ایستاده در برابر تهدید؛ زنان ایرانی از اسیدپاشی‌های اصفهان تا سرود آزادی

امام‌جمعه اصفهان باز هم «زنان بدحجاب» را با نیروهای آتش‌‌به‌اختیار تهدید کرد

در حالی‌ که خیزش سراسری ایرانیان به صدمین روز خود نزدیک می‌شود، حکومتی‌ها در ملغمه‌‌ای از هراس و تهدید، می‌کوشند این قیام مردمی را سرکوب و بقای خود را تضمین کنند. در این میان، زنان آزادی‌خواه ایران که جلوداران خیزش اخیرند، در معرض تهدیدهای بیشتری قرار گرفته‌اند. به طوری که ابوالحسن مهدوی، امام‌جمعه اصفهان، به‌تازگی در ادامه درخواست‌های مکرر نمایندگان علی خامنه‌ای برای برخورد خودسرانه با افراد «بی‌حجاب»، زنان را تهدید کرده و به مسئولان هم هشدار داده است که اگر به وظیفه‌ خود عمل نکنند، مردم متدین وظیفه دارند آتش‌به‌اختیار عمل کنند.

علی خامنه‌ای خرداد ۱۳۹۶در یک سخنرانی، از اصطلاح «آتش‌‌به‌اختیار» استفاده کرد و به‌صراحت از نیروهای وابسته به حکومت خواست که برای غلبه «گفتمان انقلاب»، منتظر قانون و اقدام دستگاه‌های اجرایی نباشند و مستقل عمل کنند. البته نیروهای موسوم به لباس‌شخصی پیش از این سخنرانی معروف خامنه‌ای هم به اقدام‌های خودسرانه و زورگویانه مشهور بودند اما چراغ سبز خامنه‌ای به آنان قدرت و جسارت مضاعفی داد تا عرصه را بر مردم و به‌خصوص زنان تنگ‌تر کنند.

امام‌جمعه‌های شهرهای مختلف ایران که با حکم علی خامنه‌ای منصوب می‌شوند، تاکنون بارها در سخنانشان به مسئله حجاب پرداخته‌ و زنان را به اقدام‌های «آتش‌‌به‌اختیار» تهدید کرده‌اند؛ تهدید‌هایی که در اذهان عمومی، ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان را تداعی می‌کند که با وجود گذشت حدود ۱۱ سال، هنوز ابعاد دقیق آن مشخصی نیست و عاملانش هرگز دستگیر و محاکمه نشدند.

پاییز سال ۱۳۹۰ بود که سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان، در سخنانی، زنان را به‌صراحت تهدید کرد و گفت که برای مقابله با «بدحجابی» باید «چوب تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد». در فاصله کوتاهی پس از سخنان امام‌جمعه اصفهان، جریان ناامن‌سازی شهر برای زنان آغاز شد و کار تا آنجا پیش رفت که نیروهای لباس‌ شخصی آتش‌‌به‌اختیار حکومت در اصفهان اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای را آغاز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالحمید محتشم، دبیرکل وقت انصار حزب‌الله، اواخر شهریور ۱۳۹۳ در خبری، اعلام کرد که این تشکل به‌زودی چهار هزار نفر را برای مقابله با «بدحجابی» به خیابان‌ها می‌فرستد. انصار حزب‌الله یک تشکل شبه‌نظامی و تندرو هوادار حکومت است که سال ۱۳۷۰ با حمایت علی خامنه‌ای آغاز به کار کرد. اندکی پس از سخنان دبیرکل انصار حزب‌الله، اخبار مربوط به اسیدپاشی‌های اصفهان یکی‌ پس از دیگری منتشر شدند.

