تظاهرات بزرگ اسرائيلی‌ها علیه دولت نتانیاهو: «دموکراسی در خطر است»

سخنران اصلی تظاهرات هشدار داد که نتانیاهو می‌خواهد اسرائيل را به کشوری «خمینی‌گرا» تبدیل کند

تمرکز اصلی تظاهرات بر مجموعه‌ای از لایحه‌های جنجالی است که پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو و متحدانش در مجلس اسرائیل پیش ببرند- @orlybarlev/Twitter

چند هزار نفر از مردم اسرائیل شنبه‌شب، ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)، در تل‌آویو تظاهرات کردند تا به دولت قریب‌الوقوع راستگرا که قرار است به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو تشکیل شود، اعتراض کنند. پیش‌بینی می‌شود که رهبر حزب لیکود، دولتی ائتلافی با حضور سه حزب راست افراطی تشکیل دهد: حزب «قدرت یهودی» به رهبری ایتامار بن گویر، حزب «صهیونیسم مذهبی» به رهبری بتزالل اسموتریخ، و حزب «نوآم» به رهبری آوی مائوز. دو حزب دیگر عضو ائتلاف احتمالا احزاب مذهبی نمایندگان یهودیان فوق ارتدوکس خواهند بود. طبق خبرهایی که تاکنون منتشر شده، بن گویر و اسموتریخ قرار است اختیارات وسیعی در زمینه سرزمین‌های فلسطینی و پلیس اسرائیل داشته باشند و این باعث نگرانی گسترده‌ای شده است. نگرانی‌های دیگر، به سیاست‌های مائوز مربوط می‌شود که خود را «با افتخار، هم‌جنسگراستیز» می‌نامد. 

تظاهرات روز شنبه در میدان هابیمای تل‌آویو، و عنوان رسمی «وضعیت اضطراری — دموکراسی اسرائیل در خطر است» برگزار شد. سازمان غیرانتفاعی «جنبش کیفیت دولت» این تظاهرات را سازمان داده بود. شرکت‌کنندگان در تظاهرات، در گفت‌وگو با رسانه‌ها تشکیل دولت جدید را با «کودتا» مقایسه کردند، زیرا به گفته آن‌ها، می‌خواهد نظام دموکراتیک و دستگاه قضایی این کشور را در هم بکوبد.

تمرکز اصلی تظاهرات بر مجموعه‌ای از لایحه‌های جنجالی است که پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو و متحدانش در مجلس اسرائیل پیش ببرند. این لوایح، قدرت‌های ویژه‌ای در زمینه اداره پلیس و حکومت نظامی کرانه غربی به وزیران راست افراطی می‌دهند و به آدریه دری، رهبر حزب فوق ارتدوکس «شاس»، امکان می‌دهند به‌رغم محکومیت‌های قبلی، بتواند به کابینه بازگردد.

آدریه دری که از رهبران یهودیان فوق ارتدوکس «شرقی» (با پیشینه خاورمیانه‌ای) محسوب می‌شود، با اتهاماتی مبتنی بر جرایم مالیاتی، محکوم شده بود. بن گویر و اسموتریخ نیز با اتهاماتی همچون «تحریکات نژادپرستی»، سابقه دادگاهی شدن دارند. خود نتانیاهو هم با اتهام‌هایی در زمینه دریافت رشوه مواجه است که همچنان در دادگاه در حال بررسی است.

از جمله لوایح دیگری که منتقدان دولت آتی نگرانند مطرح شود، لوایحی است که دستگاه قضایی اسرائيل را به چالش بکشد و احتمالا دیوان عالی را به شدت محدود کند و قدرت مطلق وضع قوانین را به کنست (مجلس اسرائیل) بسپارد. منتقدان می‌گویند که این کار، اصل حکومت قانون را تضعیف می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشه یعلون، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل، و یائیر گولان، معاون کنونی وزیر اقتصاد، جزو شخصیت‌هایی بودند که در تظاهرات سخنرانی کردند. یعلون گفت نتانیاهو منافع دولت اسرائیل را برای منافع شخصی خود قربانی کرده است، و وعده داد که تلاش کند تا دولت پیش رو، منحل شود. یعلون گفت: «ما از سه مجرا تلاش خواهیم کرد — از مجرای سیاسی درحکم اپوزیسیون در مجلس، از مجرای حقوقی تحت رهبری «جنش کیفیت دولت»، و از مجرای اعتراضات، همراه با شهروندانی که به خیابان خواهند آمد.»

یعلون با اشاره به پیش رو بودن عید یهودی حنوکا (که یکشنبه‌شب آغاز می‌شود) گفت: «همگام با روحیه حنوکا، تاریکی را کنار خواهیم زد.»

دکتر الیاد شراگا، رئیس «جنبش کیفیت دولت»، سخنران اصلی بود. او گفت: «آن‌ها می‌خواهند «دن‌ان‌ای» دولت اسرائيل را کاملا عوض کنند و آن ‌را از کشوری سکولار که در آن آزادی عبادت وجود دارد — و یعنی هم آزادی مذهب وجود دارد و هم آزادی از دست مذهب وجود دارد — به کشوری مذهبی، موعودگرا، بنیادگرا و خمینی‌گرا بدل کنند که در آن ارتدوکس‌ها سبک زندگی را به ما سکولارها تحمیل می‌کنند. می‌خواهند جریان‌های مختلف یهودی را حاشیه‌ای کنند و دیاسپورای یهودی را کاملا به حاشیه‌ برانند.» دکتر شراگا در سخنان خود به رهبران دولت جدید حمله کرد و آن‌ها را «مردان شر، مجرمان محکوم‌شده و مجرمان بالقوه» خواند.

شراگا وعده داد: «ما هرگز حقوق‌ و آزادی‌های خود را کنار نمی‌گذاریم و هرگز و هرگز به فساد یا مجرمان فاسد، تسلیم نخواهیم شد.»

نتانیاهو و شرکا تا چهارشنبه فرصت دارند دولت ائتلافی خود را اعلام کنند، و همین است که مذاکرات این روزها شدت گرفته‌اند. 

میراو میخائیلی، رهبر حزب کارگر اسرائیل و وزیر کنونی ترابری، تظاهرات شنبه را ستود و در توییتر نوشت: «علیه موجی تاریک و خطرناک، شما با روشنایی عظیمی ایستاده‌اید. در پایان، نور فائق می‌آید و پیروز می‌شود.»

بیشتر از جهان