میلیاردها دلار شمش طلای روس‌ها در بانک‌های جهان دست‌به‌دست می‌شوند

تحریم‌های بین‌المللی باعث شدند شمش‌ طلاهای شهروندان روسیه با سرعتی قابل‌توجه از چرخه سرمایه‌گذاری بانک‌های‌ لندن، زوریخ و نیویورک حذف شوند

اغلب شهروندان روس مالک این شمش‌ها، آن‌ها را با سرعتی قابل‌توجه می‌فروشند - AFP

تازه‌ترین تحقیقات خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، میلیاردها دلار شمش طلا متعلق به شهروندان روسیه در بانک‌های لندن و زوریخ و نیویورک در امنیت بالا و بی‌سروصدا، دست‌به‌دست و از لیست سپرده‌های این افراد حذف شده‌اند.

داده‌های ۱۱ بانک سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که این شمش‌ها به ارزشی حدود ۲.۲ میلیارد دلار بین ژوییه و نوامبر ۲۰۲۲ از حساب شهروندان متمول روس خارج شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند در چند ماه اخیر به دلیل افزایش نرخ بهره ذخیره‌سازی طلا، بسیاری از مالکان آن‌ها را به سرمایه‌های دیگری تبدیل کرده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب شهروندان روس مالک این شمش‌ها آن‌ها را با سرعتی قابل‌توجه می‌فروشند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید صرفا مالکان شمش‌ها نیستند که قصد فروش دارند بلکه در واقع این مدیران بانک‌های بریتانیایی، سوییسی و آمریکایی‌اند که تلاش می‌کنند شمش طلا‌های مرتبط با روسیه را هرچه سریع‌تر از چرخه سرمایه‌گذاری‌های خود حذف کنند.

دو تن از این مدیران که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، تاکید کردند که مصمم‌اند از هر فلز گرانبهایی که منشا آن روسیه است، صرف‌نظر کنند. به گفته این مدیران، دلیل اصلی آن‌ها «نیفتادن در دام تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه» است.

پیش از این، برخی بانکداران با هشدارهای جدی نهادهای اروپایی و پلیس فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) روبرو شده‌اند.

بیشتر از جهان