گزارش رسانه‌های داخلی حاکی از آن است که در جریان اسیدپاشی‌های اصفهان، دست‌کم چهار زن جوان هدف قرار گرفتند اما برخی منابع شمار قربانیان را تا ۱۵ نفر اعلام کردند. اخبار اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای و ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای زنان جوان، امنیت شهر را مختل کرد اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هرگونه دست داشتن وابستگان حکومت در این ماجرا را انکار کردند. حال آنکه ناصر جورکش، پدر سهیلا جورکش، از قربانیان اسیدپاشی، به رسانه‌ها گفته بود یک خودرو پیکان از دو موتورسواری که به صورت دخترش اسید پاشیدند، حمایت می‌کرد. همچنین از آنان خواسته شد که اخبار اسیدپاشی را با رسانه‌ها در میان نگذارند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با وجود گذشت بیش از یک دهه، همچنان ماه‌ها و روزهای آینده را وعده می‌دهد و می‌گوید به محض اینکه سرنخ‌های جدیدی از عوامل اسیدپاشی پیدا کند، اعلام خواهد کرد؛ اما قربانیان و فعالان مدنی تردید ندارند سرنخی که پلیس وعده‌ می‌دهد، همین الان هم وجود دارد. به باور آنان، افرادی که این اقدام را انجام داده‌اند، همان نیروهای آتش‌به‌اختیار حکومت‌اند و به همین دلیل نیروی انتظامی از معرفی و مجازات آنان خودداری می‌کند. ناصر جورکش در همین زمینه گفته بود که پلیس با استفاده از دوربین‌های ترافیکی به‌راحتی می‌تواند عامل این اسیدپاشی را ردیابی کند.

سال ۱۳۹۷، چهارسال پس از ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان و در حالی که وزارت کشور ایران از دستگیری مظنون اسیدپاشی‌ اصلی خبر می‌داد، حسین‌ عباس علیزاده، وکیل مدافع قربانیان، گفت که دادگاه از «پیدا نشدن متهم یا متهمان پرونده» خبر داده و این پرونده را مختومه اعلام کرده است.

در ماجرای اسید‌پاشی‌های زنجیره‌ای، تعدادی زن قربانی شدند، احساسات عمومی به‌شدت جریحه‌دار شد و امنیت مردم به خطر افتاد؛ با این حال از سخنان نمایندگان علی خامنه‌ای در شهرهای مختلف چنین بر می‌آید که نه‌تنها از این ماجرا عبرت نگرفته‌اند که برای ادامه چنین اقدام‌های خودسرانه‌ای، نیروهای آتش‌ به اختیار حکومت را ترغیب هم می‌کنند.

سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در تیر ۱۳۹۹، سخنان پیشین خود را تکرار کرد و خواستار «ناامن» کردن فضاهای عمومی برای زنان «بی‌حجاب» شد. سخنان او واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و سهیلا جورکش و مرضیه ابراهیمی، دو قربانی اسیدپاشی، از او و دیگر نمایندگان حکومت خواستند از تهدید زنان دست بردارند. با این حال، تهدیدها ادامه یافتند و پس از آن، نوری همدانی و مکارم شیرازی هم خواستار پاکسازی ادارات از زنان «بدحجاب» شدند. احمد علم‌‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در مشهد نیز که به اظهارات زن‌ستیزانه شهرت دارد، از حامیان حکومت خواست در برخورد با زنان «بی‌حجاب» آتش‌به‌اختیار باشند و منتظر نیروی انتظامی نمانند. حالا امام‌جمعه اصفهان هم صراحتا زنان را با عوامل آتش ‌‌به‌اختیار تهدید کرده است.

ابوالحسن مهدوی در جمع شماری از زنان که حوزه‌نیوز آنان را «بانوان مطالبه‌گر عفاف و حجاب» معرفی کرد، گفت: «افراد چادری به فرمان عقل خود عمل می‌کنند.» او زنان مخالف حجاب را به «پایمال کردن عقل» متهم کرد و به زنانی که طبق ادعای حوزه‌نیوز، برای دفاع از عفاف و حجاب چند روز در گلستان شهدای اصفهان تجمع‌ کرده‌اند، دست‌نوشته‌ای با این مضمون داد: «ان‌شاالله مسئولان به وظیفه انقلابی خود عمل کنند والا مردم متدین وظیفه آتش‌به‌اختیار دارند.»

نمایندگان علی خامنه‌ای و نیروهای لباس شخصی وابسته به حکومت با حمایت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران فراقانونی و خودسرانه عمل می‌کنند و به هیچ نهاد قانونی پاسخگو نیستند. نیروی انتظامی و قوه قضاییه هم به جای شناسایی و مجازات عوامل اسیدپاشی اصفهان با گذشت بیش از ۱۰ سال، در تلاش‌اند هرگونه اطلاع‌رسانی درباره این موضوع را سرکوب کنند.