دی ماه با اعتراضات در شهرهای تهران، جوانرود، کرمانشاه، نجف آباد اصفهان و سمیرم آغاز شد. جوانرود از صبح شنبه شاهد حضور گسترده مردم این شهر در مراسم چهلمین روز از کشته شدن هفت نفر از معترضان این شهر بود. مردم این شهر در آرامستان حاجی ابراهیم جمع شدند و یاد کشته‌شدگان را گرامی داشتند. حاضرین در این مراسم علیه جمهوری اسلامی شعارهایی سر دادند. چند نفر از زنان در این مراسم پلاکاردی در دست داشتند که روز آن نوشته شده بود: «از جوانرود تا تهران، ستم علیه زنان».

عرفان کاکایی، بهاالدین ویسی، تحسین میری، مسعود تیموری، جمال اعظمی، جوهر فتاحی ‌و اسماعیل گل‌عنبر؛ هفت شهروندی هستند که در اعتراضات جوانرود جان خود را به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از دست دادند. صدها نفر از معترضان با حضور در این مراسم شعارهای «کل ایران برادرند، تشنه خون رهبرند»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «شهید نمی‌میرد» سر دادند. پس از این اتفاق نیروهای نظامی و لباس شخصی با حضور در این محل اقدام به حمله به معترضین کردند. نیروهای سرکوبگر در این حملات اقدام به تیراندازی مستقیم به شهروندان کردند.

نیروهای سپاه در این شهر با برگزاری مانور قدرت پشت بلندگوهای خودروهایشان اقدام به تهدید معترضان کرده و به سمت آنان تیراندازی کردند. به پس از آن مردم اهل جوانرود با حضور در خیابان‎های این شهر بار دیگر اقدام به برپا کردن سنگر در خیابان‌ها و مقاومت در برابر سرکوب نیروهای نظامی کردند. در پی این تیراندازی‌ها هه‌نگاو گزارش داد که یک شهروند اهل جوانرود با هویت برهان الیاسی با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی جان باخته است. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی سرکوب گسترده مردم در خیابان بهداری جوانرود یک کودک به شدت زخمی شده است.

از سوی دیگر اعتراضاتی در شهر کرمانشاه نیز صورت گرفته است. به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیروهای حکومتی مستقر در کرمانشاه به تجمع اعتراضی مردم در خیابان کسری تیراندازی کرده و چند شهروند زخمی شدند.  نیروهای حکومتی مستقر بر بام ساختمان شهرداری منطقه ۴ به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی گزارش‌ها از بازار تهران حاکی از شروع اعتراضات سراسری مردم در این منطقه و اعتصاب بازاریان دارد. بر اساس ویدئوهای منتشر شده از بازار کفاشان تهران بازاریان با بستن مغازه‌های خود اعتصاب کرده‌اند. ویدئوهایی از بازار بزرگ تهران نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن‌ها جمعی از معترضان با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند. برخی گزارش‌ها از تهران حاکی از سرکوب توام با خشونت معترضان در بازار تهران و حوالی مترو پانزده خرداد است. مغازه‌های بازاریان در سبزه‌میدان نیز همگی تعطیل شده‌اند و معترضان پس از حمله نیروهای سرکوبگر در محلات دیگری به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای لباس شخصی در منطقه بازار با افرادی که موبایل به دست دارند و در حال فیلمبرداری از اعتراضات هستند برخورد می‌کنند و به سمت معترضان تیراندازی می‌کنند.

معترضان در شهر سمیرم استان اصفهان نیز بار دیگر به خیابان‎ها آمده و تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان در این تجمعات که بخشی از آن در مقابل ساختمان فرمانداری سمیرم برگزار شده بود شعارهای «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» و «نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم» سر دادند. معترضان در تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری سمیرم سرود «بیزارم از دین شما، نفرین به آیین شما» را با یکدیگر همخوانی کردند.

معترضان در نجف آباد اصفهان نیز در خیابان‌های این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. جمعی از شهروندان اهل نجف آباد با برگزاری راهپیمایی اعتراضی در این شهر شعارهای، «مرگ بر خامنه‌ای» و «دلارامون تو لبنان، جوونامون تو زندان» سر دادند.