از استرالیا تا نروژ: تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در حمایت از خیزش انقلابی

ایرانیان خارج از کشور در شهرهای مختلف به میدان آمدند و به اعدام‌ها اعتراض کردند

ایرانیان و حامیانشان در خارج کشور روز شنبه، در چندین شهر، تجمع‌های اعتراضی در حمایت از خیزش مردم ایران برگزار کردند. این تجمع‌کنندگان ضمن اعتراض به اعدام‌هایی که تا به حال در ایران انجام شده است، در مورد ادامه اعدام‌ها هشدار دادند.

مثل همیشه تجمع‌های اعتراضی از جنوب جهان آغاز شد: استرالیا. در شهر بریزبن در شمال شرقی این کشور چند صد نفر راهپیمایی برگزار کردند و شعارهایی همچون «روابط را با آخوندها قطع کنید» و «عدالت برای ایران» سر دادند. روی یکی از پلاکاردها، خواسته اخراج دیپلمات‌های ایرانی از استرالیا و فراخواندن سفیر استرالیا از تهران نیز مطرح شده بود. خواسته‌های مشابه در کشورهای دیگر هم مطرح شده است.

در اروپا، یکی از مهم‌ترین این تجمع‌ها در استکهلم، پایتخت سوئد، برگزار شد. این تجمع به فراخوان انجمن قلم سوئد، روزنامه‌نگاران بدون مرز و عفو بین‌الملل برگزار شده بود و محوریت آن حمایت از زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران زندانی در ایران بود. توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، نیز در این گردهمایی سخنرانی کرد. او در پاسخ به سوال ایندیپندنت فارسی گفت استکهلم در موضوع ایران قاطع عمل می‌کند، اما قصد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را ندارد، چون سوئد باید با حکومت ایران در مورد شهروندان سوئدی که در این کشور زندانی‌اند، گفت‌وگو کند. اما او افزود که سوئد همانقدر که به مذاکرات فکر می‌کند به مبارزات مردم ایران نیز فکر می‌کند و کنار آن‌ها می‌ایستد.

در شبه‌جزیره اسکاندیناوی علاوه بر استکهلم در چند شهر دیگر از جمله گوتنبورگ (یوتبوری) در سوئد و آرهوس در دانمارک نیز راهپیمایی‌هایی در حمایت از خیزش مردم ایران برگزار شد. کشورهای این منطقه همچنان از فعال‌ترین‌ها کشورها در حمایت از جنبش‌اند. در سایر شهرهای این منطفه، مثل اسلو، پایتخت نروژ، تجمع‌های اعتراضی یک شب زودتر (جمعه) برگزار شده بودند. در اسلو تجمع‌های اعتراضی با حضور ده‌ها نفر مقابل مجلس نروژ برگزار شد و علاوه بر ایرانیان متحدان نروژی نیز در آن حضور داشتند.

در آلمان، تجمع‌های اعتراضی در چند شهر مختلف از جمله دوسلدورف برگزار شد. در این شهر، راهپیمایی گسترده ایرانیان از ایستگاه مرکزی قطار آغاز شد و تا ساختمانی دولتی در این شهر پیش رفت. تجمع‌های اعتراضی در سایر شهرهای آلمان همچون برلین، بن، مونیخ، کلن و مونستر نیز انجام شدند. طبق آن‌چه کاربران در رسانه‌های اجتماعی نوشتند، حدود ۷۰۰ نفر در تجمع‌های اعتراضی شهر بن شرکت کردند. سیاستمداران آلمان در روزهای گذشته، طبق قوانین این کشور، «کفالت سیاسی» زندانیان در ایران را به عهده گرفته‌اند؛ اقدامی که مورد توجه گسترده رسانه‌ها قرار گرفته است. این باعث شده است توجه‌ها به بسیاری از زندانیانی که در خطر اعدام قرار دارند، بیش‌ازپیش جلب شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اسپانیا، جمعی از مردم با شعار «اعدام نکنید» مقابل سفارت جمهوری اسلامی در مادرید گرد آمدند. در این گردهمایی یک نفر طنابی به گردنش انداخته بود تا به‌طور نمایشی در مورد ادامه اعدام‌ها هشدار داده شود. مردم بیشتر به زبان اسپانیایی شعار می‌دادند که مورد توجه بسیاری از رهگذران قرار گرفت. در هفته گذشته نیز، برخی معترضان در این شهر روی دیوار این سفارتخانه شعارهایی همچون «مرگ بر خامنه‌ای خونخوار»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر دیکتاتور» نوشته بودند.

در بارسلونا، دیگر شهر مهم اسپانیا، نیز ایرانیان راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. در این شهر، پیش از این نیز شماری از کودکان ایرانی نقاشی‌هایی به یاد کیان پیرفلک، کودک خردسالی که در جریان اعتراض‌ها با شلیک ماموران لباس شخصی کشته شد، برای سازمان یونیسف کشیده بودند. این نهاد سازمان ملل با این انتقاد مواجه بوده است که چرا بیشتر برای اطلاع‌رسانی در مورد کشتار کودکان در ایران فعالیت نمی‌کند. 

در لندن، مردم مقابل پارلمان بریتانیا تجمع کردند و شعارهای مختلفی سر دادند از جمله «مرگ بر جمهوری اسلامی». بسیاری از این مردم پرچم ملی ایران با نشان شیر و خورشید را به همراه داشتند. شماری از اعتراض‌کنندگان در حرکتی نمایشی لباس‌های خونین پوشیده بودند تا به اعدام‌ها اعتراض کنند. برخی‌ها پلاکارد عکس افرادی را که در خطر اعدام قرار دارند، بالا بردند و شعار «اعدام‌ها را در ایران متوقف کنید» نیز به‌طور وسیع سر داده شد. در بیرمنگام، دومین شهر بزرگ بریتانیا، نیز تجمع اعتراضی با حضور ده‌ها نفر برگزار شد.