روسیه از ماه فوریه صادرات نفت به کشورهای دارای سقف قیمت را ممنوع می‌کند

کشورهای غربی در واکنش به تهاجم مسکو به اوکراین سقف قیمتی برای خرید نفت روسیه تعیین کرده‌اند

نماینده مسکو در سازمان‌های بین‌المللی در وین: «از امسال اروپا بدون نفت روسیه سر خواهد کرد»ـ Natalia KOLESNIKOVA / AFP

روسیه روز سه‌شنبه، فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن، فروش نفت به کشورها و شرکت‌هایی که سقف قیمتی را برای خرید نفت از روسیه رعایت می‌کنند، ممنوع اعلام می‌کند. کشورهای غربی در واکنش به تهاجم مسکو به اوکراین سقف قیمتی برای خرید نفت روسیه تعیین کرده‌اند.

بر اساس فرمان رئیس‌جمهوری روسیه: «عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی در صورتی که قراردادهای این عرضه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با استفاده از سقف قیمتی باشد، ممنوع است.»

این فرمان قرار است از اول فوریه تا اول ژوییه سال ۲۰۲۳ به اجرا درآید. روسیه گفت این ممنوعیت ممکن است در موارد خاص بر اساس «تصمیم ویژه» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، لغو شود.

سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه نفت مورد توافق اتحادیه اروپا، جی‌۷ و استرالیا است که از اوایل ماه دسامبر به اجرا گذاشته شده است و به‌دنبال محدود کردن درآمد روسیه و در عین حال اطمینان از ادامه عرضه مسکو به بازار جهانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه در کنار تحریم اتحادیه اروپا برای تحویل نفت خام روسیه از طریق دریا، با این هدف انجام می‌شود که روسیه نتواند با فروش نفت خود به کشورهای ثالث با قیمت‌های بالا، تحریم را دور بزند.

روسیه اعلام کرده است که تعیین سقف قیمتی برای نفت، تاثیری بر عملیات نظامی مسکو در اوکراین نخواهد داشت و ابراز اطمینان کرده است که خریداران جدیدی برای نفت خود پیدا خواهد کرد.

روسیه پیش از این اعلام کرده بود که به کشورهایی که این سقف قیمت را اعمال کنند، نفت نمی‌فروشد. میخائیل اولیانوف، نماینده مسکو در سازمان‌های بین‌المللی در وین، نیز در توئیتی گفته بود: «از امسال اروپا بدون نفت روسیه سر خواهد کرد.»

ریاست‌جمهوری اوکراین نیز سوم دسامبر اعلام کرد که توافق اتحادیه اروپا، گروه ۷ و استرالیا بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت روسیه، اقتصاد روسیه را نابود خواهد کرد. با این حال، اوکراین گفته بود که سقف ۳۰ دلاری برای هر بشکه نفت روسیه می‌توانست سریع‌تر اقتصاد روسیه را نابود کند.