نگاه رسانه‌های جهان به خیزش مردم ایران؛ «مهسا همه‌چیز را تغییر داد»

سی‌ان‌ان اعلام کرد شرکت متا تحقیق در مورد حساب اینستاگرام نیکا شاکرمی پس از ناپدید شدن او را آغاز کرده است

خیزش انقلابی مردم ایران همچنان توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب می‌کند و رسانه‌های مطرح و معتبر جهان در کنار انتشار تازه‌ترین اخبار مربوط به تحولات مربوط به ایران، با گزارش‌ها، تحلیل‌ها و مصاحبه‌های متعدد، تلاش می‌کنند ابعاد متفاوت این خیزش سراسری بی‌سابقه علیه جمهوری اسلامی را تحلیل و بازنمایی کنند.

سی‌ان‌ان: هک حساب‌های کاربری معترضان در رسانه‌های اجتماعی

سی‌ان‌ان روز دوشنبه نوزدهم دسامبر (۲۸ آذر) در گزارشی نوشت: «دولت ایران به حساب‌ کاربری افرادی که بازداشت می‌کند دسترسی دارد و به نظر می‌رسد که شرکت‌های فناوری برای متوقف کردن آن چندان مجهز نیستند.»

این رسانه به نقل از یک معترض ایرانی با نام مستعار نگین نوشت: «نگین می‌گوید پس از دستگیری در اواخر سپتامبر و در جریان بازجویی‌ها، متوجه شد که ماموران از چت‌های خصوصی او در تلگرام، گزارش‌های تلفن و پیام‌های متنی او استفاده می‌کنند تا به او اتهاماتی وارد کنند. او می‌گوید زمانی که در زندان بود، مقام‌های ایرانی حساب تلگرام او را دوباره فعال کردند تا ببینند چه کسی سعی کرده است با او تماس بگیرد و شبکه فعالانی را که او با آن‌ها در تماس بود، پیدا کنند.»

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود افزود: «فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از ایران سال‌ها است که درباره توانایی رژیم ایران برای دسترسی از راه دور و دستکاری تلفن‌ همراه معترضان هشدار می‌دهند. کارشناسان می‌گویند ممکن است شرکت‌های فناوری برای مقابله با چنین حوادثی مجهز نباشند.»

این رسانه در عین حال خبر داد: «دولت ایران ممکن است برای ردیابی حساب‌های تلگرام و اینستاگرام نیکا شاکرمی، معترض ۱۶ساله‌ای که در تهران جان باخت، از تاکتیک‌های هک مشابهی استفاده کرده باشد. مقام‌های ایرانی هرگونه دخالت در قتل او را رد کرده‌اند اما تحقیقات قبلی سی‌ان‌ان شواهدی را پیدا کرد که نشان می‌دهد او کمی قبل از ناپدید شدن در تظاهرات بازداشت شده است. پس از ناپدید شدن نیکا، خاله او و عده‌ای دیگر خبر دادند که اکانت‌های او در اینستاگرام و تلگرام غیرفعال شده‌اند. یک هفته بعد، خانواده‌اش متوجه شدند که او مرده است اما اینکه چه کسی حساب‌های کاربری او در رسانه‌های اجتماعی را غیرفعال کرد، همچنان مشخص نیست.»

سی‌ان‌ان اعلام کرد که شرکت متا تحقیق در مورد حساب اینستاگرام نیکا شاکرمی پس از ناپدید شدن او را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوموند: اعتراض فرانسوی‌ها به کشتارهای وحشتناک در ایران

نشریه فرانسوی لوموند روز یکشنبه هجدهم دسامبر (۲۷ آذر) نامه‌ای را منتشر کرد که در آن، نزدیک به ۱۰۰ نفر از هنرمندان و دانشگاهیان این کشور در پی اعدام تظاهرات‌کنندگان ایرانی، از دولت فرانسه می‌خواهند روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را کاهش دهد.

در این نامه گروهی، با تاکید بر قتل حکومتی محسن شکاری آمده است: «تصاویری که تلویزیون ایران از محاکمه او بدون وکیل و پشت درهای بسته پخش کرد، نگاه مبهوتش را نشان می‌داد که بی‌عدالتی را فریاد می‌زد. این نگاه هرگز ما را رها نمی‌کند. همین نگاه کابوس‌وار در چشمان مجیدرضا رهنورد، اعدام‌شده در مشهد، نیز وجود داشت. ماهان صدرات مدنی، حسین محمدی و معترضان دیگر که در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌اند، هم در چنین وضعیتی قرار دارند. منظره هولناک این کشتارها یک نقطه عطف در سرکوب مردمی است که برای تغییر رژیم به خیابان‌ها آمده‌اند و سه ماه است که در این راه مقاومت می‌کنند.»

امضاکنندگان این نامه در ادامه افزودند: «حکومت ایران در مواجهه با این جنبش انقلابی بی‌سابقه، به جنگ با مردم خود برخاسته است. شهرهای کردنشین به معنای واقعی کلمه در محاصره‌اند. در همین حال، این کشور از دیگر جنگ‌های مرگبار حمایت می‌کند که مثال واضح آن را در استفاده روس‌ها از پهپادهای ایرانی برای نابودی زندگی غیرنظامیان در اوکراین می‌بینیم. با توجه به همه این مسائل، از دولت فرانسه می‌خواهیم روابط خود با جمهوری اسلامی را کاهش دهد و به حداقل ممکن برساند.»

نیویورکر: ترس رژیم از هنرمندان

مانند بسیاری از رسانه‌های دیگر، نشریه نیویورکر هم به بازداشت ترانه علیدوستی اشاره کرد. این نشریه در گزارشی تفصیلی درباره این هنرمند که از معترضان ایرانی حمایت کرده بود، نوشت: «ترانه علیدوستی آخرین چهره برجسته‌ بازداشت‌شده در ایران است. این بازداشت در شرایطی است که رژیم جمهوری اسلامی از زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۳۵۷ با جدی‌ترین چالش در برابر خود مواجه است.»

نیویورکر در ادامه با توجه به بازداشت‌های گسترده در ایران پس از اعتراض‌هایی که با مرگ مهسا امینی جرقه آن‌ها زده شد، نوشت: «ترانه علیدوستی که یک دختر ۹ ساله دارد، یکی از چهره‌های برجسته در صنعت سینمای ایران است. بازداشت او معیاری است که نشان می‌دهد رهبران ایران تا چه اندازه حمایت مردم را از دست داده‌اند. اهمیت دستگیری شخصی در جایگاه او آشکار می‌کند که رژیم چقدر از هنرمندان می‌ترسد، زیرا می‌داند که آن‌ها چه تاثیری بر مردم دارند. با این حال او تنها بازیگری نیست که با بازداشت مواجه شده است. پیش از او کتایون ریاحی نیز دستگیر شد چون در یک مصاحبه‌ تلویزیونی گفته بود که زندانی کردن مردم بی‌فایده است، زیرا ایران خود  به یک زندان تبدیل شده است.»

آیریش اگزمینر: شجاعت زنان ایرانی

روزنامه ایرلندی آیریش اگزمینر نیز روز یکشنبه، گزارشی با عنوان «زنان ایران: دیگر هرگز مثل سابق نخواهیم بود» درباره جنبش انقلابی ایرانی‌ها منتشر کرد. در این گزارش آمده است: «زنان ایرانی می‌گویند که مرگ مهسا امینی زندگی‌ آنان را تغییر داد و پس از دیدن همه چیزهایی که در روزهای پس از مرگ او رخ داد، دیگر مثل قبل نخواهند شد.»

آیریش اگزمینر که با تعدادی از زنان ایرانی مصاحبه کرده است، در گزارش خود نوشت: «آنچه با اعتراض به حجاب اجباری شروع شد، اکنون به چیزی تبدیل شده است که بسیاری آن را انقلاب زنان می‌نامند. شعار زن، زندگی، آزادی برای یکی از مصاحبه‌شوندگان به نام غزال که چهار سال پیش حجاب را کنار گذاشت، حالا اهمیت بیشتری پیدا کرده است. غزال می‌گوید: پیش از این، از تیراندازی در تظاهرات می‌ترسیدم؛ اما حتی این موضوع هم دیگر مرا نمی‌ترساند. شجاعت به ما تحمیل شده است و ما چاره دیگری جز این نداریم. حجاب برای من و بسیاری از زنان دیگر هیچ معنایی ندارد. اکنون می‌توانید دختران زیادی را ببینید که با وجود همه خطرات موجود، روسری بر سر ندارند.»