کاهش ۲۰ درصدی تقاضای جهانی برای گوشی‌های هوشمند تولیدی چین

این کاهش تقاضا نتیجه قرنطینه‌های مکرر کرونا در چین از سال ۲۰۲۰ است

KAZUHIRO NOGI / AFP

بر اساس گزارش جدید دولت چین که تاثیر اختلال‌های زنجیره‌ تامین [کالا] ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ در این کشور را نشان می‌دهد، محموله‌های‌ گوشی‌های هوشمند چینی در ۱۰ ماهه اول ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش محموله‌ها از حدود ۲۷۵ میلیون دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به حدود ۲۱۴.۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲، کاهش تقاضا برای بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان به دلیل رکود اقتصادی عمیق چین را هم نشان می‌دهد.

در گزارشی که آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، سی‌ای‌آی‌سی‌تی (CAICT)، نهادی علمی زیر نظر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات این کشور، منتشر کرد، آمده است که فقط در ماه اکتبر، فروش گوشی‌های هوشمند در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۲۷ درصد کاهش داشته است.

سقوط بازار همچنین منعکس‌کننده آثار ناشی از قرنطینه‌های شدید کووید در این کشور و همچنین محیط ضعیف اقتصادی در چین است.

شرکت خدمات مشاوره و فناوری، موسسه بین‌المللی داده‌‌ها، «آی‌دی‌سی» (International Data Corporation /IDC) اوایل ماه جاری، پیش‌بینی کرد که این کاهش در محموله‌های گوشی‌های هوشمند چینی ممکن است در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد و احتمالا در سال بعد از آن دوباره افزایش یابد.

کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند همچنین شرکت‌های چینی مانند شیائومی را بر آن داشت تا روند اخراج را آغاز کنند و با کاهش بیش از ۹۰۰ شغل در اوایل سال جاری، نزدیک به ۱۰ درصد نیروی کاری خود را کاهش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کشور همچنان به مبارزه با افزایش ابتلا به کووید-۱۹ ادامه می‌دهد و سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته خاطرنشان کرد که «با افزایش گزارش‌‌ها درباره این بیماری شدید... از این وضعیت در حال تحول بسیار نگران است.»

پس از آنکه حزب کمونیست حاکم بر این کشور در میان موج‌های اعتراض، سیاست بحث‌برانگیز خود در مورد کووید صفر را کنار گذاشت و محدودیت‌ها را کم کرد و به آزمایش‌های روزانه پی‌سی‌آر پایان داد، موارد کووید-۱۹ در چین افزایش یافت.

در حالی که گزارش‌های رسمی پکن حاکی از آن است که به مدت شش روز تا یکشنبه، هیچ مورد مرگ‌ومیر جدیدی به دلیل کووید مشاهده نشده است، گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس به کمبود دارو و صف‌ پشت کوره‌‌های مخصوص سوزاندن اجساد در چندین بخش از این کشور اشاره می‌کنند.

ایرفینیتی (Airfinity)، شرکت داده‌های بهداشتی بریتانیا، هفته گذشته اعلام کرد که میزان ابتلای روزانه در چین احتمالا ممکن است بیش از یک میلیون نفر باشد که بیش از پنج هزار مرگ در روز را به دنبال دارد- ارقامی که با اعداد رسمی متفاوت‌اند.

از آنجایی که در بحبوحه افزایش کنونی موارد کووید-۱۹ کارگران بیشتری در سراسر چین بیمار می‌شوند، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که ممکن است در کوتاه‌مدت و پیش از بهبود اقتصاد این کشور در اواخر سال ۲۰۲۳، در زنجیره‌های تامین اختلال‌های بیشتری ایجاد شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی