اردن محموله شش میلیون قرص آمفتامین را در مرز عراق توقیف کرد

روان‌گردان «کاپتاگون» که «کوکائین فقرا» نامیده‌ می‌شود در مقادیر زیادی در سوریه تولید می‌شود که یک دهه جنگ آن را به تولیدکننده مواد مخدر تبدیل کرده است

به گزارش یک اندیشکده مستقر در قبرس در سال ۲۰۲۱، تولید روان‌گردان «کاپتاگون» در سال گذشته حدود ۳.۵ میلیارد دلار ارزش داشته است- JOSEPH EID / AFP

اردن محموله‌ای یک تنی حاوی قرص‌های آمفتامین که در خمیر‌خرما قاچاق شده بود، در مرز با عراق کشف و توقیف کرد.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، این محموله شامل شش میلیون تن قرص روان‌گردان مخدر معروف به «کاپتاگون» بود که در داخل دو کامیون یخچال‌دار کشف شد. اداره گمرک اردن می‌گوید که این محموله یکی از بزرگ‌ترین محموله‌هایی است که تاکنون رهگیری و توقیف شده است. جزئیات این کشف هنوز ناروشن است و مشخص نیست این قرص‌ها قرار بوده کجا فروخته شود و چه تعدادی در این ارتباط دستگیر شده‌اند.

روان‌گردان «کاپتاگون» که «کوکائین فقرا» هم نامیده‌ می‌شود، در مقادیر زیادی در سوریه تولید می‌شود که یک دهه جنگ آن را به تولیدکننده مواد مخدر تبدیل کرده است. در اوج درگیری‌های جنگ سوریه، گروه‌های شبه‌نظامی این روانگردان‌ها را که اغلب با کافئین همراه است، در اختیار جنگجویان قرار می‌دادند تا شجاعت آن‌ها را افزایش دهند.

با گسترش فقر فزاینده در اثر جنگ، بسیاری از مردم عادی سوریه به این تجارت کشیده شدند که ارزش آن در حال حاضر بسیار بیشتر از صادرات قانونی سوریه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه دولت سوریه این اتهامات را تکذیب می‌کند، گزارش‌ها از نقش شخصیت‌های قدرتمند تجاری و نظامی سوری در ساخت و توزیع رو‌ان‌گردان «کاپتاگون» حکایت دارند.

این نوع از آمفتامین به کشورهای همسایه، مانند اردن و لبنان، قاچاق می‌شود. مقصد نهایی اغلب این محموله‌ها کشورهای حاشیه خلیج فارس است که در آن بازار بزرگی برای این مواد وجود دارد.

به گزارش یک اندیشکده مستقر در قبرس در سال ۲۰۲۱، تولید روان‌گردان «کاپتاگون» در سال گذشته حدود ۳.۵ میلیارد دلار ارزش داشته است.

درگیری در مرز اردن با قاچاقچیان، پیش‌تر نیز گزارش شده است. ژانویه گذشته، در اثر درگیری ارتش اردن با قاچاقچیانی که می‌کوشیدند محموله‌هایی را وارد کشور کنند، ۲۷ قاچاقچی کشته شدند.

۱۵ دسامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۲) نیز دادگاه امنیت دولتی اردن یک شهروند سوری و  یک شهروند اردنی را به اتهام تلاش برای قاچاق نزدیک به دو میلیون قرص روان‌گردان «کاپتاگون» از سوریه به اردن، به ترتیب به ۲۰ سال زندان و ۲۰ هزار دینار جریمه نقدی، و ۱۰ سال زندان و ۱۰ هزار دینار جریمه نقدی، محکوم کرد.

پیش از این، مقام‌های ارتش اردن اعلام کردند که یگان‌های طرفدار جمهوری اسلامی ایران در ارتش سوریه و شبه‌نظامیان وفادار به تهران، فعالیت‌های خود را برای قاچاق صدها میلیون دلار مواد مخدر ازطریق اردن به بازارهای ثروتمند حوزه خلیج فارس، افزایش داده‌اند.

مصطفی هیاری، سخنگوی ارشد ارتش اردن، در ماه مه سال جاری میلادی به یک شبکه تلویزیونی دولتی این کشور به ‌نام «المملکه» گفت: «ما در امتداد مرزها با نوعی جنگ مواجهیم؛ جنگ مواد مخدر که رهبری آن را سازمان‌های تحت حمایت طرف‌های خارجی برعهده دارند. در این میان شبه‌نظامیان ایرانی از همه خطرناک‌ترند، زیرا امنیت ملی اردن را هدف قرار داده‌اند.»

بیشتر از جهان